bazi-psn.ir

قابلیت Backwards Compatibility در پلی استیشن 5

عملکرد-قابلیت-Backwards-Compatibility-در-پلی-استیشن-5-bazi-psn.ir

پلی استیشن بدون شک یکی از محبوب‌ترین سری کنسول‌های بازی است. آخرین نسخه آن، پلی استیشن 5 با استقبال خوب جامعه بازی مواجه شد. با عرضه یک کنسول جدید، بازی‌سازان نیز سعی می‌کنند بازی‌های جدیدی را عرضه کنند. در حال حاضر، هزینه کنسول بالا است. اگر مجبور به خرید جدیدترین بازی‌ها هستید، مطمئناً یک سوراخ در جیب شما ایجاد خواهد شد. بنابراین، بسیاری از کاربران PS5 می‌پرسند که آیا می‌توانند از کتابخانه بازی‌های PS4 خود در PS5 استفاده مجدد کرده تا چند دلار صرفه‌جویی کنند. در این راهنما، ما قابلیت Backwards Compatibility را بررسی خواهیم کرد. ابتدا نگاهی کوتاه به PS5 خواهیم داشت سپس به سوال “آیا PS5 به عقب سازگار است؟” پاسخ می‌دهیم. همچنین اطلاعات بیشتری در رابطه با بازی‌های PS4 (و حتی بازی‌های قدیمی‌تر PS2 یا PS3) خواهیم دید.

سازگاری با عقب پلی استیشن 5

از زمان عرضه 40 و 60 گیگابایتی پلی‌استیشن 3، قابلیت Backwards Compatibility یک مشکل کلیدی بوده است. حتی بعد از دو نسل، گیمرها با انتقال بازی‌ها از یک سخت افزار به سخت افزار دیگر، مشکل دارند. با وجود اینکه PS5 دو سال است که با ما همراه بوده، اما همچنان یک سخت افزار جدید به نظر می‌رسد. قیمت‌ها هنوز بسیار بالا هستند و به دلیل مشکلات موجودی، نادر بوده‌اند. همه اینها، علاوه بر مسائل مربوط به سازگاری با عقب، گفتمان در مورد PS5 را بسیار داغ و تا حدودی بحث برانگیز کرده است.

تاریخچه پلی استیشن

نام “پلی استیشن” حتی برای کسی که مالک آن نیست نیز بسیار آشنا است. این یک سری از کنسول‌های بازی ویدیویی از سونی است. کنسول پلی استیشن از زمان عرضه اولیه خود در سال 1994 به موفقیت بزرگی در سراسر جهان دست یافت. در طول سال‌ها، سونی به طور مداوم سخت افزار و نرم افزار کنسول‌های خود را با پلی استیشن 2 (PS2 در سال 2000)، پلی استیشن 3 (PS3 در سال 2006) و پلی استیشن 4 (PS4 در سال 2013) ارتقا داد. آخرین نسخه در مجموعه پلی استیشن، PS5 است که در سال 2020 منتشر شد. در حالی که نسخه “Pro” PS4 از 4K پشتیبانی می‌کرد، سونی تلاش زیادی کرد تا بازی‌های 4K با نرخ تازه سازی بالاتر (تا 120 فریم در ثانیه) در PS5 قابل اجرا شود.

دو مدل PS5 وجود دارد. یک مدل بدون دیسک نوری که فقط بازی‌های دیجیتال را پشتیبانی می‌کند و دیگری با دیسک بلوری UHD که از بازی‌های دیجیتال و دیسک‌های بلوری پشتیبانی می‌کند. برای پشتیبانی از این نرخ فریم و وضوح بالا، سونی از یک CPU سفارشی AMD (بر اساس AMD Zen) و GPU (بر اساس AMD RDNA 2) استفاده کرد. جدا از گیم پلی، می‌توانید محتوای با کیفیت بالا (از سرویس‌های آنلاین مانند Netflix یا Ultra HD Blu-ray) را نیز پخش کنید.

مدل-های-کنسول-پلی-استیشن-bazi-psn.ir

آیا سازگاری با عقب پلی استیشن 5 واقعیت دارد؟

آیا شما یک کنسول پلی استیشن 4 با مجموعه عظیمی از بازی‌های دیجیتال و دیسکی دارید؟ پس از انتشار PS5، آیا شما تصمیم گرفتید جدیدترین و بهترین پلی استیشن 5 را خریداری کنید اما نمی‌خواهید برای بازی‌های PS5 هزینه زیادی صرف کنید و به دنبال امکانی برای استفاده از بازی‌های PS4 در کنسول جدید PS5 خود هستید؟ اجازه دهید مستقیماً وارد موضوع شویم. آیا PS5 به عقب سازگار است؟ بله. شما می‌توانید اکثر بازی‌های پلی استیشن 4 را با قابلیت Backwards Compatibility در پلی استیشن 5 بازی کنید. چند استثنا در این مورد وجود دارد اما بیش از 4000 بازی PS4 بر روی کنسول PS5 قابل بازی هستند.

 اگر کتابخانه بزرگی از بازی‌های PS4 دارید، می‌توانید با خوشحالی آن‌ها را روی PS5 نیز بازی کنید. فقط مطمئن شوید که PS5 خود را با جدیدترین نرم افزار به‌روز کرده باشید. با فناوری Game Boost، بازی‌های قدیمی‌تر (و منتخب) PS4 از سخت‌افزار برتر بهره می‌برند و همچنین نرم‌تر و با نرخ فریم بالا اجرا می‌شوند. به خاطر داشته باشید که حتی اگر یک بازی PS4 روی PS5 قابل بازی باشد، ممکن است همه ویژگی‌های موجود در PS4 در PS5 در دسترس نباشند. این موضوع حتی در مورد دی‌ال‌سی‌ها نیز صدق می‌کند. بنابراین، قبل از شروع و خرید افزونه‌ها برای بازی‌های PS4 در PS5، بررسی کنید که بازی بدون هیچ خطا یا اشکالی قابل اجرا باشد و رفتار غیرمنتظره‌ای نداشته باشد.

آیا می‌توان از دیسک‌های بازی PS4 در PS5 بهره برد؟

سازگاری با عقب پلی استیشن 5 امکان می‌دهد هم از دیسک‌های بازی PS4 و هم از بازی‌های دیجیتال روی کنسول PS5 استفاده کنید. در مورد دیسک‌ها، فقط آن‌ها را در کنسول قرار دهید و بازی را انتخاب کنید. در برخی موارد، PS5 از شما می‌خواهد که یک به‌روز‌رسانی را دانلود کنید. با ورود به بازی‌های دیجیتال، می‌توانید داده‌های بازی را با استفاده از Wi-Fi انتقال دهید. اگر بازی دیجیتالی روی USB Storage دارید، می‌توانید فقط با اتصال درایو ذخیره‌سازی به PS5 به آن‌ها در کنسول خود دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید هر بازی PS4 را مستقیماً روی PS5 دانلود کنید تا به‌طور خودکار نصب شود.

کدام بازی‌های PS4 روی PS5 اجرا می‌شوند؟

آیا بازی‌های PS4 روی PS5 کار می‌کنند؟ تقریباً می‌توانید اکثر از بازی‌های PS4 را برای بازی در PS5 انتخاب کنید، در حالی که سونی تأیید می‌کند که اکثر بازی‌ها قابل اجرا هستند. سونی مشغول آزمایش قابلیت Backwards Compatibility بر روی تعداد زیادی بازی بوده است تا مطمئن شود که همه آن‌ها کار می‌کنند و نتایج نیز مثبت بوده است. بنابراین، در کنسول جدید خود، باید بتوانید همه بازی‌ها را بدون مشکل اجرا کنید.

نحوه بهره‌مندی از قابلیت Backwards Compatibility روی PS5

خیلی ساده است! تنها کاری که باید برای بهره‌مندی از قابلیت Backwards Compatibility انجام دهید این است که دیسک را درون کنسول قرار دهید. با این کار بازی بلافاصله پخش می‌شود. خریدهای دیجیتالی روی هر دو مدل نیز کار می‌کنند.

سازگاری-با-عقب-پلی-استیشن-5-bazi-psn.ir

آیا بازی‌های PS1، PS2 و PS3 روی PS5 کار می‌کنند؟

در حالی که قابلیت سازگاری با عقب پلی استیشن 5 برای بازی‌های PS4 روی PS5 عالی است، هنوز کنسول‌های سه نسل قبل از آن‌ها وجود دارند که تعداد زیادی بازی روی خود دارند و بسیاری از آن‌ها نیز به‌عنوان نسخه‌های کلاسیک شناخته می‌شوند. در حال حاضر، حداقل، اکثر بازی‌های PS1 ،PS2 و PS3 روی دستگاه‌های نسل بعدی قابل اجرا نخواهند بود. شایعات فراوانی مبنی بر اینکه راه‌حلی برای این مشکل در راه است، به گوش می‌رسد. اما سونی چیز مشخصی نگفته است.

ما می‌توانیم این بازی‌ها را به دو دسته تقسیم کنیم. اگر دیسک‌های بازی های PS2 یا PS3 را دارید، متأسفانه آن‌ها با کنسول PS5 سازگار نیستند. ممکن است اوضاع در آینده تغییر کند. اما اگر مشترک سرویس PlayStation Plus (که قبلاً PlayStation Now نامیده می‌شد) هستید، می‌توانید بازی‌های مربوط به دوران PS3 را دانلود کرده و روی PS5 بازی کنید. نکته منفی این است که این یک سرویس بازی ابری است. بنابراین، شما نیاز به اتصال اینترنت ثابت با پهنای باند و سرعت بالا دارید. بازی‌های PS2 Classics نیز که قبلاً برای PS4 آمده‌اند، همگی باید روی PS5 شما کار کنند. فقط انتظار نداشته باشید که همه موارد مورد علاقه قدیمی شما آنجا باشند. همچنین سعی نکنید یک دیسک PS1، PS2 یا PS3 را در PS5 خود قرار دهید.

آیا بازی‌های PSVR روی PS5 کار می‌کنند؟

هدست اصلی PSVR اگر کابل مناسبی برای آن داشته باشید، روی PS5 کار می‌کند. برای بهره‌مندی از قابلیت Backwards Compatibility اگر مستقیماً از وب‌سایت رسمی سفارش دهید، سونی برای شما یک آداپتور دوربین پلی‌استیشن ارسال می‌کند و این تنها راهی است تا هدست قدیمی‌تان روی کنسول جدید کار کند. فقط به یاد داشته باشید، اگر بازی‌های PS4 VR روی دیسک داشتید، برای ادامه استفاده از آن‌ها به نسخه درایو دیسک PS5 نیاز دارید.

آیا لوازم جانبی PS4 روی PS5 کار می‌کند؟

برخی از لوازم جانبی از قابلیت سازگاری با عقب پلی استیشن 5 پشتیبانی می‌کنند اما کمی پیچیده است. برای شروع با ساده‌ترین موارد: هدست‌های طلایی و پلاتینیومی و چرخ‌های مسابقه‌ای مجوز رسمی توسط سونی دریافت کرده‌اند و همگی بدون مشکل کار می‌کنند، همانطور که پورت‌های USB عمومی یا هدست‌های جک صوتی نیز کار می‌کنند. اما برخی از لوازم جانبی تنها در صورتی با PS5 کار می‌کنند که بازی‌های PS4 را روی آن بازی کنید. بنابراین کنترلرهای DualShock 4 و سایر موارد دارای مجوز و همچنین دوربین VR، کنترلر هدف VR و کنترلرهای حرکت واقعیت مجازی کار خواهند کرد.

نحوه انتقال بازی‌های PS4 و اطلاعات ذخیره شده به PS5

-انتقال-بازی‌های-PS4-و-اطلاعات-ذخیره-شده-به-PS5-bazi-psn.irبرای استفاده از قابلیت Backwards Compatibility چند راه برای انجام این کار وجود دارد. برای سهولت، توصیه می‌کنیم قبل از اینکه از شر PS4 خلاص شوید، این کار را انجام دهید. با روشن بودن هر دو کنسول، هر دو را به یک وای فای متصل کنید. اتصال از طریق کابل اترنت بهترین و سریع‌ترین راه برای انتقال داده است. مراحل راه اندازی اولیه PS5 ساده است و این نباید زمان زیادی از شما بگیرد. اگر عضو PS Plus هستید، Cloud دوست شماست و می‌توانید انتقال PS4 به PS5 خود را به این روش جایگزین انجام دهید:

  • در PS5 به تنظیمات بروید.
  • اکنون به داده‌های ذخیره شده و تنظیمات بازی/برنامه بروید و Saved Data (PS4) و سپس Cloud Storage را انتخاب کنید.
  • گزینه Download to Console Storage را انتخاب کنید و فایل‌های ذخیره موجود شما که می‌توانید در PS5 دانلود کنید، در آنجا قرار خواهند گرفت.
  • از طرف دیگر، می‌توانید هر چیزی را که نیاز دارید در یک USB کپی کرده و به صورت دستی جابه‌جا کنید.

آیا همه بازی‌های PS5 با کنسول PS4 سازگار هستند؟

متأسفانه پاسخ منفی است. توسعه دهندگان بازی برای کنسول PS5 از سخت افزار پیشرفته کنسول PS5 استفاده کردند. بنابراین، این بازی‌ها روی سخت‌افزار ضعیف PS4 غیرقابل بازی خواهند بود.

آیا بازی‌های PS4 روی PS5 بهتر به نظر می‌رسند؟

در اکثر موارد، بله. به لطف حالت تقویت، بازی‌های قدیمی‌تر زمانی که در سیستم جدید بارگذاری می‌شوند شاهد بهبودی خواهند بود، اما برای همه آن‌ها اینطور نخواهد بود. سونی در مورد آن گفته است که: “ما انتظار داریم که عناوین سازگار با عقب با فرکانس افزایش یافته روی PS5 اجرا شوند تا بتوانند از نرخ فریم بالاتر یا پایدارتر و وضوح بالا بهره ببرند. شایان ذکر است که اگر یک بازی PS4 بر روی SSD داخلی PS5 خود ذخیره کرده‌اید، برخلاف هارد اکسترنالی که خودتان اضافه کردید، باید بارگذاری سریع‌تری را ببینید.

سخن پایانی

پلی استیشن 5 بدون شک بهترین محصول در سری پلی استیشن است. اما کاربران که هزینه‌های زیادی را برای این کنسول خرج کرده‌اند، به دنبال این هستند که با کشف نحوه استفاده از بازی‌های قدیمی پلی استیشن خود در PS5، چند دلار پس انداز کنند. بنابراین، سوال بسیاری از کاربران این است که “آیا PS5 از قابلیت Backwards Compatibility پشتیبانی می‌کند؟ اگر مجموعه خوبی از بازی‌های PS4 دارید، می‌توانید از اکثر آن‌ها در PS5 استفاده کنید، به جز چند استثنا (منظور ما این است که تعداد کمی از بازی های PS4 با PS5 ناسازگار هستند). در این راهنما نحوه اجرای بازی های PS4 را در PS5 مشاهده کردیم. اگر احساس می‌کنید نکته‌ای را بیان نکرده‌ایم، لطفاً در بخش نظرات به ما اطلاع دهید.