bazi-psn.ir

راهنمای شروع گویندگی بازی‌های ویدیویی

راهنمای-شروع-گویندگی-بازی‌های-ویدیویی-bazi-psn.ir

استفاده از صدا در بازی‌های ویدیویی تقریباً 5 دهه پیش شروع بسیار ساده‌ای داشت. در اصل، موسیقی 8 بیتی از یک سینت سایزر بسیار ساده برای ایجاد صدای اولیه برای بازی‌ها استفاده می‌کرد. بسیار جالب توجه است که کارتریج‌های قدیمی Atari 2600 ROM فقط می‌توانند حدود 4-8 کیلوبایت داده و حتی چیزی شبیه کارتریج‌های SNES با حداکثر 4 مگابایت ذخیره کنند. خوشبختانه از آن زمان تاکنون همه چیز به شدت پیشرفت کرده است و ما دیگر به یک سینت سایزر ساده برای صدای بازی‌های ویدیویی متکی نیستیم. سخت‌افزار پیشرفته‌تر منجر به پردازش فرکانس‌های صوتی پیچیده‌ای شده است که امکان ساخت قطعات پیچیده ارکستری را فراهم می‌کند. دیسک‌های بزرگ‌تر به این معنی است که می‌توانیم صدها ساعت صداگذاری داشته باشیم. در این مقاله چگونگی شروع گویندگی بازی‌های ویدیویی را بررسی خواهیم کرد.

صدای بازی ویدیویی دقیقاً چیست؟

به بیان ساده، صداگذاری زمانی است که یک دوبلور بازی یک یا چند کاراکتر را اجرا کند. این صداگذاری ضبط و سپس در فایل‌های بازی ویدیویی درج می‌شود که در انتظار انجام یک عمل خاص، مانند صحنه برش یا هنگام تعامل با یک شخصیت هستند. صداگذاری می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت). اما در بیشتر موارد، صدای انسان را به بازی‌های ویدیویی اضافه می‌کند، معمولاً با نوعی بازیگری دراماتیک.

صداپیشگان مهم‌ترین عامل در گویندگی بازی‌های ویدیویی هستند. جالب اینجاست که آن‌ها گاهی اوقات صدای بیش از یک شخصیت را حتی در یک بازی واحد اجرا می‌کنند. برخی از بازیگران، مانند نولان نورث، صداپیشگی شخصیت‌هایی مانند نیتن دریک از Uncharted، دزموند مایلز از Assassin’s Creed و حتی Deadpool را در معدود بازی‌های آن فرنچایز مارول انجام داده‌اند. البته، هر صداپیشه‌ای صدها کارنامه را در اختیار ندارد اما نولان نورث یک صداپیشه بسیار باورنکردنی است.

آیا گویندگی بازی‌های ویدیویی سخت است؟

در این مرحله احتمالاً می‌پرسید «آیا گویندگی بازی‌های ویدیویی سخت است؟» و پاسخ این است: بله. درست مانند هر حوزه خلاق دیگری! شما باید سخت روی آن کار کنید و زمان و تلاش زیادی صرف کنید.

مدارک تحصیلی و مسیر شغلی

مدرک-تحصیلی-برای-گویندگی-بازی-bazi-psn.ir

چگونه می‌توان دوبلور بازی‌های ویدیویی شد؟ پاسخ به این سوال کمی سخت‌تر است. زیرا ورود به هر زمینه‌ای در بازی‌های ویدیویی می‌تواند بسیار دشوار باشد. برای شروع، اگر تجربه یا تحصیلاتی در زمینه بازیگری دارید، به شما کمک زیادی می‌کند تا در شغل صداپیشگی جایگاه مناسبی را پیدا کنید. شرکت در تئاتر، جایی که باید فرافکنی کنید و همچنین تمام پیچیدگی‌های توسعه و شخصیت بودن را بیاموزید، می‌تواند به انجام یک کار خوب به شما کمک کند. به همین ترتیب، داشتن برخی از آثار تئاتر، حتی فیلم‌های آماتور، می‌تواند به مدیران و کارگردانان نشان دهد که شما آنچه را که برای دیدن یک پروژه لازم است، دارید. حقیقت این است که صداپیشه‌های زیادی وجود ندارند که فقط به بازی‌های ویدیویی پایبند باشند و داشتن یک مجموعه متنوع نه تنها برای سابقه، بلکه برای درآمد و کار بیشتر نیز مهم است.

گویندگان بازی‌های ویدیویی چقدر دستمزد می‌گیرند؟

میزان دستمزدی که به عنوان دوبلور بازی دریافت می‌کنید بسته به میزان علاقه شما به عنوان صداپیشه، میزان شناخته شدن شما و حتی نوع صداپیشگی که انجام می‌دهید، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، می‌توانید 30 دلار برای یک پخش کوتاه رادیویی تا چندین هزار دلار برای یک کتاب صوتی دریافت کنید. وقتی صحبت از گیم به میان می‌آید، یک صداپیشه معتبر معمولاً می‌تواند حدود 100 تا 200 دلار در ساعت درآمد داشته باشد. اگر کار به خوبی انجام شود، ممکن است گاهی اوقات پاداش‌های اجرایی نیز دریافت کنید.

چگونه به دنبال شغل بگردیم؟

استفاده از اقتصاد گیگ بهترین گزینه برای شروع گویندگی بازی‌های ویدیویی خواهد بود. سایت‌های فریلنسر مانند Upwork یا Fiverr می‌توانند یک پلتفرم عالی برای ساختن نمونه کارها ارائه دهند. به طور مشابه، Voices.com وب‌سایتی است که به طور خاص به بازیگران صدادار اختصاص داده شده است. بنابراین اگر بتوانید از آنجا کار پیدا کنید، شروع خوبی خواهید داشت. Behindthevoiceactors.com یکی دیگر از گزینه‌های عالی است. هنگامی که یک نمونه کار برای تکیه دارید، می‌توانید شروع به نگاه کردن به صفحات شغلی استودیوهای مورد علاقه خود کنید. هیچ مرکزی برای یافتن کار پردرآمد وجود ندارد، باید کارهای زیادی را انجام دهید.

باید‌های حضور در جلسه ضبط 

اولین و مهم‌ترین چیز در گویندگی بازی‌های ویدیویی این است که به موقع باشید. در واقع، شما باید حدود 15 دقیقه قبل از زمان تعیین شده واقعی در استودیو حضور باشید. اجاره استودیو می‌تواند بسیار بسیار گران باشد. بنابراین حتی چند دقیقه تاخیر می‌تواند هزینه زیادی را برای مشتری یا کارفرمای شما به همراه داشته باشد.

گویندگی بازی‌های ویدیویی دشوارتر از سایر صنایع

گویندگی بازی‌های ویدیویی کمی دشوارتر از سایر صنایع است. زیرا فیلم‌نامه‌ها معمولاً به طور مخفیانه محافظت می‌شوند. بنابراین ممکن است حتی تا چند دقیقه قبل از ورود، آن را نبینید. همانطور که گفته شد، نترسید. آن‌ها معمولاً متنی مشابه با متنی که می‌خوانید برای شما ارسال می‌کنند، بنابراین می‌توانید از قبل آماده‌سازی را انجام دهید. این در واقع یکی دیگر از دلایل عالی برای زودتر آمدن است. زیرا، پس از احوالپرسی و غیره، احتمالاً یک نشست سریع با خلاقان و مهندسان صدا خواهید داشت تا در مورد آنچه در آن جلسه از شما انتظار دارند، صحبت کنید.

اتاق ضبطاتاق-گویندگی-بازی-bazi-psn.ir

پس از طی این مراحل، شما را به منطقه ضبط می‌برند، که می‌تواند یک غرفه کوچک یا یک اتاق بزرگ عایق صدا و پر از ساز باشد. در هر صورت، شما فقط روی میکروفون و موقعیت خود تمرکز کنید. اگر به هر طریقی نیاز به تغییر میکروفون دارید، به مهندس صدا اطلاع دهید. حال که صحبت از میکروفن شد، سعی کنید از لباس‌ها و جواهرات «بلند» استفاده نکنید. زیرا این میکروفون‌ها بسیار حساس هستند و حتی می‌توانند صدای لباس‌ها را که به یکدیگر ساییده می‌شوند، ضبط کنند. بیشتر جلسات بازی‌های ویدیویی بین 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد و از قبل به شما اطلاع می‌دهند که برای چه مدتی شما را رزرو کرده‌اند. ممکن است خلاقان و مهندس صدا در اتاق میکس/مسترینگ صحبت کنند و شما چیزی نشنوید. نترسید، این اتفاق طبیعی است. ممکن است لازم باشد چیزی را در نحوه ضبط، افزودن/حذف خطوط یا ده‌ها چیز دیگر تغییر دهند.

اشکال مختلف گویندگی بازی‌های ویدیویی

صداگذاری و گویندگی بازی‌های ویدیویی در دو دسته اصلی قرار می‌گیرد:

  • صدای یک یا چند شخصیت در بازی را اجرا می‌کنید.
  • روایتی که در آن شما چیزی را تعریف می‌کنید و روی صفحه اتفاق می‌افتد و یا داستانی را ارائه می‌دهد.

دسته سومی نیز برای افکت‌ها وجود دارد. جایی که ممکن است از شما خواسته شود که صدای حیوانات یا طبیعت را اجرا کنید، اما این‌ها خیلی رایج نیستند.

اولین گویندگی بازی‌های ویدیویی در کدام بازی بود؟

در حالی که تعیین این بازی کمی سخت است، احتمالا اولین بازی با هر شکلی از صداپیشگی، Gorgar بود. یک ماشین پین بال از سال 1979.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با دنیای جذاب گویندگی بازی‌های ویدیویی آشنا کنیم و راه‌های شروع این کار را به شما بیاموزیم. شما چقدر این حرفه را دوست دارید؟