bazi-psn.ir

ژانر بازی‌های ویدئویی؛ مروری بر ویژگی‌ها و خواسته‌ها

ژانر-بازی‌های-ویدئویی-bazi-psn.ir

آیا به بازی علاقه دارید اما در یک ژانر بازی گیر کرده‌اید و نمی‌دانید چه چیزهای جدیدی را امتحان کنید؟ پس این پست معرفی ژانر بازی‌های ویدئویی قطعا برای شما مناسب است. ما شما را با دسته ‌بندی‌های بازی آشنا می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که آن‌ها در مورد چه چیزی هستند و کدام نمایندگان، محبوبیت خاصی دارند.

نگاهی کوتاه به تاریخچه بازی‌های ویدیویی

آیا می‌دانستید بازی‌هایی که امروزه می‌شناسید و دوست دارید بر اساس بازی‌های آرکید دهه 1970 و 80 ساخته شده‌اند؟ در آن زمان، اینها هنوز کاملاً ساده بودند و به مهارت خاصی و رفلکس‌های سریع نیاز داشتند. تنها با توسعه کنسول‌ها و رایانه‌ها بود که ژانر بازی‌های ویدئویی جدید مانند شبیه سازها، نقش آفرینی یا بازی‌های استراتژی پدید آمدند. البته به همین جا ختم نشد. امروزه، دسته بندی‌های منفرد آنقدر گسترده شده‌اند که فهرست کردن همه آن‌ها عملا غیرممکن است. حتی تعیین محبوب‌ترین ژانر بازی‌های ویدئویی در میان آن‌ها آسان نیست. تاریخچه بازی‌های ویدیویی در جهان ما نیز به شما اطلاعات بیشتری می‌دهد.

کل موضوع از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و در معرض تغییر دائمی است. با این حال، در سال‌های اخیر، گرایش آشکاری به سمت بازی‌های بتل رویال مانند Fortnite یا PUBG وجود داشته است. و چه کسی می‌داند در آینده چه چیزی در انتظار ما است. به هر حال، در روزهای اولیه بازی‌های رایانه‌ای، بسیاری از چیزها هنوز غیرممکن به نظر می‌رسید. به عنوان مثال، در حالی که ما در دهه 90 از تغییر دو بعدی به سه بعدی شگفت زده شدیم، اکنون می‌توانیم با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و ردیابی پرتو، خود را در جهان‌های واقع گرایانه فزاینده غرق کنیم.

لیست ژانر بازی‌های ویدئویی

حالا بیایید به سراغ تک تک ژانر بازی‌های ویدئویی برویم. چه چیزی آن‌ها را خاص می‌کند؟ و کدام بازی‌ها پرفروش هستند؟ مهم نیست که مبتدی هستید یا یک گیمر با تجربه – قطعا چیزی برای مبارزه در اینجا وجود دارد. به هر حال دسته بندی‌های فردی نه تنها برای شما، بلکه برای توسعه دهندگان نیز مهم هستند. این باعث می‌شود که بتوانید محتوایی را که دقیقاً مطابق با سلیقه شما طراحی شده است را آسان‌تر پیدا کنید. بنابراین آن‌ها بخشی ضروری از اصطلاحات تخصصی گیمر هستند.

اکشن – سبک بازی برای معتادان آدرنالیناکشن-ژانر-بازی‌های-ویدئویی-bazi-psn.ir

بیایید با یک کلاسیک مطلق در میان ژانر بازی‌های ویدئویی شروع کنیم: اکشن. این شامل زیرمجموعه‌های بی‌شماری می‌شود، به همین دلیل است که طیف گسترده‌ای از بازی‌ها را در اینجا پیدا خواهید کرد. اینها معمولاً مبتنی بر مکانیک‌های سریع و دعواها یا درگیری‌های مختلف هستند. آن‌ها به رفلکس‌های سریع و مهارت بالایی از شما نیاز دارند که می‌توانید در برابر NPC ها و دوستان خود را ثابت کنید. بنابراین آن‌ها یک تجربه بسیار شدید را ارائه می‌دهند.

·       تیرانداز

می‌توانید روی استفاده از سلاح و قدرت شلیک برای کمک به شکست دادن اهداف و پیشروی، در این ژانر بازی‌های ویدئویی تمرکز کنید. این موارد عبارتند از: Call of Duty، Battlefield، Doom. این زیرمجموعه همچنین می‌تواند به موارد مختلفی تقسیم شود – از جمله تیراندازی اول شخص/ (FPS)، سوم شخص، تاکتیکی، آرکید، عرصه یا تیراندازی با تفنگ سبک.

·       بازی‌های مبارزه‌ای/Beat’em Up

در این ژانر بازی‌های ویدئویی روی مبارزه نزدیک با یک یا چند حریف تمرکز کنید. معروف‌ترین آن‌ها Tekken، Mortal Kombat، Super Mario Smash Bros و Streets of Rage هستند. اغلب در اینجا یک نمای نیمه 2 بعدی یا 3 بعدی دارید.

·       پلتفرمر

در این ژانر بازی‌های ویدئویی شما بر موانع و پازل‌ها غلبه می‌کنید تا سطوح را بشکنید. احتمالاً نام Super Mario، Sonic the Hedgehog یا Limbo را شنیده‌اید.

·       اکشن مخفیانه

همانطور که از نام آن پیداست، این ژانر بازی‌های ویدئویی بیشتر در مورد ناشناخته ماندن است. از این تاکتیک‌ها برای مثال در Assassin’s Creed، Metal Gear Solid یا Splinter Cell استفاده می‌شود.

·       اکشن ماجراجویی

علاوه بر آدرنالین زیاد، تمرکز اصلی آن‌ها بر روی شخصیت ‌پردازی، کاوش و تعامل با دنیای بازی است. موارد مورد علاقه شامل سری GTA ،Uncharted ،God of War ،Tomb Raider ،Ark:Survival و The Last of Us بود.

نقش آفرینییک سبک بازی با دیدگاه‌های جدیدنقش-آفرینی-ژانر-بازی‌های-ویدئویی-bazi-psn.ir

آیا از همان زندگی روزمره قدیمی خسته شده‌اید و ترجیح می‌دهید به جای دیگران باشید؟ پس بازی‌های نقش آفرینی احتمالاً ژانر مناسب شما است. زیرا در این ژانر بازی‌های ویدئویی شما داستان یک شخصیت را دنبال می‌کنید، برای او تصمیم می‌گیرید و در حالی که با حریفش روبرو می‌شوید مسیر او را نیز هدایت می‌کنید. این گروه از بازی‌ها شامل زیر کلاس‌های زیر هستند:

·       بازی‌های اکشن نقش ‌آفرینی (RPG)

این‌ها همه در مورد نبردهای پرسرعت و ماجراجویانه هستند. نمایندگان این ژانر بازی‌های ویدئویی عبارتند از: Dark Souls ،Elden Ring ،Diablo ،Harry Potter: Hogwarts Legacy یا Path of Exile. مقاله معرفی و بررسی بهترین بازی‌‌های RPG در PS5 به شما در این زمینه کمک بسیاری خواهد کرد. کافی است نگاهی به آن بیندازید.

·       بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی (JRPG)

گیم‌های این ژانر بازی‌های ویدئویی بیشتر بر روی داستان و توسعه شخصیت قهرمان داستان تمرکز می‌کنند. آن‌ها اغلب از فرهنگ و زیبایی شناسی ژاپن الهام می‌گیرند. می‌توانید همه چیز را در Final Fantasy یا Dragon Quest و حتی زیر شاخه‌های کوچک‌تر مانند Ren’ai Adventure یا Digital Novels تماشا کنید.

·       بازی نقش آفرینی آنلاین چند نفره (MMORPG)

بازی‌هایی این دسته از ژانر بازی‌های ویدئویی به شما امکان می‌دهد بخشی از یک دنیای آنلاین بزرگ و بین‌المللی شوید. در بازی‌هایی مانند World of Warcraft یا Guild Wars، شما ماموریت‌های مختلفی را به تنهایی یا با دوستان خود انجام می‌دهید تا سطح خود را ارتقا دهید، سلاح‌های بهتری به دست آورید و با دشمنان قوی‌تری روبرو شوید.

بنابراین آیا برای یک داستان جالب یا ایجاد روابط، چه با شخصیت‌ها یا دوستانتان، ارزش قائل هستید؟ پس بازی‌های نقش آفرینی برای شما مناسب هستند. البته اینها همیشه نباید بی‌نهایت طولانی یا پیچیده باشند. برای گذراندن زمان در این بین، توصیه می‌کنیم نگاهی به متن یا ماجراها و همچنین فیلم‌های تعاملی بیندازید.

استراتژی – یک سبک بازی گسترده برای ذهن‌های باهوشاستراتژی-ژانر-بازی‌های-ویدئویی-bazi-psn.ir

همانطور که از نام این ژانر بازی‌های ویدئویی پیداست، کمتر به اکشن مستقیم می‌پردازد و بیشتر در مورد قدرت مغز است. زیرا بازی‌های استراتژی تفکر را تحریک می‌کنند. چگونه می‌توانید به بهترین نحو به اهداف خود دست یابید؟

·       استراتژی زمان واقعی (RTS)

در ژانر بازی‌های ویدئویی مانند Starcraft، تصمیمات مختلفی برای ساختن و دفاع از قلمرو خود بگیرید و در عین حال منابع را جمع آوری و ارتش خود را تقویت کنید.

·       استراتژی نوبتی (TBS)

به هر گیمر تعداد مشخصی نوبت داده می‌شود تا واحدهای خود را جابجا کرده و نوبت خود را برنامه ریزی کند. نمونه بارز آن سریال Civilization است.

·       چند نفره آنلاین نبرد آرنا (MOBA)

شخصیت خود را انتخاب و با بازیکنان یا هوش مصنوعی مبارزه کنید. شما می‌توانید این کار را در این ژانر بازی‌های ویدئویی برای مثال در League of Legends ،DOTA یا Smite انجام دهید.

·       شبیه سازی ساختمان

این کمتر در مورد رقابت با دیگران و بیشتر در مورد ایجاد دنیای خود است. برای مثال در Cities: Skylines یا SimsCity.

ورزشی – خود یا شخصیت‌های بازی‌های ورزشی را به چالش بکشیدورزشی-ژانر-بازی‌های-ویدئویی-bazi-psn.ir

آیا به دنبال یک ژانر بازی‌های ویدئویی هستید که در آن مجبور نباشید روی داستان‌های پیچیده تمرکز کنید، به استراتژی‌ها فکر کنید یا خود را در مبارزه ثابت کنید؟ پس بازی‌های ورزشی را امتحان کنید. اینها واقع بینانه هستند و سرگرمی مورد علاقه شما را مستقیماً روی صفحه نمایش می‌آورند. همچنین می‌توانید به تنهایی، با دوستان خود یا به صورت تصادفی آنلاین از آن لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با این سبک می‌توانید لیست بهترین بازی‌های ورزشی برای PS4 ما را نیز مشاهده کنید. دسته بندی این ژانر نیز به صورت زیر است.

·       بازی‌های ورزشی شبیه سازی

این دسته در ژانر بازی‌های ویدئویی ورزشی گاهی اوقات می‌تواند مبتنی بر اکشن نیز باشد و بازی‌های واقع گرایانه با قوانین، تاکتیک‌ها و استراتژی‌های رسمی ارائه دهد. نمونه‌های خوب FIFA یا NBA2K هستند.

·       بازی‌های ورزشی آرکید

این بازی نسبتاً آسان‌تر است اما همچنان با گیم‌پلی سرگرم ‌کننده و چالش ‌برانگیز خود همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شاید شما در حال حاضر نمایندگانی مانند ماریو تنیس را بشناسید.

·       بازی‌های ورزشی مدیریت و استراتژی

در اینجا شما بیشتر بر برنامه‌ریزی تاکتیکی مسابقات و تیم‌های خود تمرکز و آن را امتحان می‌کنید. برای مثال با Football Manager.

·       بازی‌های تناسب اندام

همانطور که از نام این ژانر بازی‌های ویدئویی پیداست، شما را تشویق می‌کند که خودتان فعالیت بدنی انجام دهید. Wii Fit یا Ring Fit Adventure شما را بسیار عرق می‌کند.

شبیه سازی: احتمالا واقعی‌ترین سبک بازیشبیه-سازی-ژانر-بازی‌های-ویدئویی-bazi-psn.ir

این ژانر بازی‌های ویدئویی نیز نام کاملاً واضح است. چیزی شبیه سازی می‌شود و دقیقاً به علایق شما بستگی دارد. اما بیشتر در مورد کنترل و مدیریت یک دنیای واقعی یا تخیلی است. استفاده از صداهای وفادار، گرافیک، اکشن‌ها و عدم وجود خشونت یا کنش مشخص است. شناخته شده‌ترین زیر مجموعه‌های این سبک بازی عبارتند از:

·       شبیه سازی‌های زندگی (بقا)

این ژانر بازی‌های ویدئویی به خصوص از منطقه ژاپن، با مطالبی در مورد عشق و دوستیابی آمیخته است. اما همچنین بعضی شامل برآورده کردن نیازهایی مانند گرسنگی، تشنگی، خواب یا شغل نیز هستند. سری Sims یا Animal Crossing این را به خوبی اجرا می‌کند.

·       شبیه سازی کسب و کار

مدیریت یک شرکت و مراقبت از تولید، منابع انسانی و مالی در این ژانر بازی‌های ویدئویی محقق می‌شود. برای مثال در سریال Tycoon. این شامل شبیه سازهای ساخت و ساز نیز می‌شود که در آن‌ها ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها را طراحی می‌کنید.

·       شبیه سازی رانندگی و پرواز

در این ژانر بازی‌های ویدئویی وارد هر نوع ماشینی مانند اتوبوس، هلیکوپتر، تراکتور یا زیردریایی خواهید شد. یک مثال معروف Microsoft Flight Simulator است.

·       شبیه سازی‌های بیشتر

از آنجایی که تعداد زیادی از این ژانر بازی‌های ویدئویی وجود دارد، در اینجا چند نمونه دیگر نیز خواهید یافت: نظامی، مسابقه‌ای و شبیه سازی حیوانات، شغل، درگیری یا فیزیک. به لیست بهترین بازی‌های مسابقه‌ای در PS4 سال 2023 ما نیز حتما سری بزنید تا بیشتر با این دنیای شگفت انگیز آشنا شوید.

ژانرهای بازی و خواسته‌های آن‌ها در مورد فناوری

اگر یک ژانر بازی خاص را در ذهن دارید، تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا نوت بوک یا رایانه شخصی و حتی کنسول شما می‌تواند همه چیز را مدیریت کند یا خیر. بنابراین نیاز به ابتدایی‌ترین الزامات دارید. فقط کافی است معیارهای خرید کامپیوتر گیمینگ ما را مطالعه نمایید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. با این حال، به خاطر داشته باشید که ممکن است این معیارها بازی به بازی دیگر کمی متفاوت باشد.

سخن پایانی

ژانر استراتژی و اکشن مانند بازی‌های پلتفرمی و مبارزه‌ای ۲ پاسخ برتر گیمران درباره «محبوب‌ترین ژانر بازی‌های ویدئویی» است. شما کدام ژانر را می‌پسندید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.