bazi-psn.ir

بررسی تکنولوژی صدای سه بعدی PS5 و موتور Tempest

بررسی-تکنولوژی-صدای-سه-بعدی-پلی-استیشن-5-و-موتور-Tempest-bazi-psn.ir

پلی استیشن 5 سونی ویژگی‌های هیجان انگیز زیادی دارد. یکی از این توانایی‌ها پشتیبانی از صدای سه بعدی PS5 برای تجربه‌ای فراگیرتر از بازی است. سخت افزار پشت این ویژگی Tempest Engine است که می‌تواند هر هدفون سیمی را با اتصال به کنترلر دوال سنس پلی استیشن 5 به یک دستگاه صدای سه بعدی چشمگیر تبدیل کند. اجرای صدای سه بعدی در پلی استیشن 5 یکی از ویژگی‌های برجسته بوده است. هدف از صدای سه بعدی PS5، به حداکثر رساندن غوطه‌وری در حین بازی با استفاده از صداهای جهت‌دار است که به شما احساس حضور در محیط بازی را می‌دهد.

فناوری سونی Tempest 3D آینده صدای بازی است

دارندگان PS5 می‌توانند از صدای سه بعدی PS5 با شتاب سخت افزاری درخشان را در بازی‌های خود بدون تجهیزات خاصی به جز یک هدست بهره ببرند. کافیست تنظیمات مناسب را در منوی PS5 تغییر دهید و صدای فضایی را می‌شنوید که روی همه چیز از استریو و تراک‌های فراگیر قدیمی در بازی های PS4 تا اشیاء صوتی سه بعدی پویا در جدیدترین عناوین PS5 کار می‌کند. در طول آزمایش‌ها، صداهای سه بعدی در اکثر موارد به خوبی کار می‌کردند. اما اگر می‌خواهید از صدای جدید جهت دار لذت ببرید، باید کیفیت کلی صدا را به خطر بیندازید. مانند بسیاری از ویژگی‌های ارائه شده توسط پلی استیشن 5، 3D Audio را می‌توان در عناوین انحصاری شخص اول مانند Miles Morales، Sackboy: A Big Adventure و Demon’s Souls به بهترین شکل تجربه کرد.

نسخه ابتدایی‌تری صدای سه بعدی PS5

نسل گذشته، سونی نسخه خیلی ابتدایی‌تری از فناوری صدای سه بعدی در پلی استیشن 5 را برای کاربران PS4 در دسترس داشت. اما این فناوری برای هدست‌های حزب اول سونی قفل شده بود. اگر هدست نقره‌ای، طلایی یا پلاتینیوم آن‌ها را خریداری کرده‌اید، می‌توانید سیستم صدای فراگیر اختصاصی آن‌ها را روشن کنید، که بخشی از آن توسط سخت‌افزاری که در دانگل‌های USB آن‌ها قرار دارد تامین می‌شود.

Tempest 3D

Tempest 3D یک جهش کامل نسلی نسبت به آن فناوری قدیمی است و برای همه گیمرهای PS5 بدون توجه به هدفون یا هدستی که استفاده می‌کنید، باز است. Tempest توسط یک واحد محاسباتی پردازنده گرافیکی AMD اضافی که در سخت افزار PS5 قرار دارد نیرو می‌گیرد. فشرده سازی صدا را تسریع می‌کند و صدا را در اطراف شما در کره ‌ی از هزاران مکان مجازی مختلف قرار می‌دهد. این یکی از بهترین پیاده‌سازی‌های این ایده است که تا به حال شنیده‌ایم. به نظر می‌رسد که سونی با مطالعه حوزه بزرگی از بلندگوهای مرجع، بسیار شبیه به Hyperion Sphere JBL ساخته شده برای سیستم QuantumSurround خود، به این هدف دست یافت.

صدای-سه-بعدی-PS5-bazi-psn.ir

Windows Spatial Audio

مایکروسافت اولین شرکتی بود که یک سیستم صوتی هدفون مجازی رایگان را روی کنسول‌های بازی با پلتفرم صوتی فضایی Windows در سال ۲۰۱۷ در ایکس‌باکس وان راه‌اندازی کرد. همین سیستم در کنسول‌های سری فعلی ظاهر می‌شود. Windows Spatial Audio در دوره اولیه آزمایشی خود بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید و هم روی بازی‌های ویژه با کدگذاری سه بعدی و هم با آهنگ‌های استاندارد صدای فراگیر در همه بازی‌های Xbox کار می‌کرد. پورت ایکس‌باکس که علی‌رغم تراک صوتی “صرفا” 7.1 منبع آن، به روشی کاملاً جدید زنده شد.

با این حال، آن نسخه بتای اولیه دارای اشکالاتی بود که گاهی اوقات شروع به پاپ و کرک می‌کرد و کاربر را مجبور می‌کرد تا با روشن و خاموش کردن سیستم، سیستم را به حالت نرم‌افزاری تنظیم کند. تئوری این است که ماهیت نرم‌افزاری پلت‌فرم Windows Sonic برای کنسول‌های قدیمی‌تر Xbox One محدود شده با CPU کمی بیش از حد است. بنابراین مایکروسافت زمانی که از نسخه بتا راه‌اندازی شد، آن را کاهش داد.

Windows Sonic

Windows Sonic در تمام عناوین مدرن سازگار با سری Xbox در سری X و S کمابیش پشتیبانی می‌شود. اما مسافت پیموده شده شما با هر چیز قدیمی‌تر متفاوت است. بسیاری از بازی‌های قدیمی Xbox 360 که با سازگاری عقب اجرا می‌شوند. علی‌رغم داشتن داده‌های فراگیر کامل 5.1، صدای استریو را به سیستم می‌فرستند.

رقابت مایکروسافت و سونی

مایکروسافت زمان مشخصی در مورد اینکه چه زمانی سیستم صوتی فضایی آن‌ها با داده‌های فراگیر کامل کار می‌کند و چه زمانی کار نمی‌کند، مشخص نکرده است. در رایانه شخصی، آن‌ها دارای متن نشانگر هستند که در سیستم ظاهر می‌شود تا به شما کمک کند بفهمید سیستم به درستی کار می‌کند، اما در Xbox چیزی دریافت نمی‌کنید. بازی‌های رایانه‌های شخصی قدیمی‌تر مشکل مشابهی دارند که سیستم مایکروسافت را فقط از دو کانال پشتیبانی می‌کند. بنابراین داده‌های صوتی صدای فراگیر مناسبی را به آن نمی‌دهند.

این ناامید کننده است و از آنجایی که مایکروسافت دو گزینه پردازش ارتقاء پولی پریمیوم (Dolby Atmos و DTS X) را ارائه می‌دهد که از ناهماهنگی‌های یکسانی رنج می‌برند، آزاردهنده‌تر می‌شود. سخت افزار صدای سه بعدی PS5 سونی چنین مشکلی ندارد. آن را روشن کنید و در همه بازی‌ها کاملاً کار می‌کند. از آهنگ‌های فراگیر در بازی‌های PS4 برای ارائه یک تجربه 7.1 استفاده می‌کند و از هرگونه داده صوتی سه بعدی موجود در بازی‌های PS5 برای قرار دادن صدا در بالا و پایین‌تر شما استفاده می‌کند. هر بازی که روی PS5 اجرا می‌شود، با روشن بودن Tempest، با جلوه‌های فراگیر به‌خوبی مکان‌یابی شده، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. این همان جوری است که باید باشد.

صدای-سه-بعدی-در-پلی-استیشن-5-bazi-psn.ir

بازی‌های مدرن PS5

در بازی‌های مدرن PS5، صدای Tempest 3D واقعاً با عمودی و عمق کامل زنده می‌شود. مرد عنکبوتی مایلز مورالس شهری دارد که احساس واقعی می‌کند و چندین لحظه برجسته که دقیقاً نشان می‌دهد که سیستم چه کاری می‌تواند انجام دهد. در قسمت آخر بازی یک باس فایت خاص وجود دارد که در آن دشمن به طور موقت نامرئی می‌شود. اما با روشن بودن Tempest 3D می‌توانید دقیقاً جایی که او است بشنوید و حرکات او را پیش بینی کنید. صدای سه بعدی PS5 فوق‌العاده است و بهتر از هر چیزی که تاکنون با سیستم مایکروسافت شنیده‌ایم.

سیستم‌های فراگیر هدفون مجازی

سیستم‌های فراگیر هدفون مجازی، طرفداران زیادی دارد و صدای سه بعدی PS5 سونی هم کاربرپسندترین و هم چشمگیرترین پیاده‌سازی موجود در بازار در حال حاضر است. این بسیار جالب است که توسعه دهندگان می‌توانند روی دسترسی آسان هر گیمر PS5 به این اثر حساب کنند. میکس صدای فراگیر کاملا متقاعد کننده دیگر محدود به آن‌هایی که دارای تنظیمات سینمای خانگی بزرگ هستند، نیست. مایکروسافت دوست دارد حالت‌ها و گزینه‌های EQ داخلی را برای ترغیب گیمرها به خرید ارتقاء به Atmos یا DTS تبلیغ کند. اما سونی چند ترفند ساده را به صورت رایگان ارائه می‌کند. آن‌ها دارای پنج حالت از پیش تعیین شده هستند که اشکال مختلف گوش را در بر می‌گیرند. به‌روز‌رسانی اخیر همچنین سیستم را قادر می‌سازد تا اگر نمی‌خواهید از هدفون استفاده کنید، با بلندگوهای استاندارد تلویزیون کار کند.

اگر یک هدست سونی Pulse دارید، یک EQ گرافیکی کامل را در سیستم عامل باز می‌کند، بدون نیاز به نرم افزار پولی اضافی. اکنون بر عهده مایکروسافت است که آن را تقویت کند و راه حل فضایی مبتنی بر نرم افزار خود را بهبود بخشد. سیستم آن‌ها، چندین لایه منو در اعماق Xbox و Windows مدفون شده است و وجود دو گزینه ارتقاء پولی ممکن است کاربران بیشتری را نسبت به آنچه که فریب می‌دهد ترسانده باشد. Windows Sonic با همه بازی‌ها کار نمی‌کند و در رایانه شخصی ممکن است مجبور شوید فایل‌های ini را به‌صورت دستی تغییر دهید تا تعداد کانال‌های خروجی صوتی مناسب را به دست آورید.

پیشتاز صدای هدفون سه بعدی

مایکروسافت تلاش خوبی برای این ایده انجام داد و زمانی که به درستی اجرا شود به خوبی کار می‌کند. اما صدای سه بعدی در پلی استیشن 5 سونی اکنون پیشتاز صدای هدفون سه بعدی در بازی‌ها است.

سخن پایانی

Tempest 3D دقیقاً همان چیزی است که ما از صدای بازی مدرن می‌خواهیم. این یک حقه یا یک دروغ بازاریابی با کیفیت بالا نیست که برای فریب کاربران برای خرید کالاهای بیشتر طراحی شده است. در عوض، این یک پلتفرم قدرتمند و قوی است که روی سخت‌افزار مستقل اجرا می‌شود و سرعت بازی‌ها را کاهش نمی‌دهد یا از اشکالات پردازشی رنج نمی‌برد. روشن و خاموش کردن آن برای کاربران آسان است و روی همه بازی‌ها کار می‌کند و به طور هوشمندانه از داده‌های مناسب و بدون هیچ مشکلی استفاده می‌کند. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که یک PS5 دارید، باید حتماً تعدادی هدفون را به کنترلر خود وصل کنید و صدای سه بعدی PS5 را امتحان کنید.