
مقایسه ps5 و xbox series x
طراحی جسورانهی تیم طراحی سونی در انتخاب روشهای نوآورانه برای بهبود تجربهی گیمینگ و انتخابهای ایدهآلگرایانهی تیم مهندسان مایکروسافت برای ارتقای حداکثری قابلیتها، همگی یکجا در مشخصات فنی و فناوریهای جدید کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس متجلی شده است.
این بار شاهد رقابت نزدیکتری هستیم. کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس با سختافزار بسیار قدرتمند خود میتوانند حتی توان رقابت با کامپیوترهای گیمینگ را هم داشته باشند و از حیث توان سختافزاری به مراتب از نسل قبلی خود قدرتمندتر هستند.
مقایسه ps5 و xbox series x کار سادهای نیست. متر و معیارهای مختلفی برای سنجش تفاوت بین دو کنسول وجود دارد .برتری یکی از طرفین به معنی انحصاری شدن بازار بوده و این موضوع به ضرر مصرف کننده نهایی خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به مقایسه ps5 و xbox series x در مقوله های مختلف بپردازیم.
حافظه جامد یا حافظه SSD
در حال حاضر با نسل جدیدی از حافظه روبرو هستیم که از بزرگترین بروزرسانی کنسولهای نسل نهم نسبت به نسل قبل، اضافه شدن حافظه جامد یا حافظه SSD به کنسول است. در نسل قبل، اگر در حال تجربه یک عنوان جهان باز بودید، با صفحات لودینگ رو به رو میشدید که وقت شما را میگرفت. اما در نسل جدید، صفحات لود از بین رفته و همه چیز در کسری از ثانیه در دسترس کاربر قرار میگیرد. توجه داشته باشید که اضافه شدن پشتیبانی از رزولوشن 8K، جزئیات گرافیکی بیشتر و …، بدون وجود حافظه SSD معنی خاصی ندارد.
در باب مقایسه ps5 و xbox series x هر دو کنسول از حافظه پرسرعت NVMe بهره میبرند که میتواند با سرعت بسیار زیادی به انتقال اطلاعات بپردازد.
جزئیات گرافیکی
در کنسولهای نسل نهم نه تنها مشکل پشتیبانی Native از رزولوشن 4K برطرف شده است، و نرخ فریم نیز از عدد آزاردهنده ۳۰ به ۱۲۰ فریم برثانیه افزایش پیدا کرده است.
همچنین سونی و مایکروسافت اعلام کردهاند که کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، از رزولوشن 8K پشتیبانی میکنند. البته بعید است که بازی خاصی در این رزولوشن اجرا شود و این قابلیت محدود به پخش فیلمهای Blue-Ray 8K خواهد بود. اکثر بازیها را روی رزولوشن 8K و با 60 فریم بر ثانیه اجرا کنید. در این فریم ریت بازی بسیار روان خواهد بود و با توجه به میزان فریم رندر شده بیشتر در هر ثانیه، کنترل بازیها نیز حس دقیقتری خواهند داشت. همچنین بسیاری از بازیها، توانایی اجرای 120 فریم بر ثانیه در رزولوشن 4K را نیز دارند.
درست است که چشم انسان توانایی توانایی تشخیص بیشتر از ۶۰ فریم بر ثانیه در مبحث دیداری را ندارد، اما این موضوع مربوط به چشم انسان در مشاهده اجسام واقعی بوده و درباره بازیهای ویدیویی، چشم آنرا به عنوان یک تصویر ثابت پردازش میکند و به دلیل همین موضوع، با افزایش فریمریت، تفاوت محسوسی در قسمت بصری بازیها رخ میدهد. برای توضیح بهتر مثال، به تصویر زیر در بازی PUBG دقت کنید. خودرویی با سرعت زیاد در حرکت است؛ این سرعت تغییرات آنقدر زیاد است که میزان فریمریت نمیتواند آنرا با همان سرعتی که در حال حرکت است، نشان دهد.
برای استفاده از این قابلیت، مانیتور شما باید از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند. و حتما باید از درگاه HDMI 2.1 استفاده کنید، چرا که درگاه قدیمی HDMI 2.0 توانایی ارسال تصویر تا ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.
طراحی
نکته نخستی که در طراحی کنسولهای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس به چشم میآید، افزایش اندازه آنهاست. کیفیت و طراحی این دو کنسول به حد اعلای خود رسیده است و تقریبا از منظر متریال به کار رفته، هیچ ایرادی را به این دو دستگاه وارد نیست. در مقایسه ps5 و xbox series x متوجه میشویم که از بالاترین میزان کیفیت در تزریق پلاستیک بدنه استفاده شده است.
سیستم خنک کننده
تا کنون حتما متوجه صدای بالای فن و کارکرد مداوم بازی های اواخر نسل روی پلی استیشن 4 یا ایکس باکس وان شدهاید. البته این موضوع در پلی استیشن 4 بسیار مشهودتر بود و به طور کلی، سیستم خنک کننده این دستگاه نسبت به رقیب ردموندی خود، در چندین پله عقبتر قرار میگرفت. حال سونی و مایکروسافت کنسولهای جدید خود را با بهترین سیستم خنک کننده به بازار عرضه کردند.و دیگر خبری از صدای وحشت ناک فن ها نیست.
مهمترین دلیل بزرگتر بودن کنسولهای نسل فعلی نسبت به نسل هشت، افزایش اندازه خنک کنندهها بوده است.
همچنین انتظار میرود که ایکس باکس سری ایکس با توجه به تولید دستگاههای X86 توسط ماکروسافت، قدرت خنک کنندگی بهتری را نسبت به پلی استیشن 5 ارائه دهد.
کنترلر
در هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس کنترلر از لحاظ کیفیت ساخت و راحتی کاربر در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. کنترلر جدید سونی شبیه به کنترلر رقیب شده تا ارگونومی آن بهبود پیدا کند. همچنین در کنترلر جدید ایکس باکس نیز، D-Pad جدیدی به کار رفته است که به کاربر اجازه میدهد تا با فشردن این کلید، ۸ جهت مختلف را نشانه برود.
در کنترلر ایکس باکس، شاهد اضافه شدن D-Pad جدید هستیم که میتواند به تجربه بازیهای Fighting کمک شایانی کرده و همچنین تجربه بازیهای شوتر را نیز راحتتر کند. میکروفن داخلی کنترلر ارتقا پیدا کرده و یک لایه جدید برای چسبندگی بهتر به دست، به بدنه آن اضافه شده است.
در کنترلر سونی شاهد بهبود میکروفن داخلی دستگاه هستیم و کیفیت متریال آن پیدا کرده است.
کنترلر جدید سونی از کنترلر ایکس باکس اندکی بزرگتر بوده و همین موضوع باعث میشود که از منظر ارگونومی، کنترلر ایکس باکس از سونی پیشی بگیرد. همچنین دو قابلیت جدید به این کنترلر اضافه شده است که میتواند نحوه ساخت بازیها را به صورت کلی تغییر دهد.
قابلیت Haptic Engine باعث میشود دیگر ویبرههای کنترلر همانند گذشته، یک ویبره ثابت و خشک نباشد. توسعه دهندگان میتوانند زمان، شدت و نحوه اجرای ویبره در کنترلر را تغییر دهند.
قابلیت Adaptive Trigger مربوط به دو کلید R2 و L2 است. با استفاده از این قابلیت، توسعه دهندگان بازیها میتوانند میزان سختی و فشار مورد نیاز برای فشردن دکمههای مذکور را کنترل کنند.
رابط کاربری
استفاده از رابط کاربری در هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس بسیار راحت بوده و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. رابط کاربری ایکس باکس تقریبا دست نخورده مانده است و شباهت بسیار زیادی به کنسول ایکس باکس وان دارد. در این سمت سونی نیز رابط کاربری پلی استیشن 4 را بهبود بخشیده و آن را سادهتر از قبل کرده است.
در این بخش، مایکروسافت همانند نسلهای گذشته قابلیت شخصی سازی تمام قسمتهای رابط کاربری را در اختیار کاربر گذاشته است، اما سونی سعی کرده همانند اپل در صنعت گوشیهای هوشمند، از یک راهکار ساده و مینیمال بهره ببرد.
قابلیت Backward Compatibility
این قابلیت اولین بار توسط مایکروسافت برای کنسول ایکس باکس وان معرفی شد، و به کاربر اجازه میداد تا بازیهای کنسولهای قدیمیتر را روی دستگاه خود اجرا کند. حال پلی استیشن ۵ میتواند بازیهای پلی استیشن 4 را اجرا کند.
مایکروسافت از سونی بهتر عمل کرده است، چرا که شما میتوانید تمامی بازیهای منتشر شده برای تمامی کنسولهای ایکس باکس را با استفاده از این قابلیت تجربه کنید. در حقیقت بازیهای اولین نسخه ایکس باکس ، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان، همگی در دسترس کاربران ایکس باکس سری ایکس خواهند بود.
بازیهای انحصاری
مایکروسافت قصد داشت تا بازی Halo infinite را همزمان با فروش کنسول ایکس باکس سری ایکس به بازار عرضه کند. نه تنها این شرکت نتوانست این قول را عملی کند، بلکه دیگر لانچ تایتل این کنسول یعنی Cyberpunk 2077 نیز برای بار چندم تاخیر خورده است. شرکت ردموندی اخیرا شروع به خرید استودیوهای بازی سازی مختلفی کرده است که بتواند تا با لیست بلند بالای انحصاریهای سونی مقابله کند.
اما، سونی بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، بازی Demon’s Souls، بازی Godfall، بازی Sackboy: A Big Adventure و … جزئی از بازیهای روز عرضه سونی را تشکیل میدادند. بدون شک استارت نسل نهم در اختیار شرکت سونی خواهد بود. سونی باید علاوه بر مزیت دارا بودن استودیوهای بازی سازی فوق العاده (مانند سانتا مانیکا)، به ارائه سرویسهای جذاب به کاربران روی بیاورد.
سرویس های اشتراکی
سرویس اشتراکی Xbox Game Pass یکی از بزرگترین سرویسهای اشتراکی دنیا ست. سرویسی که دارای ۴۰۰ بازی مختلف بوده و با قیمت نازل به دست کاربران میرسد. همچنین به زودی سرویس EA Play نیز به سرویس Game Pass اضافه میشود و بازیهای الکترونیک آرتز نیز در لیست بازیهای این سرویس قرار خواهند گرفت. همچنین این سرویس به تازگی دارای قابلیت استفاده از فضای ابری شده است که به کاربر اجازه میدهد تا به بازیهای خود از طریق دستگاههای جانبی دسترسی پیدا کند. دقیقا مشابه همان چیزی که سرویس Google Stadia در حال ارائه آن است.
شرکت سونی قصد دارد تا ۲۰ بازی معروف پلی استیشن 4 را در اختیار کاربران سرویس PlayStation Plus بگذارد.
مقایسه مشخصات فنی ps5 و xbox series x
کنسول | پلی استیشن 5 | ایکس باکس سری ایکس |
پردازنده | 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz با فرکانس متغیر | 8x Zen 2 Cores at 3.8GHz (3.6GHz with SMT) |
پردازشگر گرافیکی | 10.28TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency) | 12TFLOPs, 52 CUs at 1.825GHz |
حافظه | 16GB GDDR6/256-bit | 16GB GDDR6 |
پهنای باند حافظه | 448GB/s | 10GB at 560GB/s, 6GB at 336GB/s |
فضای ذخیرهسازی | 825GB Custom NVMe SSD | 1TB Custom NVMe SSD |
توان عملیاتی ورودی و خروجی | 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed) | 2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed) |
حافظه قابل افزایش | NVMe SSD | 1TB Expansion Card |
درایو نوری | 4K UHD Blu-ray Drive | Blu-ray Drive |
قیمت | 500 دلار | 500 دلار |
وزن | 4.45 کیلوگرم | 4.5 کیلوگرم |
ابعاد | 301x151x151 میلیمتر | 390x104x260 میلیمتر |
فریم ریت | 120 فریم بر ثانیه | 120 فریم بر ثانیه |
رزولوشن | 8K | 8K |
جمع بندی
شاید اگر در ابتدای نسل هشتم بودیم، میتوانستیم سونی را برنده نهایی این رقابت تعیین کنیم. اما در حال حاضر مقایسه ps5 و xbox series x کار بسیار سختی ست زیرا فاصله دو کنسول در این نسل آنقدر کم است که نمیتوان برنده نهایی را اعلام کرد. اگر تمایل ندارید مبلغ زیادی را برای بازیهای مختلف هزینه کنید، میتوانید کنسول ایکس باکس سری ایکس را انتخاب و از سرویس Game Pass آن استفاده کنید. اما اگر تمایل دارید از انحصاریهای فوق العاده سونی لذت ببرید ، میتوانید پلی استیشن 5 را انتخاب کنید.
از طرفی اگر شما جزو آن دسته از کاربرانی هستید که مدرن بودن ظاهر دستگاه، کیفیت دستهها، وجود فناوریهای جذابی مثل واقعیت مجازی و قدرت پردازنده گرافیکی برای شما اهمیت دارد، کنسول پلی استیشن 5 سونی برای شما انتخاب خوبی خواهد بود.
در حقیقت برنده نهایی این نسل از کنسولها، کاربران هستند.
دیدگاهها (0)