bazi-psn.ir

سیر تحول کنترلرهای پلی استیشن

سیر-تحول-کنترلرهای-پلی-استیشن-bazi-psn.ir

اگر با نام تجاری پلی استیشن رشد کرده‌اید، احتمالاً با اکثر کنترلرهای پلی استیشن که سونی منتشر کرده است، آشنایی دارید. اما بدون شک کنترلرهای بسیار بیشتری وجود دارد که سونی برای کنسول پلی استیشن عرضه کرده است و شما از آن‌ها بی‌اطلاع هستید. در اینجا تاریخچه همه کنترلرهای پلی استیشن که سونی تا‌کنون ساخته و نحوه تکامل آن در طول دهه‌ها آورده شده است.

کنترلر PlayStation

باورش سخت است که کنسول اصلی پلی استیشن بیش از دو دهه پیش عرضه شد. از آن زمان، سونی چندین نسخه از کنسول پلی استیشن را منتشر کرده است که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کنترلرهای منحصر به فرد خود هستند. در این مقاله به چگونگی تکامل کنترلرهای پلی استیشن در طول سال‌ها می‌پردازیم. از کنترلر اصلی گرفته تا DualSense 5. خواهیم دید که سونی چگونه طراحی خود را تغییر داده و بهبود بخشیده است. رونمایی از کنترلر پلی استیشن 5 فقط یک لحظه مهم در جنگ کنسول‌های نسل بعدی نیست، بلکه بخش مهمی از تاریخ پلی استیشن است. سونی سال‌ها زمان صرف کرده است تا کنترلر PlayStation را کامل و به نحوی طراحی کند که فوراً برای میلیون‌ها گیمر در سراسر جهان قابل تشخیص باشد.

1994 – کنترلر D-Pad پلی استیشن (SCPH-1010)

کنترلر D-pad پلی استیشن اولین کنترلر PlayStation سونی است. این کنترلری بود که همراه با کنسول پلی استیشن وان هنگامی که برای اولین بار در 3 دسامبر 1994 عرضه شده بود، ارائه شد.

1996 – جوی استیک آنالوگ پلی استیشن (SCPH-1110)

جوی استیک آنالوگ پلی استیشن اولین کنترلر آنالوگ پلی استیشن سونی است. این دسته کنترلی در 25 آوریل 1996 منتشر شد. برای تغییر از آنالوگ به d-pad، باید دکمه‌ای را بزنید تا مشخص کنید در کدام حالت می‌خواهید بازی کنید.

جوی-استیک-آنالوگ-پلی-استیشن-bazi-psn.ir

1997 – کنترلر آنالوگ دوگانه (SCPH-1180)

حدود سه سال پس از عرضه پلی استیشن اصلی (PS1)، در 25 آوریل 1997 سونی یکی از کنترلرهای پلی استیشن بهبود یافته به نام کنترلر آنالوگ دوگانه را عرضه کرد. Dual Analog اولین کنترلر بومی پلی استیشن بود که دارای آنالوگ استیک‌ها بود.

1997 – کنترلر DualShock (SCPH-1200)

کنترلر آنالوگ DualShock که در 20 نوامبر 1997 منتشر شد، سومین نسخه از کنترلر اصلی پلی استیشن سونی بود. اینبار سونی این کنترلر جدید را “DualShock” نامید. نامی که به دلیل وجود دو موتور ارتعاشی داخل کنترلر است. این کنترلر PlayStation بسیار شبیه به کنترلر آنالوگ دوگانه است.

2000 – DualShock 2 (SCPH-10010)

برای تطبیق نام خود با PS2، سونی DualShock 2 را منتشر کرد. این کنترلر برای اولین بار در 4 مارس 2000 همراه با اولین کنسول پلی استیشن 2 منتشر شد. این کنترلر PlayStation بسیار شبیه به DualShock قبلی برای PS1 بود و فقط چند تغییر جزئی اضافه شده بود.

2001 – کنترل از راه دور DVD پلی استیشن 2 (SCPH-10420)

یکی از دلایل محبوبیت PS2 این است که PS2 علاوه بر اینکه یک کنسول بازی است، یک پخش کننده DVD نیز می‌باشد. با توجه به یکی از اولین بررسی‌های این کنترل از راه دور، سونی به دلیل سختی حرکت در عملکرد DVD PS2 با استفاده از کنترلر DualShock، این ریموت را منتشر کرد. این کنترل که در 27 سپتامبر 2001 منتشر و برای اولین بار به قیمت 19.99 دلار فروخته شد. این شامل کنترل از راه دور DVD، واحد گیرنده IR، دیسک راه اندازی پخش کننده DVD (نسخه 2.10) و دو باتری AAA است.

2003 – EyeToy (SLEH-00030)

در حالی که کینکت مایکروسافت فناوری بازی‌های مبتنی بر حرکت را رایج کرد، سونی در واقع پیشگام این فناوری بود. در اکتبر 2003، سونی دوربین PlayStation EyeToy را عرضه کرد. همانطور که یکی از سازندگان توضیح می‌دهد، این دوربین اولین دوربینی بود که «حرکات بدن شما را به کنترل‌های بازی تبدیل می‌کرد، چهره شما را روی شخصیت‌های درون بازی و موارد دیگر ترسیم می‌کرد». این دوربین دارای بسیاری از بازی‌های اساسی برای گیمرهای معمولی مانند Antigrav ،EyeToy Play و Kinetic است. از آنجایی که این یک مفهوم و فناوری صرفاً جدید بود، دوربین بازی‌های پیچیده‌ای مانند آن‌هایی که در دوربین Xbox Kinect وجود دارد نداشت. در طول سالیان متمادی، سونی دو مدل دیگر از این دوربین را عرضه کرد که تغییرات فیزیکی کمی به آن اضافه شد. این مدل‌ها عبارتند از:

  • SLEH-00030
  • SLEH-00031
  • SCEH-0004

2004 – میکروفن‌های Singstar

یکی دیگر از فناوری‌های پیشگام سونی بازی‌های ویدیویی مبتنی بر کارائوکه است. سونی در ابتدا سری SingStar را در سال 2004 منتشر کرد. میکروفون در ابتدا از طریق یک مبدل USB به PS2 متصل می‌رربشد. یک نسخه بی‌سیم که شامل یک گیرنده USB 2.4 گیگاهرتزی بود بعداً در سال 2009 برای PS2 و PS3 منتشر شد.

2005 – Buzz! Buzzers

کنترلر-Buzz-Buzzers-bazi-psn.ir

با عرضه اولیه سری جدید به نام Buzz!، سونی کنترلر جدیدی را به سری کنترلرهای پلی استیشن خود اضافه و به طور خاص برای این بازی توسعه داد. کنترلر، The Buzz! Buzzer، به بازیکنان اجازه می‌دهد تا پاسخ مسابقه داده شده را انتخاب کنند. اگرچه صدای PS2 اصلی از طریق USB روی PS3 به خوبی کار می‌کرد، سونی بعداً در 22 سپتامبر 2008 یک کنترلر Buzzer دیگر را برای PS3 منتشر کرد که دارای اتصال بی‌ سیم بود.

کنترلر بومرنگ PS3

با عرضه PS3، سونی سعی کرد کنترلر DualShock را از بین ببرد و یک کنترلر کاملاً بازطراحی شده را با PS3 معرفی کند. این کار به شدت برای آن‌ها نتیجه معکوس داشت. مطبوعات و بسیاری از طرفداران پلی استیشن این کنترلر را ناخوشایند و زشت دانستند و سونی برای همیشه این کنترلر PlayStation را ناپدید کرد و در عوض اقدام به انتشار PS3 با کنترلر SixAxis کرد.

2006 – کنترل از راه دور BD/PS3 سونی

اگرچه سونی به طور گسترده محبوب نبود، یک کنترل از راه دور BD منتشر کرد که با PS3 در سال 2006 عرضه شد. درست مانند کنترل از راه دور اصلی PS2. این کنترل از راه دور به شما امکان می‌دهد به راحتی منوی فیلم‌های دیسک بلوری را کنترل کنید. سونی اواخر اکتبر 2011 نسخه به روز شده این کنترل از راه دور را برای PS3 منتشر و قابلیت Netflix و سایر ویژگی‌ها را نیز اضافه کرد.

2006 – کنترلر SixAxis

در 17 نوامبر 2006، سونی PS3 را با یک کنترلر جدید به نام “کنترلر SixAxis” عرضه کرد. به طرز تکان دهنده‌ای، این کنترلر PlayStation فاقد موتورهای لرزشی بود که کنترلر DualShock را معروف و مورد پسند کاربران قرار داد. به دلیل شکایتی که در آن زمان در جریان بود، سونی نتوانست موتورهای غوغایی را به کنترلر SixAxis اضافه کند. در عوض، آن‌ها یک ویژگی حسگر حرکتی مشابه آنچه در کنترلر Nintendo Wii وجود داشت، اضافه کردند. کنترلر SixAxis همچنین اولین کنترلری بود که به صورت بومی از بلوتوث برای اتصال استفاده کرد.

2007 – PlayStation Eye

به عنوان جانشین EyeToy و نزدیک به یک سال پس از عرضه اولیه PS3، سونی در 23 اکتبر 2007 دوربین PlayStation Eye را عرضه کرد. این دوربین به تنهایی با قیمت 39.99 دلار عرضه شد، اما در عرضه اولیه با یک بازی به نام The Eye of Judgment نیز همراه بود. این دوربین علاوه بر استفاده در بسیاری از بازی‌ها، امکان ارتباط با یکدیگر را نیز برای کاربران فراهم می‌کرد. این دوربین به کاربران PS3 امکان چت تصویری یا صوتی از طریق شبکه پلی استیشن را نیز می‌داد. این دوربین همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که در حین بازی‌های آنلاین چت صوتی داشته باشند یا از آن به عنوان جایگزین هدفون استفاده کنند.

2008 – DualShock 3

حدود یک سال و چند ماه پس از عرضه PS3، سونی کنترلر DualShock3 خود را منتشر کرد و “ارتعاش قدیمی” را دوباره به بازار آورد. این کنترلر PlayStation که در آوریل 2008 منتشر شد، در حین انجام یک بازی با اعمال خاصی سروصدا می‌کند. با توجه به موتورهای غوغایی اضافه شده، DualShock 3 نیز از کنترلر SixAxis سنگین‌تر و محکم‌تر است. هنگامی که این کنترلر برای اولین بار منتشر شد، بازی‌های کمی از ویژگی rumbling پشتیبانی می‌کردند. بازی‌هایی که هنگام انتشار کنترلر از ویژگی‌های rumbling پشتیبانی می‌کردند، به یک پچ نیاز داشتند تا هنگام شروع بازی روی سیستم متصل به اینترنت، دانلود شوند.

2010 – PlayStation Move Motion Controller

تاریخچه-کنترلر-PlayStation-Move-bazi-psn.ir

در 19 سپتامبر 2010، سونی یک کنترلر حرکتی برای PS3 منتشر کرد. این کنترلر که PlayStation Move نام داشت. اولین کنترلر حرکتی مستقلی بود که سونی تا به حال عرضه می‌کرد. کنترلر به استفاده از دوربین PlayStation Eye برای ردیابی حرکات شما و انتقال آن‌ها به بازی نیاز دارد. کنترلر PlayStation Move در ابتدا با قیمت 49.99 دلار و با تعدادی بازی عرضه شد. با وجود اینکه آن‌ها قبل از عرضه PS4 منتشر شده بودند، این کنترلر با PS4 سازگار بود. PlayStation Move یک کنترلر اضافی اما اختیاری به نام PlayStation Move نیز داشت. این کنترلر برای استفاده در کنار کنترلر حرکتی PlayStation Move و انواع خاصی از بازی‌ها طراحی شده است.

2013 – DualShock 4 (CUH-ZCT1)

همانطور که تاریخ تکرار می‌شود، زمانی که PS4 برای اولین بار در 15 نوامبر 2013 عرضه شد، سونی DualShock 4 را با آن عرضه کرد. DualShock 4 احتمالاً دومین سری از کنترلرهای پلی استیشن DualShock است که بعد از کنترلر آنالوگ دوگانه (SCPH-1180) از سال 1997 بیشترین پیشرفت‌ها را داشته است. سونی علاوه بر چند بازطراحی، ویژگی‌های جدیدی مانند نوار نور، جک هدفون و بلندگوی یکپارچه را نیز اضافه کرد. یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌هایی که در کنترلر DualShock مشاهده می‌کنید، تاچ پد آن است، ویژگی که بسیاری آن را یک شکست می‌دانند. سونی بعداً یک نسخه ارتقا یافته DualShock 4 v2 (CUH-ZCT2) را با برخی بهبودهای جزئی مانند ارتباطات سیمی، جابجایی نوار نور و تغییرات رنگی بیشتر منتشر کرد.

2016 – دوربین پلی استیشن

درست مانند PS2 و PS3 که دوربین خود را دارند، PS4 نیز از این قاعده مستثنی نبود. همزمان با عرضه PS4، سونی دوربین پلی استیشن را نیز منتشر کرد. این بار آن‌ها کلمه “چشم” را از نام آن حذف کردند و نام آن را “دوربین پلی استیشن” گذاشتند. نزدیک به سه سال بعد در 15 سپتامبر 2016، سونی نسخه به روز شده دوربین اصلی پلی استیشن را منتشر شد. این دوربین جدید طراحی مجدد، کاملاً استوانه‌ای شکل بود اما هیچ پیشرفت داخلی یا ویژگی جدیدی نداشت.

2016 – پلی استیشن وی آر

در سال 2016، محصول بزرگ بعدی سونی PlayStation VR (واقعیت مجازی) بود. سیستم واقعیت مجازی سونی در 13 اکتبر 2016 منتشر شد. در زمان عرضه، سیستم پلی استیشن VR 399 دلار قیمت داشت در حالی که به دوربین پلی استیشن (50 دلار) و سیستم PS4 نیاز داشت. امروزه، می‌توانید باندل PS VR را با قیمت 349 دلار دریافت کنید که با تمام تجهیزات لازم برای شروع پخش آن در PS4 یا PS5 ارائه می‌شود. اگرچه کنترلر قدیمی PS3 PlayStation Move باید با PS VR به خوبی کار کند، سونی نسخه به روز شده کنترلر PlayStation Move را با PS VR منتشر کرد. کنترلر Move به روز شده با باتری بهتری عرضه می‌شود و اکنون به جای Mini-USB از Micro-USB استفاده می‌کند.

2017 – PlayStation VR Aim Controller

چند ماه پس از عرضه PS VR، سونی سال بعد در 17 می 2017، PlayStation VR Aim Controller را منتشر کرد. کنترلر AIM به صورت باندل با بازی FPS Farpoint منتشر شد. این کنترلر PlayStation تجربه واقعیت مجازی را حتی واقعی‌تر می‌کند.

2020 – DualSense (CFI-ZCT1W)

کنترلر-DualSense-2020-bazi-psn.ir

همانطور که انتظار می‌رفت، با عرضه پلی استیشن 5، سونی یک سری دیگر از کنترلرهای پلی استیشن کاملا جدید را معرفی کرد. اینبار سونی از نام DualShock خلاص شد و کنترلر DualSense را معرفی کرد. اگرچه نام جدیدی دارد، اما DualSense بر اساس کنترلر قبلی DualShock 4 ساخته شده است. این کنترلر ویژگی‌های جدیدی مانند میکروفون داخلی، تریگرهای تطبیقی ​​و بازخورد لمسی را به ارمغان می‌آورد. DualSense همچنین از USB Type C به جای Micro B USB استفاده می‌کند.

2020 – دوربین پلی استیشن 5 HD

هنگامی که PS5 در 12 نوامبر 2020 منتشر شد، سونی یک دوربین HD اختیاری نیز منتشر کرد. این دوربین برای بازی استفاده نمی‌شود و بیشتر برای استریمر بازی استفاده می‌شود.

2020 – کنترل از راه دور رسانه‌ای PS5

درست مانند تمام کنسول‌های قبلی کنترل رسانه‌ای خود را داشتند، سونی نیز PS5 را با کنترل رسانه‌ای پیشرفته خود راه‌اندازی کرد. این کنترل از راه دور عملکردهای بیشتری نسبت به کنترل از راه دور قبلی سونی دارد. کنترل از راه دور به شما امکان می دهد کنسول PS5 را روشن کنید، تلویزیون را روشن کنید و تنظیمات صدا را تنظیم کنید. همچنین به کاربران PS5 اجازه می دهد تا از طریق برنامه‌های پخش جریانی مانند YouTube، Netflix ،Disney+ و Spotify حرکت کنند.

2023- DualSense Edge

در پاسخ به Xbox Elite Wireless Controller، سونی تصمیم گرفت یک کنترلر رده بالا به سری کنترلرهای پلی استیشن خود اضافه کند. در آگوست 2022 از PS5 DualSense Edge خود رونمایی کرد. DualSense Edge نسخه بهبود یافته کنترلرهای DualSense است که به شما امکان می‌دهد کنترلر را در سطح شخصی شخصی سازی کنید. سفارشی‌سازی‌ها شامل تغییر کلاهک‌ها، آنالوگ قابل تعویض و طول قابل تنظیم دکمه‌های L2 و R2 است. علاوه بر این، این کنترلر جدید با یک کابل بافته شده USB نوع C ارائه می‌شود که به کنترلر قفل می‌شود. کنترلر DualSense Edge به طور رسمی در 26 ژانویه 2023 عرضه می‌شود. از آنجایی که این یک کنترلر رده بالا است، این کنترلر با قیمت 199 دلار به فروش می‌رسد.

2023 – پروژه لئوناردو

سونی با هدف کمک به گیمرهای دارای معلولیت پروژه جدیدی از کنترلرهای پلی استیشن آغاز کرد. سونی سال 2023 را با معرفی یک کنترلر جدید با اسم رمز Project Leonardo شروع کرد. این کنترلر به گیمرهای دارای معلولیت کمک می‌کند تا بازی مورد علاقه خود را راحت‌تر، سازگارتر و برای مدت طولانی‌تری انجام دهند. سونی هنوز تاریخ عرضه یا قیمت این کنترلر را اعلام نکرده است.

پروژه-لئوناردو-bazi-psn.ir

بهترین کنترلر PS4 چیست؟

با توجه به بهترین کیفیت کنترلر PS4، هیچ ایرادی وجود ندارد که DualShock 4 یکی از با کیفیت‌ترین کنترلرهای پلی استیشن 4 در بازار است. اما این لزوماً به این معنی نیست که تنها کنترلر با کیفیت باورنکردنی باشد. شرکت‌هایی مانند Razer که کنترلر بی‌سیم Raiju Ultimate را ارائه می‌کنند، محصولی باکیفیت را به دلیل نام معتبرشان در سخت‌افزار بازی و الکترونیک تضمین می‌کنند.

آیا کنترلرهای پلی استیشن 4 با PS5 کار می‌کنند؟

لازم است بدانید که کنترلر DualShock 4 به PS5 متصل می‌شود، اما شما نمی‌توانید هیچ بازی PS5 را بازی کنید. این کنترلر می‌تواند برای اجرای بازی‌های PS4 بر روی پلتفرم متصل شود، اما اشکالاتی نیز دارد. این به دلیل میزبانی DualSense 5 از ویژگی‌های جدیدی است که DualShock 4 فاقد آن است که مانع از تجربه عناوین PS5 می‌شود. علاوه بر این، کنترلرهای شخص ثالث PS4 به هیچ وجه به پلتفرم متصل نمی‌شوند.

آیا کنترلرهای ارزان‌تر PS4 ارزش خرید دارند؟

کنترلرهای پلی استیشن 4 که ارزان‌تر هستند ارزش خرید دارند و مانند هر محصول دارای مجوز کار می‌کنند. بنابراین اگر بودجه کمتری دارید، آن‌ها بدون از بین بردن عملکرد DualShock 4، یک جایگزین عالی هستند. یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که هنگام خرید جایگزین ارزان‌تر باید به آن توجه کنید، عمر باتری است.

سخن پایانی

کنترلرهای پلی استیشن از زمان عرضه اولین کنسول در سال 1994 راه طولانی را پیموده‌اند. سونی با هر عرضه جدید، طراحی کنترلر را بهینه کرده و آن را برای گیمرها راحت‌تر و ارگونومیک‌تر می‌کند. جدیدترین نسخه، کنترل‌کننده PS5، با محرک‌های تطبیقی ​​نوآورانه و بازخورد لمسی، تفاوت چشمگیری با طراحی‌های گذشته دارد. DualSense Edge که قرار است در سال 2023 منتشر شود، به نظر می‌رسد با افزودن گزینه‌های سفارشی سازی بیشتر برای گیمرهای رقابتی، موفقیت DualSense را تقویت کند. مهم نیست که کدام کنترلر PlayStation را انتخاب می‌کنید، مطمئناً تجربه بازی بی‌نظیری با هر کنسول خواهید داشت.