bazi-psn.ir

مقایسه PS5 و PS4 Pro (راهنمای خرید کنسول)

PS5-و-PS4-Pro-bazi-psn.ir

اکنون هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که پلی استیشن 5 کیلومترها از پلی استیشن 4 و نسخه ارتقا یافته آن یعنی پلی استیشن 4 پرو جلوتر است. این کنسول به معنای واقعی کلمه بزرگ‌تر و با سخت افزار بسیار بهتر ارائه شده است. با این حال، جدیدتر و سریع‌تر بودن، همیشه برای همه مناسب نیست. مسئله این است که پلی استیشن 4 یا به عبارت دقیق‌تر، PS4 Pro هنوز برای بسیاری از بازی‌های امروزی به اندازه کافی قدرتمند است. در ادامه، مزیت‌های PS5 و PS4 Pro را بررسی و آن را با مقایسه می‌کنیم.

تفاوت بین PS5 و PS4 Pro چیست؟

PS5 با در نظر گرفتن بازی‌های نسل بعدی ساخته شده است. سخت افزار AMD را در خود جای داده که بر اساس معماری است که حتی هنوز برای رایانه شخصی موجود نیست. در اینجا یک تفکیک مناسب از مشخصات PS5 و PS4 Pro آورده شده است.

  • PS5

برای دانستن جواب سوال PS4 Pro یا PS5، ابتدا باید تک تک مشخصات این دو کنسول را بررسی کرد. پلی استیشن 5 با قیمت 499 دلار دارای 16 گیگابایت حافظه با پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه و 825 گیگابایت فضای ذخیره سازی می‌باشد. همچنین این کنسول با قابلیت سازگاری با عقب و پشتیبانی از PSVR با وزن 9.9 پوند در ابعاد 15.3 4.1 x 10.2 x و کنترل کننده‌های DualSense به بازار عرضه شد.

  • PS4 Pro

PS4 Pro سونی 399 دلار قیمت دارد و با 8 گیگابایت حافظه با پهنای باند 176 گیگابایت بر ثانیه و فضای ذخیره سازی 1 ترابایت وارد بازار شد. این کنسول 7.3 پوند وزن دارد و ابعاد آن نیز 12.9 2.2 x 11.6 x می‌باشد. همچنین کنترلر دوال شاک این کنسول را همراهی می‌کند.

PS5 یا PS4 Pro

همه این اعداد به چه معنا هستند؟ اگر نتوانید همه اعداد را درک کنید، شما را سرزنش نخواهیم کرد. اما، در نگاه اول، لازم نیست سریعا بگوید PS4 Pro یا PS5 بهتر است. PS5 اعداد بزرگتری دارد. با این حال، اعداد بزرگتر همیشه بهتر نیست. بنابراین، ما تمام اعداد مهم را تجزیه می‌کنیم و معنی آن‌ها را نیز توضیح خواهیم داد.

  • CPU و GPU

برخلاف اکثر دسکتاپ‌ها که CPU و GPU، معمولاً به عنوان پردازنده و کارت گرافیک شناخته می‌شوند، از هم جدا هستند، در PS5 و PS4 Pro، همه آن‌ها در یک واحد جمع شده‌. با این حال، آن‌ها عملکردهای جداگانه‌ای دارند. GPU مسئول ایجاد و ارائه تصاویر روی صفحه است، در حالی که CPU تمام وظایف محاسباتی را انجام می‌دهد. هرچه اعداد روی CPU و GPU بیشتر باشد، بهتر است. به خصوص زمانی که شما دو جزء از یک معماری را با هم مقایسه می‌کنید.

جهش عملکرد بین PS5 و PS4 Pro چقدر است؟

PS5-یا-PS4 Pro-bazi-psn.ir

خوب، در حال حاضر، آنقدرها قابل توجه نخواهد بود. در مقایسه عملکرد PS5 و PS4 Pro اعداد می‌گویند که PS5 باید به طور قابل توجهی سریع‌تر و بهتر باشد. با این حال، فراموش نکنیم، PS4 Pro در حال حاضر به اندازه کافی سریع است. در بسیاری از بازی‌ها می‌تواند تصاویر تقریباً واقعی با وضوح 4K داشته باشد. این امر فضای بسیار کمی برای بهبود گرافیک باقی می‌گذارد. به یاد داشته باشید، PS5 امروز برای اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K ساخته نشده است. این کنسول برای پشتیبانی از رزولوشن 8K ساخته شده است، که بسیاری از بازی‌ها از آن برخوردار خواهند بود. همچنین گیم پلی روان‌تر و سریع‌تر با نرخ رفرش بالاتر در 4K و 1080p.

بنابراین، در حالی که PS4 Pro می‌تواند از نظر فنی در برخی بازی‌ها به رزولوشن 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه دست یابد، همه اینها به تکنیک‌های ارتقاء مقیاس و روش‌های دیگر بستگی دارد. از طرف دیگر، PS5 بسیار قدرتمندتر است. می‌تواند بدون اتکا به «ترفندها»، به‌طور مداوم 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه داشته باشد.

  • حافظه

حافظه تعیین می‌کند که سیستم در حال حاضر چه مقدار داده را می‌تواند ذخیره کند، بخواند یا بنویسد. PS4 Pro دارای 8 گیگابایت رم و از سوی دیگر، PS5 دارای 16 گیگابایت است. اگرچه دو برابر شدن مقدار رم دو کنسول PS5 و PS4 Pro چندان قابل توجه نیست، باید به خاطر داشته باشید، رم PS4 Pro بر اساس معماری قدیمی GDDR5 است، در حالی که PS5 از GDDR6 استفاده می‌کند که پهنای باند و ظرفیت را افزایش داده است. بنابراین PS5 می‌تواند داده‌ها را سریع‌تر و کارآمدتر از PS4 Pro از فضای ذخیره سازی شما بیرون بکشد.

  • ذخیره سازی

یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های PS5 این است که با SSD عرضه می‌شود. این به تنهایی یک پیشرفت قابل توجه در پلی استیشن 4 پرو است که با HDD عرضه می‌شود. حالا چرا این موضوع مهم است؟ زیرا به طور متوسط، SSD استاندارد دارای سرعت داده متوالی 550 مگابایت در ثانیه است که تقریباً 5 برابر بیشتر از یک هارد دیسک عملکرد محور با سرعت داده متوالی در حدود 125 مگابایت در ثانیه است. برای پلی استیشن 5، SSD کاملاً جدید PCIe 4.0 می‌تواند سرعتی تا 9 گیگابایت در ثانیه ارائه دهد.

این موضوع باعث می‌شود که تقریباً 100 برابر سریع‌تر از یک هارد دیسک “سریع” عمل کند. در شرایط ایده‌آل، بدان معناست که چیزی که یک PS4 Pro 20 ثانیه طول می‌کشد تا آن را بارگذاری کند، PS5 می‌تواند در کسری از ثانیه آن را بارگذاری کند. نتیجه مستقیم این کار، زمان‌های لودر سریع‌تر، پاپ‌این حداقل بافت و تاخیر بهتر است. اگرچه تأثیر قابل‌توجهی بر رزولوشن و نرخ فریم نخواهد داشت، اما صرفاً این واقعیت که می‌تواند بافت‌ها را سریع‌تر بارگذاری کند. همچنین می‌تواند باعث شود PS5 قدرتمندتر و بسیار بهتر از PS4 Pro احساس شود.

  • یکی دیگر از مزایای اضافه شده این است که PS5 با دانلود بازی‌ها متفاوت رفتار می‌کند.

برخلاف دانلود بازی‌ها که گویی یک «بلوک بزرگ داده» است، PS5 بازی‌ها را به صورت قطعات دانلود می‌کند. به این معنی که گیمرها می‌توانند قسمت‌های جداگانه‌ای از بازی‌ها را دانلود کنند. این موضوع به گیمرها اجازه می‌دهد تا چند قسمت اول را شروع کنند و بقیه در پس‌زمینه دانلود شوند.

آیا باید به PS5 ارتقا دهید؟

برای پاسخ به سوال PS4 Pro یا PS5، پلی استیشن 5 یک ارتقاء واقعی PS4 Pro است. این یک کنسول بسیار، بسیار، بسیار بهتر است. همانطور که قبلا ذکر شد، این جهش به اندازه زمانی که از PS3 به PS4 و PS2 به PS3 رفتیم قابل توجه نخواهد بود. در عوض، تفاوت‌ها، حداقل در حال حاضر، ظریف‌تر و جزئی‌تر خواهند بود. احتمالاً چند سال طول می‌کشد تا توسعه‌دهندگان از قدرت افزوده‌ای که با PS5 ارائه می‌شود نهایت استفاده را ببرند. به یاد داشته باشید، سونی واقعاً هنوز PS4 را ترک نکرده است. بسیاری از موارد انحصاری برای PS5 همچنان در PS4 در دسترس خواهند بود. این بدان معناست که توسعه دهندگان همچنان باید سخت افزار «آهسته تر» PS4 را در نظر داشته باشند.

آیا-باید-به-PS5-ارتقا-دهید؟-bazi-psn.ir

این یک برد بزرگ برای دارندگان PS4 Pro و کسانی است که قصد دارند به زودی یکی از آن‌ها را خریداری کنند. قیمت پایین‌تر به این معنی است که شما یک کنسول توانمند را با قیمتی کمتر از آنچه که در ابتدا برای آن عرضه شده بود دریافت می‌کنید. ناگفته نماند، شما هم برای بازی‌های جدید بی‌نیاز نخواهید شد، زیرا PS4 احتمالاً حداقل تا یکی دو سال آینده شاهد انحصارها و انتشارات جدید خواهد بود.

چرا PS5 خرید خوبی است؟

ممکن است قیمت PS4 Pro کاهش یابد. با این حال، با وجود اینکه فروش آن و بازی‌هایش کمتر خواهد بود، به خاطر داشته باشید که سونی PS5 را با استفاده از ابزارهای مختلف موفق کرده است. برای اولین بار، سونی از معرفی مجموعه PlayStation Plus برای PS5 خبر داده است. این سرویس فقط برای کسانی در دسترس است که مشترک پلی استیشن پلاس هستند. با این حال، ارزشی که دریافت می‌کنید، با ده‌ها بازدید از PS4 که قبلاً برای این مجموعه اعلام شده‌اند، از جمله بازی‌هایی مانند God of War، Days Gone، Bloodborne و Final Fantasy 15، در زمان راه‌اندازی بسیار زیاد به دست می‌آورید. علاوه بر این، در مورد راه اندازی، PS5 شاهد موارد انحصاری مانند Demon’s Souls و Godfall خواهد بود که در PS4 Pro در دسترس نخواهند بود.

این واقعیت نیز وجود دارد که PS5 دارای سازگاری عقب بوده و بازی‌های قدیمی را بر روی سخت افزار جدیدتر اجرا می‌کند. این ویژگی به طور قابل توجهی در PS4 وجود ندارد. در نهایت، PS5 با قیمتی کمتر با نسخه دیجیتال بدون دیسک موجود در هنگام عرضه در دسترس است. فقدان درایو نوری تنها تفاوت فیزیکی بین PS5 و Digital Edition است. با این حال، جهش قیمت بسیار زیاد است. در حالی که PS5 499 دلار قیمت دارد، نسخه دیجیتال فقط با قیمت 399 دلار به فروش می‌رسد. با توجه به اینکه بازی‌های دیجیتال تقریباً همیشه ارزان‌تر هستند، می‌توانید به معنای واقعی کلمه یک PS5 با همان قیمت یک PS4 Pro تهیه کنید.

چرا-PS5-خرید-خوبی-است؟-bazi-psn.ir

حل و فصل بحث PS5 در مقابل PS4 Pro

در اوایل سال جاری مقایسه بین PS5 و PS4 Pro بسیار حائز اهمیت بود. ما در مورد اینکه آیا برای خرید PS4 Pro خیلی دیر شده است یا خیر صحبت کردیم. ما به این نتیجه رسیدیم که ارزش آن را دارد، به خصوص با توجه به ارزش خرید و فروش PS4 Pro. زیرا به شما کمک می‌کند هزینه‌های خود را هنگام خرید PS5 جدید کاهش دهید. PS5 بسیار پیشرفته‌تر است و هنوز هم می‌تواند به شما اجازه دهد بازی‌های قدیمی PS4 خود را بازی کنید. بله، عناوین جدیدتر هزینه بیشتری خواهند داشت. با این حال، با PS5، شما یک فناوری جدید را دریافت می‌کنید که قدرتمندتر است.

اگر PS4 خود را معامله کنید، PS5 را با قیمت کمتری دریافت خواهید کرد و می‌توانید با نسخه دیجیتال قیمت را حتی بیشتر کاهش دهید. اگر از قبل یک PS4 Pro دارید، PS5 ارزش ذخیره کردن و ارتقاء به آن را دارد. لزوماً نیازی به خرید یک PS5 جدید در هنگام عرضه ندارید.

نتیجه

در مقایسه PS5 و PS4 Pro قطعا پلی استیشن 5 ارزش خرید بسیار بهتری دارد مگر اینکه قیمت PS4 Pro 100 دلار یا بیشتر کاهش یابد. مهم‌تر از آن، نسخه دیجیتال فقط 399 دلار به فروش می‌رسد. این همان قیمت PS4 Pro در حال حاضر است. با این حال، نسخه دیجیتال PS5 سیستم بسیار بهتری است. فراموش نکنیم PS5 هنوز هم می‌تواند اکثر بازی‌های PS4 را بازی کند. اگر به دنبال خرید یک کنسول جدید پلی استیشن در اواخر سال 2020 هستید یک PS5 تهیه کنید.