
پینگ در بازی های ویدیویی
امروزه بازیهای آنلاین بخشِ مهم و جدائیناپذیر از صنعت سرگرمیهای الکترونیک در دنیا هستند که با پیشرفت و نفوذِ روز افزونِ اینترنت در کشورهای مختلف به یک اپیدمی تبدیل شدهاند و یکی از مهم ترین مشکلات پینگ در بازی های ویدیویی میباشد. بدیهی است که ارتباطِ اینترنتیِ مناسب از ملزومات اِصلی این بازیها است و رواجِ بازیهای آنلاین هم بدونِ توسعه و پیشرفتِ کمی و کیفی زیرساختهای اینترنتی میسر نمیشد.
این روزها صنعت بازیهای ویدیویی بیش از هر زمانی به سمت آثار آنلاین و چند نفره سوق پیدا کرده است. آثاری که برای تجربهشان، اتصال دائمی به اینترنت الزامی است و از این رو، داشتن سرویسی مناسب برای داشتن اتصالی پایدار، به یکی از مهمترین نکات و مباحث روز کاربران تبدیل شده است.
اینترنت مناسب گیم
منظور از اینترنت مناسب گیم، اینترنتی است که مجهز به پهنای باند دریافتی (یا به عبارت دیگر سرعت) مناسب، زمان تأخیر (Latency) و پینگ (Ping) کم و همچنین مسیریابی (Routing) مناسب است. همچنین اصلیترین المان برای داشتن تجربه بینقص بازیهای ویدیویی «پایداری اتصال» است.
چرا پایداری اتصال مهم است؟
زیرا در تجربه بازیهای آنلاین، داشتن اینترنتی که همواره اتصالی پایدار داشته باشد، بسیار مهمتر از داشتن سرعت دانلودی بالا است. در این گونه آثار، بیشتر از اینکه سرعت دانلود و یا پهنای باند مهم باشد، سرعت آپلود اهمیت دارد. به عبارتی، بیشتر از اینکه سرعت دانلود سریعتر برای کاربران سودمندتر باشد، سرعت آپلود بالاتر مهم است.
اصطلاحات
تاخیر (Latency)
«تاخیر» یا «لتنسی» که بر حسب Ping اندازه گیری میشود، به زمان مورد نیاز برای رسیدن سیگنال از فرستند به گیرنده است. برخی از دستگاهها و همچنین محدودیتها باعث ایجاد چالشهایی در ارسال و تحویل آن میشود.
این اتصال از طریق موجهای رادیویی، به مراتب سریعتر از سیمهای مسی اتفاق میافتد که سرعتی معادل دو سوم نور را دارند. تأخیر بر حسبِ پینگ با واحدِ میلی ثانیه سنجیده میشود، بنابراین مثلا اگر زمانِ پینگِ شما ۱۰۰ میلی ثانیه باشد، زمانِ ۱۰۰ میلی ثانیه یا یک دهمِ ثانیه طول میکشد تا رایانه یا کنسولِ شما به یک درخواستِ سرورِ بازی پاسخ دهد.
وقتی لتنسی در بازی افزایش پیدا کند، پدیدهای به اسم لگ (Lag) رخ میدهد. لگ نشان دهنده تاخیر میان ورودیهای بازیکن و پاسخگویی به بازی است که اغلب به صورت افت فریم، فریز شدن صفحه و همچنین به طور کلی، کاهش عملکرد بازی ظاهر میشود. به عبارتی در بازیهای آنلاین باعث توقف روند عادی میشود.
ارتباط تأخیر و گیمپلی
تأخیر برای گیمپلیِ روانتر و تجربهی کاربریِ بدونِ لگ یک نیازِ ضروری است. اگر پینگ تایمِ بالایی داشته باشید، نتیجه این میشود که شما یا بازیکنانِ دیگر به یکباره در بازی ظاهر شده یا محو میشوند (اصطلاحا تِلِه پورت میشوند) یا حرکاتشان در بازی منقطع و غیرِ عادی به نظر خواهد رسید.
بهعلاوه، در بازیهایی مانندِ بازیهای شوترِ اول شخص یا مسابقهای که زمانبندی امری حیاتی است، تجربهی ضعیفی را با تأخیرِ بالا به نمایش خواهند گذاشت که اصلِ برابریِ شرایطِ رقابتِ منصفانه در بازی را نقض کرده و به ضررِ شما تمام خواهد کرد و احتمالِ برتریِ شما را بهشدت به چالش خواهد کشید. به عبارتِ ساده، لگهای زمانیِ ناشی از تأخیرِ بالا لذتِ بازی کردن را از شما خواهند گرفت.
با چه تاخیری میتوان بازی کرد؟
داشتنِ اینترنتِ پر سرعت با سرعتِ دانلود و آپلودِ بالا بهتنهایی برای داشتنِ تأخیرِ پایین کافی نیست. بیشترِ بازیهای آنلاینِ رقابتی بخشی از رابطِ کاربری خود را به نمایشِ پینگ تایمِ شما و دیگر بازیکنان اختصاص میدهند و برخی نیز این قابلیت را ندارند و ناچارید از ابزارهای جانبی و راههای دیگر برای بررسیِ زمان تأخیرِ خود استفاده کنید.
بهطور متعارف، زمانِ تأخیر کمتر از ۲۰ یا ۳۰ میلی ثانیه یک نرخِ تأخیرِ عالی محسوب میشود که همهی شرایط را برای پیروزی در رقابت مهیا میکند. از ۳۰ تا ۱۰۰ میلی ثانیه هنوز مترادف با یک گیمپلیِ لذت بخش است، اما بهترین راندمان را در بازیهایی که زمانبندی و پیشدستی در تصمیم گیری به میلی ثانیهها وابسته است نخواهد داد. تأخیرِ کندترِ ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی ثانیه هنوز هم قابلِ استفاده است، اما هر تاخیری بالاتر از ۱۵۰ میلی ثانیه به لگهای قابل تشخیص خواهد انجامید که شما را از بازی کردن ناامید خواهد کرد.
پینگ (Ping)
پینگ ریشه در فعالیت سونار (Sonar) در اقیانوسها دارد. فعالیتی که احتمالا اغلبتان در کتابهای مدارس، خواندهاید. سیگنالی که از کشتی به به درون اقیانوسها فرستاده میشود تا عمق واقعی آن از طریق فاصله زمانی ارسال تا برخورد سیگنال به سطح زمین و همچنین بازگشت آن محاسبه شود.
این عمل از طریق پینگ که به نوعی پالس صدایی است رخ میدهد. در رایانهها نیز فعالیتی مشابه سونار اتفاق میافتد. به این صورت که پینگ سینگالی میان شبکه اینترنتی به کامپیوتر دیگری است که پس از رسیدن، از طریق سیستم به شبکه اینترنتی برمیگردد. با اندازه گیری این رفت و برگشت میتوان به لتنسی رسید.
پینگ در بازی های ویدیویی را هنگام بازی کردن آنلاین خیلی واضحتر میتوانید ببینید. پینگ نشان میدهد که بین دستور برای انجام دادن یک عمل (همچون شلیک کردن) و انجام شدن آن چقدر تاخیر وجود دارد. پس هر چقدر پینگ پایینتر باشد، تاخیر کمتری در انجام عملهایتان صورت میگیرد.
روتر چیست؟
روتر دستگاهی است که بستههای دادهای دستگاههای موجود در شبکه را به مقصد مناسب رسانده و با این کار آنها را به اینترنت متصل میکند. این دادهها میتوانند بین چند دستگاه در شبکه باشند یا از دستگاهی به سمت اینترنت فرستاده شوند.
روتر یک آدرس آی پی (IP) به هر کدام از دستگاههای شبکه میدهد تا در هنگام دریافت و ارسال دادهها، آدرس مقصد یا مبدا خود را بداند. با این کار، روتر مطمئن خواهد بود که بستههای ارسالی یا دریافتی همیشه به مقصد صحیح خود خواهند رسید و در مسیر شبکه گم نمیشوند.
چگونه پینگ بازی های ویدیویی را کاهش دهیم؟
روتر را بغل کنید
اولین قدم برای افزایش کیفیت اینترنت نزدیک شدن به روتر یا مودم موردنظر است. فاصله زیاد سیستم دریافتی و روتر منجر به افزاش قدرت سیگنال دریافتی و در ادامه پینگ خواهد شد. همچنین وجود موانع فیزیکی چون دیوار، توان سیگنال وایرلس شما را کاهش داده و بر کیفیت کلی اینترنت اثرات منفی میگذارد.
با اتصال به وسیله کابل Lan تجربه پینگ بهتر و در نتیجه کیفیت بالاتری را از اتصال بیسیم خواهید داشت.
پهنای باند
استفاده پنهان نرم افزارها و بروز رسانیهای خودکار پس زمینه نیز میتوانند تا حد زیادی پهنای باند شما را اشغال کنند و کیفیت اینترنت شما را برای باز کردن، کاهش دهند.
بروزرسانیها خودکارهای ویندوز
غالب اوقات ویندوز و نرم افزارهای مربوطه به صورت خودکار اقدام به بروزرسانی خود میکنند. این بروزرسانی، با وجود پهنای باند محدود شدهاش، در حین بازی کردن میتواند مخرب باشد پس لازم است دسترسیهای بروز رسانی خودکار ویندوز را ببندیم.
نحوه خاموش کردن بروزرسانیها خودکارهای ویندوز
از قسمت تنظیمات ویندوز (Settings) وارد بخش Update & Security و به دنبال آن Windows Update شویم. در این مرحله روی گزینه Advanced options کلیک کرده و از صفحه باز شده تنظیمات Pause updates تغییر دهید. در این قسمت میتوانید برای آپدیتهای ویندوز تاریخ معینی تعیین کنید تا بروزرسانیهای خودکار حین بازی کردن مزاحمتان نشود.
اگر در ویندوز ده سرویس ابری ماکروسافت، یعنی Microsoft OneDrive را نیز فعال کرده باشید، آپلودهای خودکار این نرم افزار از فایلهای روی سیستمتان، یا اصطلاحا syncing میتواند قاتل پهنای باند باشد. برای خاموش کردن این امکان لازم است ابتدا از قسمت تسک بار ویندوز یا منوی استارت وارد اپلیکیشن OneDrive شوید.
در صفحه پاپ آپ ظاهر شده شما میتوانید از قسمت Pause Syncing این آپلودها را برای بازههای زمانی معینی غیر فعال کنید. اما برای غیر فعال سازی این آپلودها، مطابق تصویر وارد تنظیمات (Settings) برنامه شده و در تب Account از صفحه باز شده، گزینه Choose Folders را انتخاب کنید. از صفحهی باز شده شما میتوانید با برداشتن آدرسهای تیک خورده، آدرسهایی که نرم افزار OneDrive از آنها بک آپ تهیه میکند را غیرفعال کنید.
دسترسیها را ببندی
نرم افزارهای زیادی روی ویندوز بنا به نیاز، دریافت پچها و بروز رسانی به اینترنت دسترسی دارند. این نرم افزارها غالبا به شکل پنهان و خودکار به اینترنت متصل میشوند. برای بستن دسترسیها میتوانید از انواع فایروالها (Firewall) استفاده کنید.
نرم افزارهای فایروال حرفهای زیادی در مارکت وجود دارند که میتوانید بنا به کارایی و سلیقه خود یکی را انتخاب کنید. اما سادهترین روش استفاده از فایروال ویندوز است. برای دسترسی به این ابزار کافیست در قسمت Settings عبارت Firewall را جست و جو کنید.
دیوایسهای متصل را محدود کنید
افزایش تعداد دیوایسهای متصل به روتر باعث کاهش سرعت ارتباط و افزایش پینگ میشود. هنگام بازی ، دسترسی دیوایسهای بلا استفاده را به اینترنت خانگی خود محدود کنید.
سرویسهای کاهش پینگ
سرویسهای اختصاصی زیادی وجود دارد که به صورت ماهیانه و حجمی خدمات کاهش پینگ به کاربران ارائه میدهند. شیوه کار این خدمات همانند سرویسهای ضد فیلترینگ است، با این تفاوت که در این سرویسها به جای اتصال شما به سرویسهای خارجی، از طریق بستر اینترانت ملی به سرورهای اختصاصی با پینگ تایم پایین متصل میکنند تا به عنوان واسط بین سیستم کاربر و سرور بازی عمل کرده و از مسیرهای با پینگ پایین ترافیک مربوط به بازی آنلاین شما را عبور دهد.
سرورهای محلی استفاده کنید
غالب بازیهای مولتی پلیر آنلاین بزرگ سرورهایی در نقاط مختلف دنیا دارند. برای داشتن اتصالی بهتر و پایدارتر لازم است که به سرورهایی که در کشور شما یا کشورهای مجاور قرار دارد متصل شوید.
چرا پینگ بازیکنان ایرانی بالا است؟
به دلایلی همچون تحریمها، سروری برای اکثر بازیها در ایران وجود ندارد. بازیهای آنلاین در سرتاسر نقاط دنیا به طور منطقهبندی شده سرور دارند و چون سروری در ایران وجود ندارد، بازیکنان مجبورند به سرور سایر نقاط دنیا (غالبا اروپا) وصل شوند. طبیعتا هم هرچقدر سرور دورتر باشد، پینگ در بازی های ویدیویی برای شما بیشتر خواهد شد.اخیرا، وزارت ارتباطات تلاش کرده که وضعیت پینگ را کمی بهبود ببخشد.
نتیجه گیری
در زمان خرید اینترنت (اگر قصدتان تجربه بازی آنلاین است)، بیشتر از اینکه سرعت دانلود و پهنای باند برایتان مهم باشد، روی سرعت لتنسی و به موازات آن آپلود، توجه داشته باشید.
داشتن سرعت آپلودی بالاتر باعث کاهش چشمگیر لتنسی و پینگ شما خواهد شد. چیزی که سرویس دهندگان اینترنتی این روزها کمتر از آن صحبت میکنند. البته در این میان داشتن وایفای و همچنین اتصالات مناسب باعث بهبود این موضوع میشود.
دیدگاهها (0)