bazi-psn.ir

تاریخچه پلی استیشن (PlayStation از ابتدا تا امروز)

تاریخچه-پلی-استیشن-bazi-psn.ir

کنسول‌های پلی استیشن 5 همچنان به جذب کاربران جدید ادامه می‌دهند. پلی استیشن 5 ممکن است اولین موردی باشد که برخی از گیمران خریده‌اند. شکی نیست که برند پلی‌استیشن شجره‌نامه‌ی قابل‌توجهی دارد. بیایید یک قدم به عقب برگردیم و به تاریخچه کنسول خانگی سونی، تأثیرات آن و برخی از بهترین تجربیاتی که همچنان به بازیکنان خود ارائه می‌دهد نگاهی بیندازیم. شما کدام کنسول را دارید؟ تمام چیزهایی که باید در مورد تاریخچه پلی استیشن بدانید را در این مقاله پیدا خواهید کرد. به نظر شما آیا آخرین نسل کنسول PlayStation مانند PS2 فراتر از انتظارات خواهد بود یا مانند PS3 متوسط ​​در نظر گرفته می‌شود؟ در ادامه به طور مختصر تاریخچه پلی استیشن را بیان کرده‌ایم.

تاریخچه کنسول خانگی سونی

تاریخچه پلی استیشن به اواسط دهه 90 برمی‌گردد. سونی، یک تولید کننده لوازم الکترونیکی که در آن زمان بیشتر به خاطر تلویزیون، رادیو و تلفن‌های همراه خود شهرت داشت، تصمیم گرفت پا به صنعت بازی‌های ویدیویی بگذارد. سونی توسط دو بازیگر کلیدی در آن زمان، نینتندو و سگا، تشویق شد. ایده اولیه آن‌ها این نبود که کنسولی برای خود بسازند، بلکه این بود که یک ماشین را در کنار یکی از این دو توسعه دهند. با این حال، تلاش آن‌ها بی‌نتیجه ماند. نینتندو تصمیم گرفت در آخرین لحظه به فیلیپس سازنده هلندی بپیوندد و سگا رویکرد سونی را به دلیل عدم تجربه آن‌ها در این زمینه رد کرد.

بر اساس کارهایی که قبلاً روی کنسول با نینتندو انجام داده بودند که از ظرفیت‌های ذخیره سازی CD-ROM‌ها استفاده می‌کرد، سونی به توسعه آن ادامه داد. آن‌ها با چند توسعه‌دهنده شخص ثالث، مانند Namco و Konami، به توافق‌هایی دست یافتند تا با عرضه کنسول جدید خود، مجموعه‌ای قوی از بازی‌ها داشته باشند. در اولین نمایشگاه الکترونیکی سرگرمی (E3) در سال 1995، سونی نشان داد که کنسول خانگی اصلی آن‌ها، چیست.

تاریخچه-کنسول-خانگی-سونی-bazi-psn.ir

پلی استیشن

پلی استیشن دسامبر 1994 در ژاپن و سپتامبر 1995 در ایالات متحده راه اندازی شد. تاریخچه پلی استیشن نشان می‌دهد فروش آن حتی از حد انتظار هم فراتر رفت. با صف‌هایی از بازیکنان در خارج از فروشگاه‌ها و خرده فروشان که روزانه موجودی خود را تمام می‌کردند. انتشار بعدی آن در اروپا و استرالیا تنها موفقیت آنان را افزایش داد و رقابت را در‌هم شکست و اطمینان داد که سونی اکنون یکی از بازیگران کلیدی در صنعت خواهد بود. شایان ذکر است که پلی استیشن در سال اول عرضه، سه به یک از رقیب اصلی خود، سگا ساترن، پیشی گرفت.

دلایل اصلی موفقیت تجاری پلی استیشن

یکی از دلایل اصلی موفقیت تجاری پلی استیشن، کمپین بازاریابی درخشان و قیمت ۱۰۰ دلار کمتر از Saturn (۲۹۹ دلار) بود. سونی همچنین اعتبار زیادی را مدیون کتابخانه قوی عناوین راه اندازی خود با بازی‌هایی مانند Ridge Racer، Wipeout و Tekken است. پس از مدتی، توسعه دهندگان شخص ثالث بیشتری به نینتندو و سگا پشت کردند و به سونی روی آوردند. این حرکت به دلیل محبوبیت دستگاه جدید و قابلیت‌های فنی آن، ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر CD-ROM، گزینه‌های بیشتری را برای ساخت بازی‌هایشان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

برخی از شناخته شده‌ترین عناوین و فرنچایزهایی که از کتابخانه اصلی پلی استیشن بیرون آمده‌اند عبارتند از: سری Crash Bandicoot ،Final Fantasy ،Metal Gear Solid ،Tekken ،Tomb Raider ،Resident Evil ،Command & Conquer ،Dragon Quest، Gran Turismo ،Grand .Theft Auto ،Mortal Kombat ،Persona ،Tom Clancy’s Rainbow Six ،Silent Hill و Street Fighter. سونی همچنین روند منتشر شده سالانه را برای طیف گسترده‌ای از عناوین ورزشی مانند FIFA ،NBA Live ،Madden ،Formula One و موارد دیگر آغاز کرد که اکثر آن‌ها توسط Electronic Arts (EA) منتشر می‌شدند.

در میان بسیاری از فرنچایزهایی که در پلی استیشن به موفقیت دست یافتند، عناوینی بودند که بیش از دیگران برجسته‌تر بودند. Final Fantasy VII شاید بهترین نمونه باشد که به کنسول کمک می‌کند تا تعداد بیشتری را در سراسر جهان بفروشد و میراثی برای بازیکنان آینده ایجاد کند. اغراق کردن اهمیت آن بازی برای اسطوره پلی استیشن دشوار است، زیرا بازاریابی پر زرق و برق آن با گرافیکی که زمانی در یک بازی ویدیویی قابل تصور نبود، برای اولین بار لشکر بچه‌ها (و بزرگسالان) را به گیمرها و عاشقان RPG تبدیل کرد.

تاریخچه-پلی-استیشن-1-bazi-psn.ir

پلی استیشن 2

سونی پس از ورود چشمگیر خود به بازار کنسول‌های بازی خانگی، شروع به توسعه خود کرد. تاریخچه کنسول خانگی سونی در اوایل سال 1997، بیانگر شایعاتی در مورد دستگاه جدید بود که می‌تواند دی‌وی‌دی‌ها را پخش کند و به اینترنت متصل شود. اینها دو قابلیتی هستند که اکنون برای ما کاملاً ابتدایی به نظر می‌رسند، اما در آن زمان مانند صفحه‌ای از یک رمان علمی تخیلی به نظر می‌رسید. با این حال زمان زیادی نگذشته بود که سونی این شایعه را تایید کرد.

در نمایشگاه بازی توکیو در سال 1999، آن‌ها پلی استیشن 2 را به جهانیان نشان دادند و اعلام کردند که چند ماه بعد عرضه خواهد شد. سونی PS2 را در سال 2000 عرضه کرد. تاریخچه پلی استیشن نشان‌دهنده این است که در عرض چند روز، ارقام فروش این کنسول به میلیون‌ها واحد رسید. بسیاری از بازیکنان با ورود به فروشگاه‌ها با قفسه‌های خالی مواجه و به خریدهای آنلاین متوسل شدند.

دلایل موفقیت PS2

سونی می‌خواست پلی‌استیشن ۲ تجربه‌های بهتری را برای بازیکنان از طریق دنباله‌ها و عناوین تازه برای همه محبوب‌ترین فرنچایزهای آن‌ها فراهم کند. آن‌ها همچنین تضمین کردند که مجموعه اصلی پلی‌استیشن سازگار با PS2 در دسترس گیمرها قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، آن‌ها کارت‌های حافظه (دارای ذخیره‌سازی فایل) با ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر برای بازی‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر که استودیوهایشان تولید می‌کردند، ایجاد کردند. یکی دیگر از دلایل موفقیت PS2 این واقعیت بود که آن را به عنوان یک پخش کننده DVD دو برابر کرد و به مخاطبان بیشتری رسید.

تاریخچه پلی استیشن بیانگر این است که در مقایسه با رقیبانش، مایکروسافت ایکس باکس، نینتندو گیم کیوب و سگا دریم کست، نسبتاً ارزان بود. موفقیت PS2 به حدی بود که سگا را مجبور کرد کنسول خود را متوقف و خود را به طور کامل از بازار حذف کند. شایان ذکر است که هنوز هم PS2 با بیش از 155 میلیون قطعه فروخته شده پرفروش‌ترین کنسول باقی مانده است. عددی که حتی با استانداردهای امروزی غیر قابل تصور به نظر می‌رسد.

اکثر فرنچایزهای شناخته شده‌ای که در پلی استیشن اصلی شروع شده بودند، با اضافه شدن موارد دیگری که در سال‌های آینده اثر خود را بر جای می‌گذاشتند، در PS2 نیز ادامه یافتند. Kingdom Hearts ،God Of War ،Jak & Daxter ،Ratchet & Clank ،Guitar Hero ،Star Wars: Battlefront و Devil May Cry تنها چند نمونه از مجموعه‌هایی هستند که اجراهای طولانی و پرباری را روی PS2 آغاز کردند. موفق‌ترین عنوان این کنسول GTA: San Andreas بود که 17.33 میلیون نسخه فروخت و پس از آن Gran Tourismo 3: A-Spec که توسط 14.89 میلیون بازیکن خریداری شد.

تاریخچه-پلی-استیشن-2-bazi-psn.ir

پلی استیشن 3

کنسول نسل هفتم سونی در تاریخچه پلی استیشن، که در سال 2001 وارد شد، میراث بزرگی برای دنبال کردن داشت. اما در مقابل مخالفت‌های قوی‌تری نیز قرار داشت. مایکروسافت اولین کنسول موفق خود را با Xbox 360 قوی‌تر و سریع‌تر دنبال کرد. در حالی که نینتندو با Wii بسیار نوآورانه رقیب قدرتمندی در بازار باقی ماند. تاریخچه پلی استیشن، زمان معرفی پلی استیشن 3 را در E3 2005 عنوان می‌کند.

این کنسول به دلیل قیمت بالای آن در مقایسه با نسخه قبلی خود (599 دلار) و همچنین این واقعیت که در دو نسخه عرضه شد، یکی با ظرفیت ذخیره سازی 20 گیگابایت و دیگری با 60 گیگابایت، با تردید مواجه شد. نسخه 20 گیگابایتی نه تنها از فضای ذخیره سازی کمتری برخوردار بود، بلکه فاقد پورت HDMI، درایو فلش خوان و اتصال به اینترنت Wi-Fi بود که در نسخه 60 گیگابایتی گنجانده شده بود. گویا این برای پر کردن ذهن مشتریان کافی نبود. سونی به دلیل کمبود مواد تولیدی، تاریخ عرضه اولیه کنسول در اروپا را چند ماه به عقب انداخت.

نسخه Slim

اولین مدل‌های PS3 در تاریخچه کنسول خانگی سونی نشان می‌دهد که این کنسول‌ها می‌توانستند تمام دیسک‌های PS2 و PS1 را بخوانند و بازی‌ها را اجرا کنند. درست همانطور که PS2 انجام داده بود. با این حال، سونی کمتر از سه سال بعد نسخه «Slim» کنسول را منتشر کرد. با این حال، این قابلیت حذف شد و آن را به اولین کنسول سونی تبدیل کرد که سازگاری با نسخه قبلی را ارائه نمی‌کرد. این تصمیم در آن زمان مورد انتقاد شدید قرار گرفت و پیش‌بینی دور شدن سونی از هر نوع سازگاری نسل قبلی با PS4 بود. PS3 از دی‌وی‌دی‌ها به ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بزرگتر و قابلیت‌های فنی دیسک‌های Blu-Ray منتقل شد و به توسعه‌دهندگان این امکان را داد که فضای بیشتری را برای ایجاد دنیای خود و گفتن داستان‌هایشان داشته باشند.

علاوه بر این، این اولین کنسول سونی بود که دارای یک کنترلر بی‌سیم (Sixaxis) بود. همچنین اولین کنسولی که از اینترنت برای ایجاد محیطی استفاده کرد و به بازیکنان اجازه می‌داد تا در طول سفرهای درون بازی خود از طریق کسب Trophies، برخی گزینه‌ها را تنظیم کنند. این قابلیت از شبکه نوپای پلی استیشن به دست آمده است، که همچنین به بازیکنان این امکان را می‌دهد که بازی‌ها را به صورت دیجیتالی خریداری کرده و از طریق فروشگاه پلی‌استیشن روی هارد دیسک کنسول خود ذخیره کنند. حرکتی که در ابتدا چندان محبوب نبود، اما اخیراً طرفداران بیشتری پیدا کرده است. علاوه بر این، یک سرویس اشتراک به نام PlayStation Plus ارائه کرد که به بازیکنان قابلیت ذخیره سازی آنلاین برای فایل‌های ذخیره بازی و دو بازی رایگان در هر ماه را می‌داد.

بزرگترین فرنچایزهای سونی

حتی با وجود اینکه تاریخچه پلی استیشن نشان می‌دهد PS3 به اندازه نسخه قبلی خود فروش نداشت (کمتر از 88 میلیون دستگاه در سراسر جهان تا 31 مارس 2017). اما تجربیات باورنکردنی را به بازیکنان ارائه داد و به خانه برخی از بزرگترین فرنچایزهای سونی تبدیل شد. همچنین مجموعه عناوین انحصاری سونی را گسترش داد و به آن برتری نسبت به مایکروسافت و تا حدی از نینتندو داد. قابل توجه‌ترین در میان لیست طولانی عناوین انحصاری پلی استیشن 3، سری Uncharted (که یک سه گانه در طول چرخه حیات PS3 را در بر می‌گرفت) و The Last of Us بودند که هر دو توسط Naughty Dog ساخته شدند.

یکی دیگر از محصولات جدید قوی Red Dead Redemption است که توسط توسعه دهندگان سری GTA راکستار گیمز ساخته شده است. در کنار آن‌ها، چندین عنوان عالی دیگر نیز برای عرضه روی PS3 وجود داشت. مانند Metal Gear Solid IV: Guns Of The Patriots ،Killzone 2 ،Infamous ،Demon’s Souls ،Batman: Arkham Asylum ،Call Of Duty 4: Modern Warfare ،Assassin’s Creed ،Devil May Cry 4 و Resident Evil 5. در مجموع، PS3 دارای ترکیبی چشمگیر از بیش از 1000 عنوان است. پرفروش‌ترین بازی‌های PS3 Grand Theft Auto V با بیش از 21.3 میلیون نسخه، Gran Tourismo 5 با بیش از 11.94 میلیون نسخه و The Last Of Us بودند که تقریباً 7 میلیون نسخه فروخت.

تاریخچه-پلی-استیشن-3-bazi-psn.ir

پلی استیشن 4

در طول چیزی که ما فقط می‌توانیم آن را به عنوان یک چرخه عمر نسبتاً ضعیف در تاریخچه پلی استیشن برای PS3 توصیف کنیم، سونی در پشت صحنه روی کنسول بعدی و قدرتمندترین آن‌ها تا به امروز کار کرد. منتقدان و مصرف کنندگان به طور جهانی از سونی به دلیل قیمت فروش هنگفت PS3 و همچنین مشکل در توسعه معماری سفارشی پیچیده‌ای که استفاده کرده بودند، انتقاد کردند. با این حال، اینبار، آن‌ها مایل بودند از تمام درس‌های آموخته‌شده در آن روزهای سخت به خوبی استفاده کنند تا ماشینی ایجاد کنند که به توسعه‌دهندگان آزادی و خلاقیت بیشتری بدهد و بازیکنان از سراسر جهان را به هم نزدیک‌تر کند.

پلی استیشن 4 در سال 2008 وارد مرحله توسعه شد و سونی چهار سال بعد کیت‌هایی را برای همه توسعه دهندگان اصلی خود ارسال کرد تا نظرات آن‌ها را دریافت کنند و بهتر بفهمند آن‌ها از این کنسول جدید چه می‌خواهند تا بتوانند بازی‌های خود را بهتر و کارآمدتر کنند. PS4 در یک رویداد سونی به نام “آینده پلی استیشن” که در فوریه 2013 برگزار شده بود، معرفی شد و طراحی خود دستگاه را تا E3 آن سال مخفی نگه داشت. کنسول جدید در 15 نوامبر در ایالات متحده و کانادا و در 29 نوامبر در سایر نقاط جهان منتشر شد.

استقبال بی‌نظیر مردم از کنسول جدید

ساخت و ساز برای انتشار این کنسول جدید آشکار شد که آن را به شدت مورد استقبال عموم قرار داد. مردم ساعت‌ها بیرون از فروشگاه‌ها صف می‌کشیدند و خرده‌فروشان آنلاین قبل از عرضه (یا حتی هفته‌ها) موجودی نداشتند. در پایان سال، PS4 رقیب اصلی خود (Xbox One مایکروسافت) را شکست داد و تقریباً سه به یک از آن پیشی گرفت. دلایل اصلی موفقیت آن، قابلیت‌های آنلاین، مجموعه چشمگیر عناوین راه اندازی کنسول و کمپین بازاریابی فوق‌العاده هوشمند و هدفمند سونی بود. در E3 2016، آن‌ها اعلام کردند که PS4 را با قیمت مقرون به صرفه 399 دلار به فروش خواهند رساند که نسبت به قیمت بالای 499 دلار ایکس باکس بسیار مطلوب‌تر بود. سونی همچنین محدودیت اشتراک‌گذاری بازی مایکروسافت و تمرکز بر جنبه‌های غیر بازی کنسول، مانند ادغام تلویزیون کابلی و کنترل صوتی برای کارهای اساسی را هدف قرار داد.

اشتباهات مایکروسافت در استراتژی اولیه خود، PS4 را به انتخاب شماره یک برای اکثر بازیکنان تبدیل کرد. در تاریخچه کنسول خانگی سونی PS4 دارای طیف وسیع‌تری از گزینه‌ها برای تعامل بازیکنان با یکدیگر بود. مانند توانایی ایجاد گروه‌های اجتماعی بر اساس علایق و رویدادهایشان و همچنین امکان تشکیل مهمانی‌ها و بازی با هم در حین برقراری ارتباط از طریق هدست. علاوه بر این، کنترلر DualShock 4 دارای دکمه اشتراک گذاری بود که بازیکنان می‌توانستند از آن برای انتشار دستاوردها یا تصاویر ماجراجویی‌های خود در بازی در صفحه اجتماعی خود استفاده کنند. (اگرچه در نهایت گزینه اشتراک گذاری آن‌ها در فیس بوک حذف شد.) بازیکنان همچنین می‌توانند بازی‌های خود را به صورت زنده پخش کنند یا بازیکنان دیگر از سراسر جهان را تماشا کنند.

بستر استودیوهای مستقل در حال رشد

تاریخچه-پلی-استیشن-4-bazi-psn.ir

جدا از فرنچایزهای شناخته و تثبیت شده، تاریخچه پلی استیشن  نشان می‌دهد PS4 به بستری برای بسیاری از استودیوهای مستقل در حال رشد تبدیل شد تا کار خود را به نمایش بگذارند. بسیاری از بازی‌های ساخته شده توسط تیم‌های کوچک به موفقیت‌های بزرگی برای کنسول تبدیل شدند، مانند Celeste ،Hellblade: Senua’s Sacrifice ،A Plague Tale: Innocence، Dead Cells و بسیاری دیگر. با این حال، آنچه که PS4 بسیار شناخته شده و مورد توجه است، تجربه‌های بازی باور نکردنی است که از طریق تصاویری خیره‌کننده و موسیقی متن‌های هیجان‌انگیز به بازیکنان ارائه می‌دهد. این بازی‌ها به گونه‌ای صنعت را به جلو سوق داده‌اند که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد.

با عرضه PS4 Pro که چند سال بعد رزولوشن 4K ارائه کرد، مرز بین واقعیت و بازی بیش از پیش محو شد. برخی از این عناوین عبارتند از: God Of War (راه‌اندازی مجددی که مجموعه را در جهتی جدید رادیکال می‌برد)، The Last Of Us Part II، Uncharted 4: A Thief’s End ،Horizon Zero Dawn ،Final Fantasy VII Remake ،Red Dead Redemption 2 ،Spider-Man ،Detroit Become Human ،Control ،Assassin’s Creed: Odyssey ،Ghost Of Tsushima ،Kingdom Hearts III ،Dragon Age Inquisition ،The Witcher III: Wild Hunt ،The Elder Scrolls V: Skyrim Dishonored ،Days Gone ،Nier: Automata ،The Last Guardian ،Metal Gear Solid V: The Phantom Pain و بسیاری دیگر.

انتشار مجدد چندین بازی محبوب

PS4 به “روند” آغاز شده خود ادامه داد و آن را با نسخه قبلی سازگار نکرد. اما با انتشار مجدد چندین بازی محبوب خود یا از طریق ریمسترهای ساده (Shadow of the Colossus, Final Fantasy XII) بیش از حد آن را جبران کرد. علاوه بر این، سرویسی به نام PlayStation Now با هزینه اندکی به بازیکنان ارائه شد که به آن‌ها این امکان را می‌داد تا عناوین PS3 را از فضای ابری استریم کنند و بسیاری دیگر را روی PS4 دانلود کنند.

پلی استیشن 5

تاریخچه-پلی-استیشن-5-bazi-psn.ir

آخرین کنسول سونی پلی استیشن 5 است و یک گام بزرگ دیگر از نظر فناوری در تاریخچه پلی استیشن است. پاشنه آشیل PS4 CPU بود که در واقع با در نظر گرفتن تبلت‌ها و نت‌بوک‌های ارزان قیمت ساخته شده بود. اما سونی با استفاده از پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen 2 که با گرافیک RDNA2 و 16 گیگابایت رم GDDR6 جفت شده بود، PS5 ارتقا داد. شاید بزرگ‌ترین ارتقا در عرصه ذخیره سازی انجام شده است. زیرا PS5 از یک SSD سفارشی فوق سریع NVMe M.2 (825 گیگابایت) استفاده می‌کند. این امکان بارگذاری سریع در بازی‌ها، حتی در عناوین جهان باز فراهم می‌کند. سونی همچنین بر روی صدا با کنسول جدید تمرکز کرده است. با فناوری به اصطلاح Tempest Engine خود که جلوه‌های صوتی فراگیرتری را هنگام استفاده با هدفون ممکن می‌سازد.

آخرین کنسول سونی

آخرین کنسول موجود در تاریخچه کنسول خانگی سونی اشتباهات PS3 را جبران کرد و پس از PS2 با بیش از 113 میلیون دستگاه تا اوت 2020 به دومین دستگاه پرفروش تبدیل شد. PS5 نشان می‌دهد حتی می‌تواند از مرز 120 میلیون فراتر رفته و میراث قدرتمندی برای PS5 باقی بگذارد.

سخن پایانی

کنسول‌های پلی استیشن سونی از اواسط دهه 1990 به استثنای یک یا دو نسل، به طور کلی پلتفرم مورد استفاده بسیاری از گیمرها بوده است. بدیهی است که سونی اولین شرکتی نبود که کنسولی را عرضه کرد. پیش از آن کنسول‌هایی مانند آتاری، نینتندو و سگا عرضه شدند. اما مطمئناً سونی بازی را دوباره جذاب کرد و این رسانه را به مخاطبان جدیدی رساند. پلی استیشن 5 آخرین کنسول این شرکت است. ما نگاهی به تاریخچه پلی استیشن انداختیم، از اولین کنسول تا آخرین قهرمان. شما کدامیک از دستگاه‌های پلی استیشن دارید؟