bazi-psn.ir

راهنمای خرید پردازنده‌‌های گیمینگ

راهنمای-خرید-پردازنده‌‌های-گیمینگ-bazi-psn.ir

پردازنده‌‌های گیمینگ برای کسانی است که اغلب به تولید محتوای پیشرفته یا کارهای حرفه‌ای می‌پردازند پس اگر در حال خرید یک پردازنده جدید هستید، راهنمای ما را بررسی کنید. بعد از کارت گرافیک، پردازنده‌ای که انتخاب می‌کنید، نقش مستقیمی در عملکرد بازی دارد. بنابراین، اگر دنبال بهترین CPU مخصوص بازی هستید و می‌خواهید بالاترین نرخ فریم را برای خود داشته باشید، باید کمی تحقیق کنید تا بتوانید بهترین CPU مخصوص بازی فعلی را برای بازی با محدوده قیمتی خاص خود انتخاب کنید. در این راهنمای خرید تمام نکات مورد نیازتان را کسب خواهید کرد.

مهم‌ترین قسمت سخت افزار کامپیوتر

CPU یا واحد پردازش مرکزی، یکی از مهم‌ترین اجزای سخت‌افزاری رایانه‌های شخصی بازی شماست، شاید بیشتر از کارت گرافیک. اکثر مردم آن را به عنوان دومین مورد ضروری سخت افزار در اولویت قرار می‌دهند. GPU نیز تأثیر بیشتری بر تجربه کلی بازی شما دارد. این امر منطقی است زیرا GPU کیفیت، وضوح و نرخ فریم بازی‌های رایانه شخصی شما را مدیریت می‌کند. با این حال، برخلاف تصور بسیاری از مردم، پردازنده‌‌های گیمینگ نقش پیچیده‌ای در اجرای بازی‌ها توسط کامپیوتر شما دارد پس ارزش این را دارد چند دقیقه‌ای را صرف یافتن بهترین CPU برای بازی کنید.

ترکیب CPU و GPU

انتخاب پردازنده‌‌های گیمینگ نباید سخت باشد. اگر شما آخرین نسل AMD یا Intel را خریداری می‌کنید، باید مطمئن شوید که ترکیب CPU و GPU خود را بر اساس وضوح و نرخ به‌روز‌رسانی متعادل می‌کند.

قیمت

برخی از پردازنده‌‌های گیمینگ با قیمت کمتری نسبت به مدل‌های دیگر، عملکرد مشابه یا بهتری دارند. بنابراین، هنگام انتخاب بهترین CPU برای ساخت رایانه‌های بازی جدید، استراتژی‌هایی وجود دارد. ممکن است به دلیل عدم آگاهی از اینکه واقعاً چقدر به یک CPU برای بازی‌های مدرن نیاز دارید، سر در گم شوید.

گاهی هرچه قیمت بالاتر بروید، بازدهی کمتری در مورد عملکرد بازی دریافت خواهید کرد. مگر اینکه به دنبال نرخ فریم بالای 144 فریم بر ثانیه و بالاتر برای مانیتورهای 144 هرتز (یا 240 فریم در ثانیه برای مانیتورهای 240 هرتز) نباشید، یا بازی‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای پردازنده‌های مرکزی بازی می‌کنید و می‌خواهید به طور مداوم نرخ فریم بالایی داشته باشید. حقیقت این است که بسیاری از گیمرها می‌توانند با یکی از پردازنده‌‌های گیمینگ مدرن ارزان قیمت کنار بیایید و به خوبی بازی‌شان را انجام دهند (البته اگر یک GPU بازی خوب نیز انتخاب کنند). بنابراین، شما نیاز به CPU بالاتر از حد متوسط ​​داشته باشید، صرف صدها دلار برای یک CPU رده بالا ممکن است اتلاف باشد (یعنی بیش از حد).

پردازنده‌‌های-گیمینگ-bazi-psn.ir

سؤالات متداول

اگر در زمینه سخت‌افزار تازه کار هستید، بیایید برخی از سوالات رایج مبتدیان در مورد انتخاب پردازنده‌‌های گیمینگ را با هم مرور کنیم.

CPU چیست؟ چقدر برای بازی اهمیت دارد؟

بیایید از صفر شروع کنیم. CPU (واحد پردازش مرکزی) که به آن پردازنده نیز می‌گویند، یکی از مهم‌ترین اجزای هر کامپیوتری است که می‌توانید آن را مغز سیستم خود در نظر بگیرید. این قطعه مسئول انجام تمام محاسبات سریع ریاضی است که بازی‌ها و سایر برنامه‌های شما به آن متکی است. قدرت CPU رایانه بازی شما نیز ارتباط مستقیمی با عملکرد کلی بازی دارد. در لیست قطعات شما ساختن رایانه شخصی باسد یک اقدام متعادل کننده باشد.

آیا برای بازی با فرکانس 144 هرتز به یکی از پردازنده‌‌های گیمینگ نیاز دارید؟

مانیتورهای 144 هرتزی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند تا جایی که در حال حاضر استانداردی برای هر گیمر رقابتی است که بازی‌های سریع الکترونیکی یا شوترهای FPS مانند CSGO، Valorant، Fortnite، Apex Legends، PUBG، Overwatch، Warzone و حتی MOBA را انجام می‌دهد. مانند League of Legends و DOTA 2. برای این بازی‌های بسیار رقابتی و هر میلی‌ثانیه‌ای، دیدن سریع‌ترین تصویر روی صفحه مهم است تا بیشترین رفلکس‌ها و زمان‌های واکنش را داشته باشید. اما برای استفاده کامل از یک مانیتور 144 هرتز، رایانه شما باید با سرعت 144 فریم در ثانیه یا نزدیک به آن را پشتیبانی کند.

دریافت 144 فریم در ثانیه

بازی-با-فرکانس-144-هرتز-با-پردازنده‌‌های-گیمینگ-bazi-psn.ir

برای دریافت 144 فریم در ثانیه، در مقایسه با 60 فریم بر ثانیه در یک مانیتور استاندارد، به یکی از پردازنده‌‌های گیمینگ قوی‌تر نیاز است. بنابراین اگر از صفحه نمایش 144 هرتزی استفاده می‌کنید، باید به انتخاب CPU خود توجه بیشتری داشته باشید. همانطور که گفته شد، برای دستیابی به سرعت 144 فریم بر ثانیه، لزوماً به یک CPU مخصوص بازی رده بالا نیاز ندارید. زیرا زمانی که تنظیمات گرافیکی رقابتی را اجرا می‌کنید، رسیدن به چنین نرخ فریم بالایی برای رایانه شخصی شما چندان سخت نیست.

اما اینکه CPU شما چقدر باید خوب باشد به بازی‌های شما بستگی دارد، زیرا نیازها می‌توانند بسیار متفاوت باشند. دریافت 144 فریم بر ثانیه در CSGO بسیار آسان است و حتی یکی از پردازنده‌‌های گیمینگ ارزان نیز این کار را انجام می‌دهد. در حالی که دریافت این نوع عملکرد در یک شوتر رقابتی مدرن و فشرده‌تر مانند Warzone به CPU بسیار بهتری نیاز است.

آیا پردازنده‌های i3 یا Ryzen 3 برای بازی کافی هستند؟

پردازنده‌های Core i3 اینتل و پردازنده‌های Ryzen 3 AMD، پیشنهاداتی برای گیمرهای کم‌هزینه هستند. با وجود اینکه تراشه‌های سطح ابتدایی اینتل، همچنان می‌توانند عملکرد شگفت‌آوری خوبی داشته باشند. بسته به شرایط، ممکن است هنگامی که بازی می‌کنید، غرغر پردازشی زیادی داشته باشید. اما برای سخت‌ترین بازی‌های بازار با پردازنده مرکزی و یا اگر می‌خواهید نرخ فریم فوق‌العاده بالای 144 فریم بر ثانیه و بالاتر داشته باشید باید به فکر یک پردازنده سطح بالا باشید. در بازی‌های سطح متوسط، در صورت امکان، واقعاً به یک i5 یا Ryzen 5 نیاز خواهید داشت.

هسته‌های CPU چیست و آیا برای بازی مهم هستند؟

پردازنده‌‌های گیمینگ دارای مقادیر متفاوتی از هسته‌ها هستند. این قطعه به CPU اجازه می‌دهند کارآمدتر باشند و چند کار را بهتر اجرا کنند. یک سی‌پی‌یو با 2 هسته پردازنده دو هسته‌ای، 4 هسته چهار هسته‌ای، 6 هسته شش هسته‌ای و 8 هسته هشت هسته‌ای نامیده می‌شوند. اما ما در اینجا متوقف می‌شویم، زیرا برای بازی، هسته‌ها آنقدر مهم نیستند، تا زمانی که مقدار مشخصی را نیاز داشته باشید. بازی‌های مدرن از این تعداد استفاده نمی‌کنند. یک CPU چهار هسته‌ای یا شش هسته‌ای خوب زمانی که با یک کارت گرافیک خوب جفت شود، بسیار پیشرفت می‌کنید.

اگر یکی از بهترین کارت‌های گرافیک بازی را خریداری می‌کنید و می‌خواهید از گلوگاه آن جلوگیری کنید یعنی از عملکرد آن در بهترین حالت خود جلوگیری کنید، فقط به هسته‌های بالاتر از 6 نیاز دارید. به عبارت دیگر، هر چیزی که بیش از 6 هسته (یعنی 8 هسته) باشد، در ساخت یک رایانه شخصی بازی فقط یک قطعه لوکس خوب است. برای برنامه‌های غیر بازی سنگین‌تر،گاهی داشتن تعداد هسته‌های واقعاً بالا مانند 10، 12 یا حتی 16 هسته می‌تواند مفیدتر و یا مهم‌تر باشد. اما این به کار خاص شما نیز بستگی دارد.

هسته‌های-cpu-چیست-bazi-psn.ir

 Threads چیست؟

در حالی که یک هسته سخت افزار فیزیکی است که پردازش را انجام می‌دهد، یک رشته از دستورات است که یک هسته روی آن کار می‌کند. هر برنامه حداقل 1 رشته دارد. CPU‌های معمولی می‌توانند یک هسته داشته باشند که در یک زمان فقط روی یک رشته کار می‌کند. در حالی که CPU‌های Hyper thread می‌توانند تا حداکثر دو رشته در هر هسته کار کنند که به طور کلی به معنای عملکرد سریع‌تر چند وظیفه‌ای است.

CPU‌های قفل شده چیست؟

CPU قفل شده به این معنی است که سرعت ساعت تنظیم شده است و با اورکلاک نمی‌توان آن را تغییر داد. در حالی که یک CPU قفل نشده، یک CPU قابل اورکلاک است. پردازنده‌های آنلاک اینتل در شماره مدل خود یک “K” دارند، مانند Intel Core i5 8600K. پردازنده‌‌های AMD این سیستم نامگذاری را ندارد، اما اکثر CPUهای آن قفل هستند. اگر می‌خواهید پردازنده خود را اورکلاک کنید، یا قصد دارید بعداً این کار را انجام دهید، به یک مدل آنلاک نیاز دارید. با این حال، اگر اورکلاک نمی‌کنید، این همان چیزی است که ما به سازندگان رایانه‌های شخصی برای اولین بار و به طور کلی مبتدیان سخت‌افزار توصیه می‌کنیم. می‌توانید یک مدل قفل یا آنلاک دریافت کنید، زیرا CPU‌های قفل شده همچنان می‌توانند خرید خوبی باشند.

نوع سوکت CPU چیست؟

این پردازنده‌‌های گیمینگ باید با نوع سوکت مادربردی که برای ساخت خود انتخاب می‌کنید مطابقت داده شوند. به عبارت دیگر، اگر تصمیم دارید با یک CPU AMD Ryzen استفاده کنید، آن یک نوع سوکت AM4 دارند. بنابراین، شما باید یک مادربرد AM4 تهیه کنید. جدیدترین i3s، i5s و i7s اینتل، همه آن‌ها دارای سوکت “1151” هستند. بنابراین باید مادربردی تهیه کنید که سوکت “1151” در برگه شماره مدل و مشخصات آن ذکر شده باشد.

سرعت CPU چیست؟

سرعت ذخیره‌ای که پردازنده‌‌های گیمینگ در آن کار می‌کند، با واحد گیگاهرتز اندازه گیری می‌شود. نه تنها عامل، بلکه پایه خوبی از سرعت یک CPU است. با این حال، هنگام انتخاب بهترین CPU مخصوص بازی، نباید خودتان را با مقایسه سرعت کلاک پردازنده‌های مختلف در اشتباه بیندازید. بهتر است CPU را در موقعیت‌های مختلف بازی مقایسه کنید.

کش CPU چیست؟

کش-CPU-چیست-bazi-psn.ir

پردازنده‌‌های گیمینگ مقادیر متفاوتی از آنچه که حافظه پنهان نامیده می‌شود دارند. حافظه‌ای که اطلاعاتی را که CPU شما احتمالاً به آن نیاز دارد ذخیره می‌کند تا بتواند به سرعت و به راحتی برای عملکرد بهتر به آن دسترسی پیدا کند. اصلاً جای نگرانی نیست، زیرا هنگام انتخاب بهترین CPU مخصوص بازی مهم نیست، زیرا معیارهای دیگر بسیار ضروری‌تر هستند.

آیا خنک کننده CPU Stock برای بازی کافی است؟

بهترین CPU‌ها هنگام قرار گرفتن تحت بار، گرمای بسیار کمی تولید می‌کنند و به خنک کننده با عملکرد بالا به شکل هیت سینک و فن نیاز دارند. اکثر پردازنده‌ها با خنک‌کننده CPU موجودی خود (که از یک هیت سینک و فن تشکیل شده است) ارائه می‌شوند. بنابراین در این صورت نیازی به خرید خنک‌کننده CPU خود ندارید. اگرچه باید به خاطر داشته باشید که برخی از پردازنده‌‌های گیمینگ دارای خنک کننده نیستند، مانند پردازنده‌های آنلاک اینتل مانند 10600K، 10700K، 9700K، و غیره (هر CPU با “K” در انتهای آن). زیرا این پردازنده‌ها معمولا برای حداقل اورکلاک در نظر گرفته شده‌اند.

حال که صحبت از اورکلاک شد، اگر می‌خواهید در این مورد تحقیق کنید برای کسانی که نمی‌دانند، اساساً زمانی است که به صورت دستی سرعت CPU خود را از سرعت موجودی آن بیشتر می‌کنید تا عملکرد بیشتری را داشته باشید. در این صورت به یک خنک کننده CPU نیاز دارید. زیرا تراشه شما وقتی از سرعت استاندارد معمولی خود فراتر می‌رود، گرمای بسیار بیشتری تولید می‌کند. حتی اگر قصد ندارید CPU خود را اورکلاک کنید، که البته برای تازه کارها توصیه نمی‌شود.

استفاده از یک خنک کننده افترمارکت (یعنی تعویض فن) ممکن است ایده خوبی باشد. بستگی به سیستم شما دارد تا خنک سازی را به حداکثر برسانید. طول عمر CPU خود را افزایش و نویز را تا حد امکان کاهش دهید. برای ظاهر نیز فن‌ها می‌توانند ساده و زشت باشند. پس هنگام خرید، می‌توانید یک خنک کننده متناسب با شکل و ظاهر ساخت خود تهیه کنید.

تهیه خنک کننده برای پردازنده‌های اینتل

خنک-کننده-برای-پردازنده‌های-اینتل-bazi-psn.ir

تهیه خنک کننده به طور کلی برای پردازنده‌های اینتل کمی مهم‌تر است. زیرا خنک کننده‌های موجود در آن‌ها معمولاً به خوبی AMD نیستند. این یک واقعیت است، نه نظر. اگرچه این بدان معنا نیست که خنک کننده‌های AMD به طور قابل توجهی بهتر باشند؛ فقط اندکی. با این حال، اگر پردازنده‌‌های گیمینگ شما دارای یک فن است، دیگر نیازی به خرید خود ندارید و می‌توانید با استفاده از آن برای صرفه‌جویی در هزینه ساخت خود کنار بیایید، به خصوص اگر یکی از جدیدترین خنک‌کننده‌های رایزن باشد. شما فقط می‌توانید خنک کننده را آزمایش کنید تا ببینید آیا CPU به اندازه دلخواه شما خنک و بی‌صدا کار می‌کند یا خیر. سپس تصمیم بگیرید که یک خنک کننده خریداری کنید. اگرچه حذف فن و نصب یک دستگاه خنک کننده آزار دهنده است. معمای انتخاب پردازنده‌‌های گیمینگ گاهی گیج کننده است. اگر در حال اورکلاک هستید، واقعاً باید خنک کننده CPU خود را بخرید.

AMD یا Intel: کدامیک از پردازنده‌‌های گیمینگ برای بازی بهتر است؟

با افزایش موج‌هایی که AMD در صنعت پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی در چند سال اخیر ایجاد کرده است، اغلب با این سوال مواجه می‌شویم که چه چیزی برای بازی بهتر است؟ AMD یا اینتل؟ متأسفانه، پاسخ به وضوح قبل نیست. اگر چند سال پیش می‌پرسید زمانی که AMD هنوز در پردازنده‌های سری FX بود، پاسخ به وضوح به نفع اینتل بود. AMD با پردازنده‌های سری 5000 خود شروع به کاهش شکاف کرد، اما با عرضه پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل، این شکاف دوباره شروع به افزایش می‌کند. اینتل هنوز به دلیل عملکرد تک هسته‌ای خود به خوبی شناخته شده است. اما اکنون می‌توانیم 13900K را با 7950X برای رتبه اول در حجم‌های کاری عملکرد چند هسته‌ای مشاهده کنیم. چیزی که مدت‌هاست ندیده‌ایم.

رایزن یا اینتل: کدام یک از پردازنده‌‌های گیمینگ کارآمدتر است؟

اینتل اخیراً گام‌هایی را به سمت بهره‌وری پردازنده‌‌های گیمینگ برداشته است و موفق شده نسلی از CPU‌های قدرتمندتر از همیشه را بدون داشتن مجموعه کاملی از هسته‌های عملکرد تولید کند. هنگامی که اینتل پردازنده‌‌های گیمینگ جدید نسل سیزدهم را راه اندازی کرد، یک نسخه سفارشی از فناوری big.LITTLE ARM را در CPU‌ها ادغام کرد. پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل اولین پردازنده دسکتاپ بود که این نوع فناوری را در خود جای داد.

AMD-یا-Intel-bazi-psn.ir

فناوری big.LITTLE برای بهبود راندمان انرژی CPU، اما دقیقا چگونه کار می‌کند؟

پردازنده‌‌های گیمینگ نسل دوازدهم و سیزدهم intel از لحاظ داخلی با پردازنده‌های دسکتاپ امروزی که به آن عادت کرده‌اید متفاوت هستند. روشی که CPU‌های معمولی کار می‌کنند به این صورت است که تعداد هسته‌های یکسانی دارند که بارهای پردازشی را به طور بی‌قاعده به عهده می‌گیرند. با این حال، پردازنده های big LITTLE دو نوع هسته متفاوت دارند. هسته‌های P و هسته‌های E. هسته‌های P نشان‌دهنده هسته‌های عملکردی هستند. این هسته‌ها سرعت بالاتری دارند که تمام کارهای سنگین را انجام می‌دهند. هسته‌های الکترونیکی بازده را نشان می‌دهند و این هسته‌ها ساعت پایه پایین‌تری دارند تا از نظر مصرف انرژی کارآمدتر باشند. آن‌ها هسته‌هایی هستند که وظایف استفاده سبک را انجام می‌دهند.

CPU مخصوص بازی چگونه می‌داند که از کدام هسته استفاده کند؟

سؤال خوبی بود. وظیفه انتخاب دستوری که به کدام هسته اختصاص داده می‌شود، بر عهده زمانبندی هسته ویندوز است. دستورالعمل‌ها از قبل توسط زمان‌بندی بررسی می‌شوند تا مشخص شود که به چه مقدار قدرت پردازشی نیاز دارند. سپس بسته به آن دستورالعمل‌ها به هسته عملکرد یا کارایی ارسال می‌شوند.

سخن پایانی

انتخاب بهترین پردازنده‌‌های گیمینگ برای نیازهای شما می‌تواند کمی سخت باشد، به خصوص اگر با جدیدترین پیشنهادات به‌روز نباشید. به طور آزاردهنده، بازار CPU برای همیشه در حال تغییر با گزینه‌های جدید و قدرتمندتر است که قیمت‌ها را اغلب تغییر می‌دهند. هنگام خرید بهترین CPU مخصوص بازی، باید عملکرد و ویژگی‌ها را با بودجه رایانه شخصی خود متعادل کنید.