bazi-psn.ir

پلی استیشن از ابتدا تا امروز

consloe ps1 to ps5

پلی استیشن

امروزه سونی ۷۸ درصد از سود خودش رو مدیون صنعت بازی و سرگرمی است. با گذشت بیش از ۲۵ سال، پلی استیشن توانسته به درستی با جریانات روز پیشرفت داشته باشد و هر ساله محصولات جدید و با کیفیتی را روانه ی بازار کند.  

PlayStation

پلی استیشن اولین کنسول خانگی بازی‌های ویدیویی توسط بخش سرگرمی‌های کامپیوتری سونی ساخته شد و در دسامبر 1994 در ژاپن عرضه شد و سپس در سپتامبر 1995 به بازارهای آمریکای شمالی و اروپا رسید. این کنسول اولین سخت افزار گیمی بود که ویژگی مهم CD-ROM 2 سرعته را در خودش جای داد. playstation  فاقد حافظه داخلی و کنترل های مرجع آن فاقد Thumbs sticks یا همان آنالوگ ها بودند.

نینتندو و ژاپن در سال 1988، قراردادی امضا کردند که هدف آن‌ها، تولید یک سیستم با CD-ROM به عنوان نسل بعدی کنسول‌های نینتندو بود. این کنسول که به «سوپر نینتندو پلی استیشن» معروف شده بود، قرار بود که در سال 1992 در ژاپن عرضه شود، اما نینتندو در آخرین لحظاتِ شروع به همکاری گفت که تصمیمش را عوض کرده و می‌خواهد که این کار را با شرکت «فیلیپس» انجام دهد. همکاری نینتندو و فیلیپس منجر به تولید Philips CD-i شد.

«کن کوتاراگی» (Ken Kutaragi) گفته بود که هدفش از طراحی پلی‌استیشن، ساخت «یک سیستم بازی‌های ویدیویی با عملکرد بالا و قیمت پایین است که طراحی آن نیز به گونه‌ای باشد که ساخت بازی‌های مختلف برای آن، راحت محسوب شود.» این کنسول همچنین یک واحد پردازش و فشرده‌سازی ویدیو به نام MDEC داشت که باعث می‌شد ویدیوهای باکیفیت فول‌موشن نیز درون بازی‌ها قرار بگیرند و سرعت بارگذاری آن‌ها نیز چندان زیاد نباشد. بازی Final Fantasy VII یکی از اولین عناوینی بود که نهایت استفاده را از این قابلیت برد.

اولین کنترلر پلی استیشن نیز تا سال 1997 آنالوگ نداشت و تازه در آن سال بود که سونی هم‌زمان با عرضه بازی‌های Tobal 2 و Bushido Blade، کنترلر جدیدی با آنالوگ‌ها عرضه کرد. تولید پلی استیشن تا مارچ 2006 ادامه داشت و توانست  100 میلیون دستگاه در سطح جهان بفروشد رسید.

PocketStation

«پاکت‌استیشن» یک نوع کارت حافظه برای پلی استیشن 1 بود در سال 1999 در ژاپن عرضه شد. این دستگاه یک صفحه LCD داخلی داشت، 5 دکمه و 15 جای حافظه داشت که از آن‌ها برای ذخیره پلی‌استیشن از مینی‌گیم‌های پاکت‌استیشن استفاده کرد.

یکی از آن مینی‌گیم‌ها، «Chocobo World» نام داشت و با بازی Final Fantasy VIII کار می‌کرد. می‌توانستید یک «چوکوبو» پیدا کنید یا یکی بخرید و آن را روی پاکت‌استیشن خود دانلود کنید تا تجربه (EXP) آن بالا برود.

پاکت‌استیشن فقط در ژاپن عرضه شد و تولید آن نیز در سال 2002 متوقف شد. البته سونی در حرکت غافلگیرکننده، پاکت‌استیشن را به عنوان یک برنامه در سال 2013 برای پلی استیشن ویتا عرضه کرد.

PS One

سونی در سال 2000، نسخه‌ای بازطراحی‌شده و کوچک‌تر از پلی استیشن اصلی را عرضه کرد که PS One نام داشت. PS One برای اولین بار با Dual shock ها وارد گرده رقابت دنیای بازی ها کرد.

کنسول PS One قابلیت اجرای تمام بازی‌های پلی استیشن را داشت، اما چندین پورت از آن حذف شده بودند. سونی همچنین یک افزونه صفحه LCD برای PS One عرضه کرد که اجازه می‌داد صاحبان کنسول، از بازی‌های خود حتی در خارج از خانه و مثلا در سفر، لذت ببرند.

PlayStation 2

PS1 در تابستان سال 2000 عرضه شد و PlayStation 2 در اواخر همان سال بود که پلی‌استیشن 2 عرضه شد و قابلیت پشتیبانی از تمام بازی‌های پلی‌استیشن و حتی کنترلر‌های DualShock آن را داشت. البته قدرت واقعی پلی استیشن 2، قابلیت خواندن فرمت جدید DVD برای بازی‌ها و همچنین، ویژگی پخش فیلم از طریق خود کنسول بود.

جمع همه ویژگی‌ها و قابلیت‌های کنسول بود که آن را به یکی از محبوب‌ترین محصولات صنعت بازی تبدیل کرد. پلی‌استیشن 2 حتی تا همین امروز هم، پرفروش‌ترین کنسول تاریخ است. کنسولی که فروش جهانی آن نزدیک به 160 میلیون دستگاه اعلام شده است.

پلی استیشن 2 همچنین، قابلیت اتصال به اینترنت را داشت. صاحبانی که آداپتور شبکه مخصوص پلی‌استیشن را داشتند، می‌توانستند در سال 2002، بازی SOCOM: U.S. Navy Seals و یا بازی Final Fantasy XI را به صورت آنلاین تجربه کنند.

تولید پلی استیشن 2 تا نزدیک به 13 سال ادامه داشت و عناوین خارق‌العاده بسیاری مثل بازی God Of War برای آن عرضه شد. دنیا گیمر ها با PS2  رنگ دیگه ای به خودش گرفته بود تا اینکه سونی با انقلابی دیگر پایش در عرصه دنیای دیجیتال فراتر گذاشت.

PSX

سیستم PSX دستگاه دیجیتالی ضبط ویدیو سونی بود که یک پلی‌استیشن 2 نیز درون آن قرار گرفته بود. این دستگاه در سال 2003 در ژاپن معرفی شد ولی فروش چندانی نداشت زیرا مردم حس می‌کردند که نیازی به این دستگاه ندارند.

سیستم PSX یک ریموت کنترل مادون قرمز داشت و اولین سخت‌افزار سونی بود که از رابط کاربری گرافیکی XrossMediaBar استفاده می‌کرد. همان رابط کاربری که بعدا از آن در PSP، پلی‌استیشن 3 و دیگر دستگاه‌های سونی نیز استفاده شد.

PS2 Slim

سونی اولین تغییر بزرگ و نسخه‌ای جدید از پلی‌استیشن 2 در سال 2004 معرفی کرد. این کنسول که PlayStation 2 Slimline یا PS2 Slim ست، با طراحی ظریف‌تر، بدنه‌ای باریک‌تر و مجهز به پورت Ethernet و صدای کم‌تر.

مدل جدید اسلیم چند روز پیش از عرضه بازی GTA: San Andreas عرضه شد تغییرات سخت‌افزاری اعم از بهبود منبع انرژی و لنزهای لیزری را شامل میشد.

PlayStation Portable

کنسول PSP یک کنسول قابل‌حمل در سال 2004 در ژاپن عرضه شد که و هدف آن رقابت با Nintendo DS بود. کنسول PSP گرافیک ارتقایافته، قابلیت اتصال به پلی‌استیشن 2 و پلی‌استیشن و قابلیت بازی آنلاین را داشت. مکانیسم‌های کنترلی آن از تقریبا تمام ویژگی‌های یک کنترلر DualShock به غیر از دکمه‌های L2/R2 و دومین آنالوگ بهره می‌برد. این کنسول از UMD (Universal Media Disk) به عنوان فضای اصلی خود استفاده می‌کرد و قابلیت اجرای بازی‌ها و فیلم‌هایی با این فرمت را داشت.

فروش PSP نزدیک به 80 میلیون تا 2014 بود. هکرها در سال 2005 کدهای اصلی دستگاه را شکستند و تصمیم گرفتند که آن را به شکل آنلاین پخش کنند. همین موضوع منجر به برنامه‌ها، شبیه‌سازها و نسخه‌های کپی متعددی از PSP شد.

PSP-2000

سونی در سپتامبر 2007، PSP-2000 را معرفی کرد که نسبت به PSP 33 درصد کاهش وزن و 19 درصد باریک‌تر شده بود. علاوه بر این، محفظه بارگذاری ارتقایافته‌ای برای UMDها و Memory Stickها داشت.اسپیکرهای PSP نیز از پایین آن به بالا منتقل شده بودند و D-Pad نیز کمی بالاتر برده شده بود. وزن باتری کنسول هم بسیار کاهش یافته بود . یکی دیگر از ویژگی‌های PSP-2000، استفاده از روشی برای اجرای ویدیوها و دیگر فایل‌های رسانه‌ای PSP روی هر تلویزیونی با نهایت رزولوشن 720p بود.

PSP-3000

کنسول PSP-3000 در 2008 معرفی و اواخر همان سال، عرضه شد. مهم‌ترین ویژگی این نسخه، اضافه شدن صفحه LCD ارتقایافته‌ای بود که از «دو برابر گستره رنگ و همچنین، پنج برابر نرخ کنتراست مدل پیشین» بهره می‌برد.اضافه شدن میکروفون، قابلیت استفاده از اسکایپ روی PSP و همچنین، رنگ جدید ضد رفلکت تازه از دیگر ویژگی‌های این کنسول بود.

البته این کنسول تغییرات کوچک دیگری هم داشت. به عنوان مثال، دکمه‌های Start، Select و Home از شکل همیشگی بیضی‌مانند خود به نیم‌دایره تغییر شکل داده بودند. دکمه Home نیز جای خود را به دکمه تازه‌ای به نام PS Button داد که از آن در کنترلر پلی‌استیشن 3 یعنی SixAxis نیز استفاده شد.

PlayStation 3

سونی پس از موفقیت فوق‌العاده پلی استیشن 2 به رونمایی پلی‌استیشن 3 در رویداد E3 2005 پرداخت. با معرفی کنترلر «بومرنگ» (Boomerang) که تغییرات ناگهانی و شدیدی نسبت به DualShock 2 داشت، در غرفه سونی در E3 2005 حاضر بود. یک سال بعد، کنترلر سنتی‌تر SixAxis معرفی شد و جای بومرنگ را گرفت.

پلی‌استیشن 3 در پاییز 2006 در ایالات متحده عرضه شد و اولین کنسولی بود که از دیسک‌های Blu-Ray به عنوان محل ذخیره اصلی رسانه‌های خود استفاده می‌کرد. سیستم PlayStation Network نیز برای اولین بار در این کنسول معرفی شد و از قابلیت اتصال به PSP و Vita بهره می‌برد. فروش جهانی بیش از 88 میلیون دستگاه را داشت.

PlayStation 3 Slim

سونی در سال 2009، PS3 Slim را عرضه کرد که تغییراتی همچون وزن و ابعاد و توان مصرفی و حتی لوگو در آن اعمال شده بود. لوگوی پلی‌استیشن 3 جای لوگوی قبلی با فونت شبیه به آثار سینمایی اسپایدر من را گرفت.

PSP Go

از دیگر محصولات سونی  نسخه ارتقایافته‌ای از پی‌اس‌پی به نام PSP GO در سال 2009 بود. این محصول 43 درصد سبک‌تر و 56 درصد کوچک‌تر از نسخه اصلی بود و صفحه LCD 3.8 اینچی 272*480 پیکسلی داشت که می‌شد آن را بالا برد تا کنترل‌های کنسول نمایان شوند.

پورت USB جای خود را به یک پورت اختصاصی داده بود، اما PSP GO از اتصال بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کرد. این باعث می‌شد که صاحبان این دستگاه بتوانند بازی‌های PSP را با یک کنترلر SixAxis یا DualShock 3 تجربه کنند. از دیگر ویژگی‌های این دستگاه، کنار گذاشتن UMD و استفاده از حافظه داخلی 16 گیگابایتی بود .

Sony BRAVIA KDL22PX300

سونی در سال 2010، یک تلویزیون 22 اینچی 720p راهی بازار کرد که 4 پورت HDMI و البته، یک پلی‌استیشن 2 درون خود داشت. در بسته این تلویزیون، یک کنترلر هم قرار داشت و می‌شد بازی‌های پلی‌استیشن 1 را نیز با آن تجربه کرد.

PlayStation 3D Display

اولین تلویزیون مخصوص سونی با برند پلی‌استیشن در سال 2011 به بازار آمد. این تلویزیون از رزولوشن 1080p، نرخ رفرش 240hz و تصاویر 3بعدی پشتیبانی می‌کرد. تلویزیون LED HDTV سونی، 24 اینچی بود و از ظاهر زیبا و طراحی جذابی بهره می‌برد. از آن‌جایی که این تلویزیون قابلیت پردازش تصاویر3بعدی را داشت، سونی توانست با استفاده از SimulView، کاری کند که دو بازیکن بتوانند با گذاشتن عینک‌های 3بعدی، به طور هم‌زمان دو صفحه مجزا را در یک صفحه تلویزیون ببینند.

البته که این تلویزیون با قیمت 499 دلاری خود، حتی بدون فناوری SimulView نیز محصولی باارزش محسوب می‌شد. شاید اندازه تلویزیون برای برخی کوچک بود، اما کیفیت تصویر و البته ویژگی‌های فراوان آن باعث شده بود که این محصول به گزینه‌ای مناسب برای افرادی که دنبال یک تلویزیون نسبتا ارزان‌قیمت HD بودند، تبدیل شود.

Xperia Play

اولین گوشی هوشمندی Xperia Play در سال 2011 تحت عنوان محصولات پلی‌استیشن به فروش رفت. این گوشی اندرویدی از کنترل‌های سنتی پلی‌استیشن بهره می‌برد. علاوه بر شش بازی اندرویدی، یک عنوان کلاسیک پلی‌استیشن یعنی بازی Crash Bandicoot نیز در آن وجود داشت.

PlayStation Vita

در سال 2011 پلی‌استیشن ویتا جایگزین پی‌اس‌پی بود در ژاپن عرضه شد و پس از یک سال به پخش جهانی رسید. از ویژگی‌های این کنسول میتوان به دو آنالوگ استیک، صفحه مولتی‌تاچ OLED 5 اینچی و تاچ‌پد پشت دستگاه اشاره کرد. ویتا در دو سال اول 6 میلیون دستگاه فروش داشت و فاصله بسیار زیاد آن با فروش کلی 80 میلیونی پی‌اس‌پی، مشهود و ناراحت‌کننده بود.  سونی اعلام کرد ویتا در کنار پلی‌استیشن 4 نیز کار خواهد کرد و حتی در انگلستان، بسته مخصوصی از پلی‌استیشن 4 و ویتا را در کنار هم فروخت اما ویتا همچنان نتوانست انتظارات سونی و البته، طرفداران آن را برآورده کند.

«جک ترتون» (Jack Tretton)، مدیر سابق بخش سرگرمی‌های کامپیوتری سونی در آمریکا گفته بود: «اگرچه ویتا واقعا دستگاه فوق‌العاده‌ای است، اما اکنون برای عرضه آن بسیار دیر شده است. جهان به سمت دستگاه‌های قابل‌حملی رفته که الزاما مخصوص اجرای بازی نیستند.»

PlayStation 3 Super Slim

سونی در سال 2012 با 25 درصد وزن کم‌تر نسبت به پلی‌استیشن 3 اسلیم، PS3 Super Slim را در دو نسخه 250 و 500 گیگابایتی عرضه کرد. این حجم از فضای داخلی در مقایسه با نسخه‌های اصلی 20 و 60 گیگابایتی پلی‌استیشن 3،بی نظیر بود.

PlayStation 4

نسل چهارم پلی‌استیشن در سال 2013 و در PS Meeting و در رویداد E3 آن سال افشا شد. سونی، تایید کرد که از ساختار پردازش هسته‌ای به سمت یک واحد استانداردتر AMD APU خواهد رفت. سونی با عرضه پلی‌استیشن 4 جایگاه بسیار بهتری برای آینده دیجیتالی خود رقم زد. قابلیت استریم بازی‌ها به یک پلی‌استیشن ویتا یا یک کنسول دیگر از طریق Share Play از جمله این ویژگی‌ها بود.

کنترلرهای آن یعنی DualShock 4 بود. نه تنها دکمه‌های Start و Select سنتی کنسول با دکمه‌های Options و Share تعویض شده بودند، بلکه یک تاچ‌پد جدید، قابلیت تشخیص حرکات با دست و یک لایت‌بار زیبا و کاربردی در بالای آن از جمله دیگر تغییرات نسل جدید کنترلر بودند.

PlayStation Vita (PCH-2000)

ویتا در سال 2013، صاحب یک نسخه جدید ارتقایافته بود که از آن به نام PS Vita Slim نیز یاد می‌شد. این نسخه 20 درصد باریک‌تر و 15 درصد سبک‌تر نسبت به نسخه پیشین بود و از صفحه LCD کم‌هزینه‌تری نسبت به صفحه OLED نسخه قبلی بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های این کنسول می‌توان به افزایش 1 ساعته عمر باتری و پورت جدید micro-USB Type-B اشاره کرد.

PlayStation TV

«تلویزیون پلی استیشن» در ژاپن (در سال 2013) عرضه شد و یک سال بعد، دیگر بازارهای جهانی میزبان آن بودند. این دستگاه میتوانست یا بازی‌های ویتا و یا بازی‌های پلی‌استیشن 4 از طریق Remote Play، روی تلویزیون اجرا شوند و بتوان آن‌ها را به وسیله کنترلرهای DualShock 3 و DualShock 4 تجربه کرد.  ویژگی‌هایی مثل دوربین، میکروفون و یا چرخش‌سنج در آن وجود نداشت. برای کنترل‌های لمسی، می‌شد از تاچ‌پد کنترلر پلی‌استیشن 4 استفاده کرد. در صورت استفاده از DualShock 3 هم، بازیکن می‌توانست یکی از آنالوگ استیک‌ها را بفشارد و صفحه‌ای برای کنترل‌های لمسی روی تلویزیون پدیدار شود.

به عنوان یک دستگاه گسترش‌دهنده Remote Play برای آن دسته از صاحبان پلی استیشن 4 که اتصال Wi-Fi بسیار قدرتمندی دارند، PS TV قطعا یک محصول باارزش است.این محصول با استقبال چندانی روبه‌رو نشد و سونی هم تولید آن را در سال 2016 متوقف کرد.

PlayStation 4 Slim

سونی اولین نسخه اصلاح‌شده پلی استیشن 4 را در سال 2016 معرفی کرد. این محصول که 40 درصد کوچک‌تر از نسخه اصلی پلی استیشن 4 بود، بدنه باریک‌تری البته با همان قیمت قبلی داد. پلی‌استیشن 4 اسلیم طراحی زیباتری داشت. خنک‌کنندگی کنسول همچنان یک مشکل بود و کمبود یک پورت خروجی صدای اپتیکال، باعث می‌شد که خریداران جدید پلی استیشن 4 که می‌خواهند تجهیزات صوتی قدرتمندی را آزمایش کنند، یا به سراغ نسخه اصلی بروند یا PS4 Pro را خریداری کنند.

PlayStation VR

اگرچه سونی در سال 1996 اما با عرضه و معرفی PS VR بود که توانست واقعا جایگاه محکمی در فناوری واقعیت مجازی داشته باشد. هدست سونی یک پنل OLED 5.7 اینچی دارد که می‌تواند تا رزولوشن 1080p را پشتیبانی کند. فروش این محصول تا سال 2019، بیش از 5 میلیون دستگاه بوده است.

محصول PS VR طبیعتا به یک پلی استیشن4 نیاز دارد تا بتواند کار کند و سونی توانسته با ترکیب فناوری واقعیت مجازی با دوربین پلی استیشن، کنترلرهای Move و DualShock 4، تجربه لذت‌بخشی ارائه دهد. سونی تایید کرده است که PSVR قابلیت کار با پلی‌استیشن 5 را هم دارد.

PlayStation 4 Pro

از محصولات دیگر سونی در سال 2016 ، PlayStation 4 Pro بود؛ کنسولی که از کیفیت 4K و ویدیو HDR برای تمام بازی‌های پلی استیشن 4 پشتیبانی می‌کرد. دیگر ویژگی‌های این کنسول داشتن واحد پردازش قوی‌تر، فضای داخلی 1 ترابایتی و دو برابر قدرت پردازش GPU بیشتر از پلی‌استیشن 4 اصلی بود. RAM بیشتر این دستگاه باعث عملکرد بهتر PSVR شد.

PlayStation Classic

سونی این کنسول را با طراحی پلی استیشن 1 و دو کنترلر دیجیتال عرضه کرد. سیستم و مشخصات فنی کنسول رضایت‌بخش بود، PlayStation Classic با مجموعه 20 بازی موجود در سیستم نیز اگرچه عناوین کلاسیکی را هم داشت، اما از  وجود بسیاری از بازی‌های جذاب و نوستالژیک آن دوره محروم شده بود.

PlayStation 5

در سال 2020 نسل پنجم پلی‌استیشن با دو نسخه متفاوت از کنسول رونمایی شد.که یکی ازآن‌ها مجهز به Ultra HD Blu-Ray است و دیگری که Digital Edition نام دارد، بدون دیسک‌درایو عرضه شد

کنترلر این کنسول DualSense نام دارد، این کنترلر از فناوری‌های Haptic Feedback و Adaptive Triggers پشتیبانی می‌کند. هر دو ویژگی باعث می‌شوند که بازیکن‌ها «حساسیت و هیجان اعمالی که انجام می‌دهند، مثل کشیدن تیر از کمان را حس کنند.» دکمه Share در کنترلر DualShock 4 نیز جای خود را به دکمه Create داده است

هم پلی استیشن 5 و هم کنترلرهای آن از یک ترکیب رنگ سیاه و سفید بهره می‌برند که تفاوتی اساسی با کنسول‌های پیشین و رنگ‌های سنتی آن‌ها ایجاد کرده است.

مشخصات فنی کامل پلی‌استیشن 5

  • CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz
  • GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz
  • GPU Architecture: Custom RDNA 2
  • Memory/Interface: 16GB GDDR6/256-bit
  • Memory Bandwidth: 448GB/s
  • Internal Storage: Custom 825GB SSD
  • IO Throughput: 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
  • Expandable Storage: NVMe SSD Slot
  • External Storage: USB HDD Support
  • Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive

دیدگاه‌ها (0)

*
*