bazi-psn.ir

محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی بازی

محبوب‌ترین-زبان-برنامه-نویسی-بازی-bazi-psn.ir

طبق آخرین آمار، بیش از 300 زبان برنامه نویسی در جهان وجود دارد. از این تعداد، شاید چند زبان مورد استفاده عموم باشد. اما کدامیک برای برنامه نویسی بازی بهتر است؟ در این مقاله سعی داریم محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای بازی را معرفی کنیم. توجه داشته باشید که زبان‌های معرفی شده در این مقاله لزوما به این معنی نیستند که آن‌ها بهترین زبان­‌ها برای توسعه بازی هستند. موارد اشاره شده محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی بازی هستند. اکنون، نگاهی عمیق‌تر به این گزینه‌های محبوب، مزایا، معایب آن‌ها خواهیم انداخت.

برنامه نویسی بازی چیست؟

چه چیزی یک زبان برنامه نویسی را به بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی تبدیل می‌کند؟ برنامه نویسی برای بازی‌ها چه تفاوتی با سایر برنامه‌ها دارد؟ هر زبان برنامه نویسی در همه چیز خوب نیست. به عنوان مثال، برخی از زبان‌ها برای علم داده طراحی شده‌اند (مانند R) در حالی که برخی برای توسعه وب (مانند جاوا اسکریپت) طراحی شده‌اند.

فاکتورهای بهترین زبان برای ساخت بازی

بسیاری از توسعه دهندگان بازی به دنبال کدی هستند که ساده، آسان و به سرعت قابل اجرا باشد. شما باید تقاضای دنیای بازی را ارزیابی کنید. همچنین بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی باید شرایط زیر را نیز داشته باشد.

  • سریع و سبک. زبانی که برای توسعه بازی استفاده می‌شود، نباید دیر کامپایل شود. بسیاری از بازیکنان انتظار عمل در زمان واقعی را دارند.
  • قدرتمند. بازی­‌های امروزی بسیار پیچیده هستند. یک زبان برنامه نویسی بازی ویدیویی باید حجم زیادی از داده­‌ها و گرافیک‌های پیچیده را پشتیبانی کند.
  • به خوبی یکپارچه شده باشد. برنامه نویسان بازی باید از نزدیک با هنرمندان و طراحان همکاری کنند. آن‌ها باید بتوانند توانایی‌های هنری خود را وارد بازی کنند.
  • به خوبی پشتیبانی شود، به خصوص با کیت­‌های توسعه بازی و موتورهای توسعه بازی. شما می‌توانید بهترین زبان‌های توسعه بازی در جهان را داشته باشید، اما اگر کسی از آن‌ها استفاده نکند، بی‌فایده هستند.

رابطه بین برنامه نویسی بازی و پلتفرم‌­ها

زبان برنامه نویسی بازی بر پلتفرمی که می‌خواهید بازی‌ها را در آن منتشر کنید، تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک بازی برای رایانه شخصی توسعه دهید، می‌توانید C++ را انتخاب کنید زیرا این زبان رایج برای بازی‌های رایانه شخصی است. اگر می‌خواهید یک بازی برای پلی‌استیشن 4 توسعه دهید، باید از C++ یا یک موتور بازی که می‌تواند به C++ کامپایل شود، استفاده کنید.

در بیشتر موارد، زبان برنامه نویسی برای بازی­‌ها در همه پلتفرم­‌ها به خوبی پشتیبانی می­‌شوند. شما می‌­توانید از جاوا یا C++ تقریباً در هر جایی استفاده کنید. اما ممکن است زبان­‌های برنامه نویسی بازی خاصی برای بازی­‌های موبایل در نظر گرفته شود. Objective C اغلب برای بازی‌های دستگاه‌­های اپل استفاده می­‌شود، Swift نیز ​​همینطور است.

کیت­‌های برنامه نویسی بازی و توسعه بازی

کیت-های-برنامه-نویسی-بازی-bazi-psn.irنکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که بهترین زبان برای توسعه بازی ممکن است زبانی باشد که بهترین پشتیبانی توسط کیت شما را داشته باشد. برای تسهیل ساخت بازی، شرکت­‌ها کیت­‌های توسعه بازی خود را ایجاد می‌­کنند. یک GDK تقریبا شامل همه چیزهایی است که یک برنامه نویس برای ایجاد یک بازی نیاز دارد. یک GDK حتی می‌تواند بازی را به چندین پلتفرم صادر کند.

به عنوان مثال، Unreal Engine 4 یک GDK است که برای توسعه بازی برای رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان استفاده می­‌شود. Unreal Engine نیز به زبان C++ نوشته شده است و از زبان C++ استفاده می­‌کند. بنابراین، توسعه دهندگانی که می­‌خواهند بازی خود را در Unreal Engine برنامه ریزی کنند، باید از C++ یا سیستم Blueprints داخلی Unreal Engine استفاده کنند و استفاده از GDK به اندازه Unreal Engine یا Unity مزایای زیادی دارد.

کجا می‌­توانم برنامه نویسی توسعه بازی را یاد بگیرم؟

اگر علاقه‌مند به یادگیری نحوه توسعه بازی هستید و مطمئن نیستید که چه زبانی را می‌خواهید یاد بگیرید یا از چه پلتفرمی استفاده کنید ادامه این مقاله را از دست ندهید. شما فقط نیاز به مقدمه‌ای با تئوری طراحی بازی و اصول پایه آن دارید. سایت‌ها، کتاب‌ها و کلاس‌های گوناگونی برای یادگیری زبان برنامه نویسی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی ها

اکنون که برخی از مهم‌­ترین عناصر یک زبان برنامه نویسی بازی را مورد بحث قرار دادیم، بیایید به برخی از محبوب­‌ترین آن­‌ها نگاهی بیندازیم. برخی از این زبان­‌های برنامه نویسی بیشتر برای بازی­‌ها استفاده می‌­شوند، در حالی که برخی دیگر زبان­‌های قوی و همه منظوره هستند.

1. C++

C++ یک زبان شی گرا قدرتمند است که به طور گسترده در ساخت بازی استفاده می­‌شود. در حالی که یادگیری آن ممکن است دشوار باشد. این زبان توسط اکثر کیت­‌ها و فریم ورک­‌های توسعه بازی پشتیبانی می­‌شود.

نکات مثبت C++

  • سریع و کارآمد
  • به طور گسترده توسط GDK­ها و چارچوب­‌ها پشتیبانی می­‌شود
  • جامعه بزرگ برنامه نویسان و کد اوپن سورس

معایب C++

  • برای مبتدیان پیچیده و دشوار است
  • بسیاری از توسعه دهندگان بازی به طور خاص به سراغ زبان­‌‌های جدیدتر رفته‌­اند

2. جاوا

جاوا یک زبان بین پلتفرمی قابل اعتماد است که برای ایجاد بازی­‌هایی که می‌­توانند در بسیاری از پلتفرم‌­ها بازی کنند استفاده می­‌شود. یادگیری آن نسبتاً آسان است و از جامعه بزرگی از توسعه دهندگان پشتیبانی می­‌کند.

نکات مثبت جاوا

  • با قابلیت یادگیری و استفاده آسان
  • کراس پلتفرم؛ بازی­‌ها را می­­‌توان بر روی چندین پلتفرم بازی کرد

معایب جاوا

  • کندتر از برخی از زبان­‌های دیگر به دلیل نحوه تفسیر آن
  • زبان قدیمی‌تر و از نظر برخی توسعه‌دهندگان منسوخ شده است

3. سی شارپ

سی شارپ یک زبان همه منظوره شبیه به جاوا و سایر زبان­های کلاس C است. این به طور گسترده در توسعه بازی استفاده می‌شود و عملکرد بالایی را ارائه می‌دهد.

نکات مثبت C#

  • سریع و کارآمد
  • اغلب برای توسعه بازی های موبایل استفاده می‌شود

معایب C#

  • یادگیری می‌تواند پیچیده و دشوار باشد، به خصوص در مقایسه با زبان‌هایی مانند پایتون یا جاوا اسکریپت

زبان-برنامه-نویسی-برای-بازی-bazi-psn.ir

4. پایتون

پایتون یک زبان پرکاربرد و آسان برای یادگیری است که خوانایی بالایی ارائه می‌دهد. این اغلب در توسعه بازی استفاده می‌شود و همچنین برای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی محبوب است.

نکات مثبت پایتون

  • با قابلیت یادگیری و استفاده آسان
  • زبانی همه کاره که برای بسیاری از برنامه­‌های کاربردی استفاده می‌شود

معایب پایتون

  • کندتر از برخی از زبان‌های دیگر به دلیل نحوه تفسیر آن

5. جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان همه کاره است که برای ایجاد بازی‌­ها و همچنین برنامه‌های کاربردی وب قوی استفاده می­‌شود. یادگیری و استفاده از آن آسان است پس برای برنامه نویسان مبتدی بسیار محبوب خواهد بود. با این حال، می‌توان آن را کمی عقب نگه داشت، زیرا بیشتر یک زبان اول وب است.

نکات مثبت جاوا اسکریپت

  • با قابلیت یادگیری و استفاده آسان
  • محبوب برای ایجاد بازی­‌های مبتنی بر مرورگر.

معایب جاوا اسکریپت

  • کندتر از برخی از زبان­‌های دیگر
  • بیشتر برای توسعه وب استفاده می­‌شود

6. لوا

Lua یک زبان سبک وزن و آسان که در توسعه بازی محبوب است. این زبان اغلب به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای بازی استفاده می‌شود. به خصوص بازی­‌های ساده‌تر که ممکن است به تصاویر شدید یا برنامه نویسی عمیق نیاز نداشته باشند.

نکات مثبت لوا

  • با قابلیت یادگیری و استفاده آسان
  • محبوب برای توسعه بازی‌های موبایل

معایب لوا

  • قابلیت‌های بسیاری از زبان‌های قوی‌تر دیگر را ندارد
  • سیستم های توسعه بازی که از Lua استفاده می‌کنند

7. GML

GML یک زبان اختصاصی است که در سیستم محبوب بازی سازی GameMaker Studio استفاده می‌شود. یادگیری و استفاده از آن آسان است و آن را برای برنامه نویسان مبتدی محبوب می‌کند. متأسفانه GML فقط در GameMaker Studio استفاده می‌شود، بنابراین به پلتفرم دیگری منتقل نمی‌شوند.

مزایای GML

  • با قابلیت یادگیری و استفاده آسان
  • می‌­توان از آن برای ایجاد بازی برای چندین پلتفرم استفاده کرد که استودیو GameMaker در آن­ها کامپایل خواهد کرد

معایب GML

  • فقط با GameMaker Studio (زبان اختصاصی) قابل استفاده است

7. سویفت

سوئیفت زبان جدیدی است که توسط اپل ساخته شده است. اغلب برای توسعه بازی‌های iOS استفاده می‌شود، اما می‌توان از آن برای ایجاد انواع مختلفی از برنامه‌های موبایل استفاده کرد. اغلب شرکت­‌های سازنده بازی به دنبال آن هستند زیرا نسبتا جدید است.

نکات مثبت سوئیفت

  • با قابلیت یادگیری و استفاده آسان
  • کارایی بالایی ارائه می‌­دهد
  • برای برنامه نویسی بازی­‌های iOS عالی است

معایب سوئیفت

  • محدود به برنامه‌­های موبایل iOS.

زبان-برنامه-نویسی-بازی-سوئیفت-bazi-psn.ir

آیا برای توسعه بازی­‌ها نیاز به یادگیری زبان برنامه نویسی دارید؟

باور کنید یا نه، برای توسعه بازی­‌ها نیازی به یادگیری زبان برنامه نویسی ندارید. بسیاری از سیستم­‌های توسعه بازی به شما امکان می­‌دهند بدون هیچ کدنویسی بازی بسازید. حتی Unreal Engine هم روشی برای برنامه نویسی از طریق رابط کشیدن و رها کردن (Blueprints) دارد. با این حال، یادگیری کدنویسی به شما کنترل بیشتری بر روند توسعه می‌دهد همچنین می‌توانید بازی­‌های پیچیده­‌تری ایجاد کنید. توسعه یک بازی بدون کد می­‌تواند چالش برانگیزتر از آن چیزی باشد که فکر می­‌کنید. ممکن است متوجه شوید که یادگیری زبان برنامه نویسی برای بازی در دراز مدت آسان‌­تر است و در کل نتایج بهتری خواهید گرفت.

چگونه زبان توسعه بازی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب زبان توسعه بازی، مهارت­‌ها و سطح تجربه خود را در نظر بگیرید. اگر مبتدی هستید، ممکن است بخواهید زبانی را انتخاب کنید که یادگیری و استفاده از آن آسان باشد مانند جاوا اسکریپت یا Lua. اگر باتجربه‌تر هستید، زبانی را انتخاب کنید که عملکرد بهتری ارائه می­‌دهد، مانند C++. علاوه بر این، موتور بازی مورد نظر خود را در نظر بگیرید.

 چرا پایتون در بازی­‌ها استفاده نمی‌­شود؟

پایتون در بازی­‌ها استفاده می‌­شود، اما به اندازه زبان­‌های برنامه نویسی بازی مانند C++ یا جاوا کاربرد ندارد. این بیشتر به این دلیل است که پایتون تمایل به کندی دارد. اما این فقط به این معنی است که استفاده از پایتون برای بازی‌های پرمخاطب مانند تیراندازی اول شخص دشوار است.

C# یا C++ به عنوان زبان برنامه نویسی بازی بهتر است؟

C++ و C# هر دو زبان­‌های محبوبی برای ساخت بازی هستند. هر دو سریع و کارآمد هستند. با این حال، یادگیری C++ ممکن است کمی دشوار باشد.

بهترین زبان برای توسعه بازی چیست؟

پاسخ به این سوال به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر مبتدی هستید، ممکن است پایتون یا جاوا را در نظر بگیرید. اگر به دنبال چالش بیشتری هستید، ممکن است C++ یا C# را امتحان کنید.

ساده‌­ترین زبان­ برای توسعه بازی کدام است؟

ساده‌­ترین زبان‌­ها برای ساخت بازی پایتون و جاوا اسکریپت هستند. یادگیری و استفاده از این زبان­‌ها آسان است پس باعث محبوبیت آن­‌ها در بین برنامه نویسان مبتدی می­‌شود.

ساده-ترین-زبان-ها-برای-توسعه-بازی-bazi-psn.ir

سخن پایانی

بهترین برنامه نویسی بازی تا حد زیادی تحت تاثیر پلتفرم توسعه بازی شما خواهد بود. این زبان‌ها به اندازه کافی انعطاف‌پذیر هستند تا نیاز شما را برطرف سازند. موفق باشید.