bazi-psn.ir

مقایسه کنسول‌های PS5 و Xbox Series X

مقایسه-کنسول‌های-PS5-و-Xbox-Series-X-bazi-psn.ir

PS5 و Xbox Series X جنگ کنسول‌ها است. فروش PS5 در مقابل Xbox Series X یک مبارزه نزدیک را نشان می‌دهد. طبق آمار، فروش کنسول مایکروسافت در مجموع حدود یک میلیون واحد از PS5 عقب‌تر است اما در سال 2022 نسبت به سال 2021، 36.4 درصد افزایش یافته است. در ادامه ما به مقایسه دقیق PS5 و Xbox Series X پرداخته‌ایم. جزئیات قابل مقایسه برای هر کنسول از جمله هزینه، طراحی، بازی‌ها و مشخصات بیان شده است. بنابراین می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید که امسال کدام PS5 یا Xbox Series X را خریداری کنید.

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

PS5 و Xbox Series X در سال 2020 وارد بازار شدند و محبوبیت زیادی در بین گیمران پیدا کردند. جنگ کنسول‌های قبلی منجر به انقلابی در رزولوشن شد، اما از آنجایی که جهش به 4K و HDR قبلاً توسط Xbox One X و PS4 Pro نسل میانی انجام شده بود، اما این بار اینطور نیست. در عوض، رقابت بین پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نشان دهنده انقلاب نرخ فریم و ردیابی پرتو است. بازی‌ها هنوز 4K هستند، اما سریع‌تر اجرا می‌شوند، واکنش‌پذیرتر هستند و به‌طور قابل‌توجهی زیباتر به نظر می‌رسند.

برای اجرای جدیدترین بازی‌ها نیازی به خرید یکی از آن‌ها ندارید. به جز برخی استثناها، هر بازی که می‌توانید روی دستگاه نسل بعدی بازی کنید، روی نسخه قبلی نیز اجرا می‌شود. با این حال، این همه داستان را بیان نمی‌کند و هر دو کنسول بازی را به سطوح جدیدی که قبلاً غیرقابل دسترس بود، می‌برند. موضوع کوچکی نیز وجود دارد که بهترین برای استریم و پخش کننده بلوری 4K کدام است. بگذارید نبرد شروع شود!

پلی استیشن 5

PS5 از کمبود عرضه رنج می‌برد، اما سال 2023 سالی است که باید به صورت رایگان در دسترس باشد. جدیدترین کنسول سونی دارای یک SSD سفارشی، رابط کاربری منحصر به فرد، عملکرد سریع و برخی از بهترین بازی‌های انحصاری است. همچنین دارای کنترلر نوآورانه DualSense با کنترل‌های لمسی و غیره است.

برای

  • بازی 4K و 120 فریم بر ثانیه
  • بارگیری فوق سریع SSD
  • رابط کاربری جدید و ویژگی‌ها
  • کنترل‌کننده استثنایی

در برابر

  • سازگاری با عقب مایوس کننده است

 

ایکس باکس سری ایکس

Xbox Series X مایکروسافت از نظر فنی قدرتمندترین کنسول بازی موجود است. فوق‌العاده سریع و عملکردی پیشرفته دارد. این کنسول دارای دو ویژگی عالی است، بازی‌های رایگان هر ماه با Xbox Game Pass و سازگاری عالی به عقب.

برای

  • یک کنسول سریع و قدرتمند
  • Game Pass ارزش باورنکردنی دارد
  • طراحی جمع و جور و مرتب
  • سازگاری فوق‌العاده به عقب

در برابر

  • UI کمی قدیمی است

پلی-استیشن-5-و-ایکس-باکس-سری-ایکس-bazi-psn.ir

  • طراحی

Xbox Series X دارای طراحی جعبه‌ای ساده و در عوض PS5 دارای طراحی بسیار شیک و زیبایی است. از نظر طراحی، PS5 و Xbox Series X نمی‌توانند متفاوت‌تر از این باشند. کنسول نسل بعدی سونی یک طراحی انحنادار و ظریف است که قدرت و گرمای خود را در پشت بدنه پنهان می‌کند. در مقابل Xbox Series X یک بلوک سیاه کوچک پرقدرت است. یک آجر مکعبی با لبه‌های تیز و جزئیات منحصر به فرد و یک دریچه لانه زنبوری در انتها با فضای داخلی سبز رنگ. این به طور شگفت انگیزی زیبا است. همچنین از PS5 کوچک‌تر است.

در حالی که بزرگ بودن کنسول PS5 یک مشکل برای برخی کاربران به حساب می‌آید، Xbox Series X به خوبی در هر اتاقی جای می‌گیرد. PS5 و Xbox Series X هر دو در هنگام استفاده بی‌صدا و خنک می‌مانند و دارای پورت‌های کافی برای استفاده راحت هستند. جالب اینجاست که اتصال کنترلر بی‌سیم Xbox Series X در داخل کنسول آن پنهان است اما PS5 به دانگلی متکی است که در جلوی آن آویزان است. این موضوع یک اشتباه طراحی نادر برای سونی به شمار می‌رود.

طراحی کنترلر‌ها

جایی که PS5 و Xbox Series X واقعاً متمایز می‌شوند در کنترلرها است. PS5 با کنترلر بی‌سیم DualSense عرضه می‌شود که مجهز به فناوری پیشرفته، از جمله بازخورد لمسی است. Xbox Series X از نسخه مدرنی از کنترلر Xbox استفاده می‌کند. استفاده از کنترلر بی‌سیم Xbox آن بسیار عالی است اما فاقد فناوری چشم نواز DualSense است.

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هر دو می‌توانند بازی‌های قدیمی از نسل‌های قبلی را بازی کنند، اما PS5 به بازی‌های PS4 روی دیسک محدود می‌شود، در حالی که Xbox Series X می‌تواند دیسک‌هایی را از دور قدیمی Xbox اصلی و همچنین عناوین Xbox 360 و Xbox One پخش کند. سونی شروع به اضافه کردن بازی‌های شبیه سازی شده PS1، PS2 و PS3 به سرویس PS Plus خود کرده است.

  • مدل‌ها

PS5 و Xbox Series X هر دو دارای دو مدل هستند و رویکردی مشابه دیسک در مقابل دیجیتال دارند. سونی دارای نسخه استاندارد و دیجیتال است، در حالی که مایکروسافت دارای مدل‌های Xbox Series X و Xbox Series S است. در حالی که نسخه دیجیتال PS5 مانند کنسول استاندارد PS5 منهای درایو دیسک بلو-ری است، Xbox Series X و Xbox Series S کمی بیشتر متفاوت هستند. پردازنده سری X با سرعت 3.8 گیگاهرتز در هر هسته و سری S با سرعت کمی کندتر 3.6 گیگاهرتز کار می‌کند. سری X از 12 TFLOPS و سری 4TFLOPS ،S پشتیبانی می‌کند. همه اینها به این معنی است که Xbox Series X قدرتمندتر و با وضوح 4K خروجی خواهد داشت. در حالی که سری S محدود به 1440p است.

  • کنترلر

کنترلر-PS5-و-Xbox-Series-X-bazi-psn.ir

تفاوت واقعی PS5 و Xbox Series X با کنترلرها ظاهر می‌شود. همانطور که گفته شد کنترلر بی‌سیم DualSense PS5 با فناوری جدید عرضه شده است. هاپتیک شما را قادر می‌سازد تا اکشن بازی را احساس کنید، مانند تفاوت بین سطوح جاده زیر لاستیک خودرو در Gran Turismo 7. همچنین دارای محرک‌های تطبیقی با ویژگی‌های منحصر به فرد، پد لمسی و میکروفون داخلی و بلندگو است.

در مقابل، Xbox Series X از نسخه اصلاح شده کنترل‌کننده کلاسیک Wireless استفاده می‌کند که دارای فناوری استاندارد است. مزیت این کنترلر نسبت به DualSense این است که Xbox Series X را می‌توان در تمام کنسول‌های Xbox، بازی‌های قدیمی و در رایانه‌های شخصی، اندروید و دستگاه‌های ChromeOS استفاده کرد. Xbox Series X کنسول ترجیحی برای گیمرهای قدیمی و کسانی است که مجموعه بازی‌های Xbox بزرگی دارند. همچنین به این معنی است که می‌توانید بازی‌های Xbox Series X خود را در دستگاه‌های دیگر پخش کنید.

  • قیمت

تفاوت پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس در قیمت گذاری منعکس می‌شود. نسخه استاندارد پلی استیشن 499.99 دلار قیمت دارد. در حالی که نسخه دیجیتال PS5 با قیمت 399.99 دلار به فروش می‌رسد. در مورد Xbox Series X، آن را با قیمت 499 دلار و Xbox Series S را با قیمت 299 دلار به فروش می‌رسانند. مایکروسافت توانسته است هزینه‌های Xbox Series X و Series S را در قیمت‌های دلخواه خود نگه دارد. در حال حاضر احتمالاً هیچ تفاوتی در عملکرد بین سری X و S مشاهده نخواهید کرد و همه بازی‌ها روی هر دو مدل قابل اجرا هستند. اما در سال‌های آینده احتمالاً سری S به تدریج حذف خواهد شد.

  • SPECS

Xbox Series X از نظر فنی، کمی قدرتمندتر از PS5 است. PS5 و Xbox Series X هر دو رویکردی مشابه دارند. با SSD‌ها از بارگذاری سریع و دسترسی به داده‌ها برای جهان‌های بزرگ‌تر و دقیق‌تر و همچنین پردازنده‌های AMD و GPUهای سفارشی برای گرافیک پیشرفته پشتیبانی می‌کنند. CPU سفارشی AMD Ryzen PS5 با فرکانس 3.5 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی آن 2.23 گیگاهرتز و 10.28 ترافلاپس را ارائه می‌دهد.

در مقابل، پردازنده AMD Zen 2 سفارشی‌سازی شده Xbox Series X می‌تواند با فرکانس 3.8 گیگاهرتز کار کند و پردازنده گرافیکی آن 12 ترافلاپس با فرکانس 1825 گیگاهرتز قفل شده کار می‌کند. Xbox Series X کمی قدرت بیشتری دارد، اما PS5 دارای فرآیندهای سفارشی هوشمندانه‌ای است تا در زمان و مکان مورد نیاز انرژی دریافت کند. Xbox Series X مانند PS5 از رزولوشن 8K و نرخ رفرش 120 هرتز در 4K پشتیبانی می‌کند. (شما به یک تلویزیون یا مانیتور 120 هرتزی و یکی با پورت HDMI 2.0 یا HDMI 2.1 نیاز دارید.)

قدرت-PS5-و-Xbox-Series-X-bazi-psn.ir

  • GAMES

اصلی‌ترین فاکتور مقایسه، همیشه به بازی‌ها برمی‌گردد. کنسول‌ها با قدرت کمتر از ماشین‌های با مشخصات بالا پیشی گرفته‌اند و همیشه این موضوع در مورد بازی‌ها بوده است. در حال حاضر PS5 دارای یک کتابخانه بزرگ‌تر و چشمگیرتر از بازی‌های انحصاری است. بهترین‌ها عبارتند از Gran Turismo 7 ،Returnal و Deathloop. در سال 2023 باید شاهد انتشار بازی‌های اختصاصی PS5 مانند Forspoken ،Final Fantasy XVI و Marvel’s Spider-Man 2 هستیم. بازی‌های طولانی برای PS5 شامل Marvel’s Wolverine و The Defenders خواهند بود.

Xbox Series X در حال حاضر بیشتر به بازی‌های شخص ثالث برای بهترین عناوین خود متکی است. اما برخی از بازی‌های شخص اول برجسته از جمله Forza Horizon 5، Halo Infinite و Gears 5 را دارد (این‌ها برای Xbox One نیز موجود هستند). سرویس Xbox Game Pass اشتراک ماهانه بازی‌های رایگان را هر ماه ارائه می‌کند، که بسیاری از آن‌ها انحصاری‌های جدید و زمان‌بندی شده، با قیمت نسبتاً ارزان هستند. جزر و مد نیز در سال 2023 تغییر می‌کند زیرا سرمایه گذاری مایکروسافت در استودیوهای جدید و خرید ناشران معتبر به ثمر خواهد رسید. اولین بازی‌ای که به زودی عرضه می‌شود Bethesda’s Starfield است. یک بازی نقش آفرینی علمی تخیلی جاه طلبانه که تقریباً نزدیک به یک دهه در حال توسعه است. انحصاری‌های آینده عبارتند از Senua’s Saga: Hellblade II ،Fable و Everwild از Rare.

PS5 و Xbox Series X کدام بهترین در سال 2023 است؟

انتخاب بین PS5 و Xbox Series X به بازی‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید، کاتالوگ بازی‌های شخصی شما و اگر به دنبال ارزش برای پول هستید، برمی‌گردد. از نقطه نظر سخت افزاری، کنترلر بی‌سیم DualSense تجربه بازی در PS5 را افزایش می‌دهد. برای مثال، احساس بازی Deathloop در PS5 بیشتر از Xbox Series X است، شبیه به یک Full HD حسی است. سونی چند پلتفرم انحصاری عالی دارد که نشان می‌دهد کنسول چه کاری را نیز می‌تواند انجام دهد. خدمات اشتراک PS Plus، در سال 2022 نیز بهبود یافته است و بازی‌های رایگان و کلاسیک بهتری را اضافه کرده، اما گران هستند.

با این حال، اگر DualSense برای شما مهم نیست، Xbox Series X ارزش فوق‌العاده‌ای برای صرف هزینه دارد. بازی‌های بزرگ شخص ثالث در سال 2023 نیز در سری X قرار خواهند گرفت. بسیاری از آن‌ها روز اول رایگان در Xbox Game Pass قرار می‌گیرند و سایرین نیز مدت کوتاهی پس از انتشار خواهند آمد. برای مثال بازی‌های EA به عنوان بخشی از Game Pass از طریق EA Play در دسترس هستند. با این حال، RPG حماسی استارفیلد که در سال 2023 بازی خواهد شد و فقط در Xbox Series X و S خواهد بود و برای مشترکین Game Pass رایگان است.

آیا PS5 و Xbox Series X دارای دیسک درایو هستند؟

آیا-PS5-و-Xbox-Series-X-دارای-دیسک-درایو-هستند؟-bazi-psn.ir

PS5 و Xbox Series X دارای یک درایو دیسک هستند، بنابراین اگر نقطه فروش اصلی کنسول به جای تکیه بر دانلودهای دیجیتال، جمع آوری رسانه‌های فیزیکی است، تصمیم شما با این کنسول‌های نسل بعدی تغییر نخواهد کرد. زیرا هر دو دارای درایو دیسک هستند. با این حال، جایگزینی ارزان‌تر برای بازیکنانی که دانلود دیجیتال را ترجیح می‌دهند، است. PS5 Digital Edition یا Xbox Series S ممکن است با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

آیا PS5 فضای ذخیره سازی بیشتری نسبت به Xbox Series X دارد؟

پس از در نظر گرفتن فایل‌های سیستم، حافظه داخلی PS5 حدود 667 گیگابایت و برای Xbox Series X حدود 1 ترابایت است. بنابراین در حالی که پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هر دو دارای حافظه داخلی فراوانی هستند و می‌توانند تعدادی از عناوین مورد علاقه شما را ذخیره کند، Xbox Series X کمی بالاتر است. البته، اگر برای ذخیره سازی نگران هستید، می‌توانید یک SSD یا هارد اکسترنال بخرید.

کدام کنسول عملکرد بهتری دارد – PS5 یا Xbox Series X؟

عملکرد PS5 و Xbox Series X تقریباً یکسان است. از نظر فنی، Xbox Series X قدرت کمی بیشتر از PS5 دارد، اما آنقدر قابل توجه نیست که برای PS5 و عملکرد آن مضر باشد. وفاداری گرافیکی نیز بین دو کنسول یکسان است و تصمیم گیری را سخت‌تر می‌کند.

سخن پایانی

در مقایسه PS5 و Xbox Series X اگر به دنبال بهترین کنسول با قیمت مناسب در سال 2023 هستید که قدرت و عملکرد را نیز ارائه می‌کند، Xbox Series X با اشتراک Xbox Game Pass را تهیه کنید. اگر بازی‌های قدیمی‌تری برای ایکس‌باکس دارید، بهتر است Xbox Series X را خریداری کنید زیرا بیشتر آن‌ها روی Xbox Series X کار می‌کنند. اگر کاملاً به بازی‌ها علاقه دارید و مشکل مالی ندارید، PS5 بهترین کنسول در سال 2023 است. اگر کاتالوگ بازی‌های Xbox دارید و یا به دنبال فناوری پیشرفته هستید، سری Xbox X بهترین گزینه است.