bazi-psn.ir

ترافلاپ چیست؟

ترافلاپ-چیست-bazi-psn.ir

اگر تا به حال عرضه یک کنسول بازی یا کارت گرافیک جدید را دنبال کرده باشید، احتمالاً با اصطلاح “teraflop” یا ترافلاپ برخورد کرده‌اید. اما در واقع به چه معناست؟ ما این راهنما را ایجاد کرده‌ایم تا توضیح کاملی درباره Teraflop کنسول‌ها به شما ارائه و نیز توضیح دهیم که چرا باید در هنگام خرید سخت‌افزار جدید به آن توجه کرد. همراه ما باشید.

Teraflop

FLOP مخفف «عملکرد نقطه شناور در ثانیه» است که یک معیار محاسبه‌شده برای عملکرد رایانه است. Teraflop را می‌توان با ضرب تعداد هسته‌های سایه زن GPU در حداکثر سرعت و تعداد دستورالعمل‌ها در هر ساعت محاسبه کرد. این عددی را ارائه می‌کند که در مقایسه با سرعت کلاک و اندازه حافظه، نماینده عملکرد کلی GPU است. وقتی رقمی مانند 10 ترافلاپس را می‌بینیم، به ما اطلاع می‌دهد که GPU می‌تواند ده تریلیون عملیات ممیز شناور را در ثانیه پردازش کند. بنابراین، از نظر تئوری، Teraflop بالاتر باید نشان دهنده عملکرد سریع‌تر باشد. ما می‌توانیم با مقایسه کنسول‌های پلی‌استیشن متوجه این موضوع شویم، به طوری که PS4 دارای پردازنده گرافیکی 1.84 ترافلاپ و PS5 دارای یک پردازنده گرافیکی به مراتب بهتر 10.28 ترافلاپی است. با این حال، همیشه آنقدر ساده نیست، زیرا فاکتورهای مهم زیادی برای عملکرد گرافیکی باید در نظر گرفته شود، به خصوص که GPU‌ها پیچیده‌تر می‌شوند.

Teraflop کنسول‌ها

به عنوان مثال، PS5 نسبت به Xbox Series X (12 ترافلاپ) پردازنده گرافیکی Teraflop پایین‌تری دارد. اما کنسول سونی همچنان عملکرد مشابهی دارد و گاهی اوقات حتی از آن فراتر می‌رود. هنگام مقایسه کارت‌های گرافیکی AMD و Nvidia، به‌ویژه با فناوری‌های نوظهور مانند ردیابی پرتو که آن را حتی پیچیده‌تر می‌کند، همین امر صادق است. برخی از بازی‌ها نیز بیشتر (یا کمتر) از سایرین تحت تأثیر عملکرد Teraflop کنسول‌ها قرار می‌گیرند و تأکید می‌کنند که عملکرد یک GPU چقدر متغیر است و اینکه چرا نگاه کردن به مشخصات به تنهایی همیشه نرخ فریم بازی را منعکس نمی‌کند. با در نظر گرفتن همه این موارد، توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال خرید یک کنسول بازی یا کارت گرافیک جدید هستید، همیشه نقدها را مطالعه کنید تا صرفاً با تکیه بر مشخصاتی مانند ترافلاپ، ایده‌ای از عملکرد گرافیکی داشته باشید.