bazi-psn.ir

تاریخچه بازی‌های ویدیویی در جهان

تاریخچه-بازی‌های-ویدیویی-bazi-psn.ir

این یک مقاله کاملاً متفاوت است و در مورد تاریخچه بازی‌های ویدیویی صحبت خواهیم کرد. هنگامی که به تاریخچه بازی‌های ویدیویی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر دنیای بازی پیشرفت کرده است. مردم چند دهه پیش، بازی‌هایی با گرافیک 8 بیتی و تنها دو رنگ انجام می‌دادند. اکنون، گرافیک فوق‌العاده واقع‌گرایانه، تنوع گسترده‌ای از ژانرها و میلیون‌ها بازی برای انتخاب داریم. تکامل بازی‌های ویدیویی یک پدیده نسبتاً جدید در تاریخ ما است. بنابراین بیایید این درس تاریخ را شروع کنیم. چه کسی اولین بازی ویدیویی را اختراع کرد؟

اولین بازی ویدیویی

بررسی تاریخچه بازی‌های ویدیویی را با بازی Pong شروع می‌کنیم. همه ما پونگ را دوست داریم و از آن قدردانی می‌کنیم. Pong اغلب به عنوان یکی از اولین بازی‌های منتشر شده برای Atari ذکر می‌شود، بنابراین توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اولین بازی ویدیویی، توسط تیم با استعداد آتاری به سرپرستی نولان بوشنل اختراع نشد. این افتخار متعلق به ویلیام هیگین بوهام است. در دهه 1950، هیگین بوهام تنیس دو نفره را ایجاد کرد. Higinbotham با این بازی قدرت فناوری را نشان داد.

مانند بسیاری از افراد در تاریخ، او به طور کامل اهمیت ورود به بازی‌های ویدیویی درک نکرد. بعد از آن بازی Spacewar بود که توسط استیو راسل در سال 1962 در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ساخته شد. این یک بازی دو نفره بود که در آن هر دو بازیکن در یک دعوای شدید با هم روبرو می‌شدند. این بازی شامل افکت‌های جذاب و سریع‌تر از سفر نور بود که شبیه یک بازی نسل فعلی به نظر می‌رسید.

تکامل بازی‌های ویدیویی

اولین کنسول بازی چه بود؟ امروز ما تعداد زیادی گزینه برای سرگرمی با بازی‌های ویدیویی داریم. همه ما Xbox و PS را می‌شناسیم، اما اولین کنسول چطور؟ تاریخچه بازی‌های ویدیویی نشان می‌دهد افتخار اولین کنسول متعلق به ادیسه مگناوکس است که توسط رالف بائر اختراع شد. توانایی انجام بازی‌های ویدیویی در خانه؛ ایده انقلابی بود. ممکن است امروز آن را بدیهی بدانیم، اما در گذشته مردم برای انجام بازی‌های مورد علاقه خود مجبور بودند به پاساژ محلی، پیتزا فروشی یا سالن بولینگ بروند.

اولین-کنسول-تاریخچه-بازی‌های-ویدیویی-bazi-psn.ir

عصر طلایی بازی‌های آرکید

بالاخره در بررسی تاریخچه بازی‌های ویدیویی صحبت از بازی‌های آرکید شد. اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 رونق چشمگیری در محبوبیت را تجربه کرد و موفقیت تجاری جدی را به همراه داشت. به طور خاص، انتشار Space Invaders برای سیستم‌های آرکید در سال 1978، طلوع جدیدی را برای بازی‌ها رقم زد. این بازی ساده و در عین حال اعتیاد آور، به نوعی تکامل بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شد. بازیکن را به عنوان یک کشتی توپچی تنها که پایین صفحه را اشغال می‌کند، نشان می‌دهد. در نیمه بالایی، مهاجمان فضایی به بازیکن تعرض می‌کنند و با کاهش تعداد و سرعت آن‌ها افزایش می‌یابد.

آیا می‌توانید تصور کنید که مهاجمان بیگانه فقط سرعت عادی و آهسته خود را در تمام مدت حفظ کنند؟ Space Invaders نه تنها بسیار آسان خواهد بود، بلکه هیچ شرطی برای بازی وجود نخواهد داشت. صرفاً در تیراندازی به دشمنان، تمرینی خسته کننده خواهد بود. در عوض، ما یک دفاع پر از آدرنالین از زمین داریم. فضای بازی‌های آرکید با بازیکنان پر می‌شد.

پکمن

در هر سطح، بازیکن باید در پیچ و خم بدون بن بست حرکت کند و تمام نقاط سفید مخلوط با میوه‌ها را برای امتیاز بردارد. بسیار آسان به نظر می‌رسد؟ در تمام مدتی که بازیکن توسط ارواح رنگارنگ شکار می‌شود، فرصتی برای انتقام دارد. زیرا اگر یکی از نقاط بزرگ‌تر واقع در گوشه‌های پیچ و خم را بدست آورد، می‌تواند از ارواح انتقام بگیرد. تاریخچه بازی‌های ویدیویی نشان می‌دهد Pac-Man یک موفقیت بین‌المللی بود و چندین اسپین آف مانند Ms. Pac-Man را ایجاد کرد.

مشکل در Gaming Paradise

همانطور که آن بازی‌های آرکید انقلابی در تاریخچه بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود، صنعت بازی با یک بحران مواجه نیز بود. بازار در حال اشباع بود و فروش و توسعه را متضرر می‌کرد. ظهور بازی‌های رایانه‌ای همچنین باعث شد که بازی‌های آرکید برای بسیاری از مصرف کنندگان جذابیت کمتری داشته باشند. اما آیا این پایان تکامل بازی‌های ویدیویی آن گونه که ما می‌شناسیم بود؟ شایعه معروفی وجود دارد که آتاری تمام نسخه‌های باقی مانده از E.T. موجود فرازمینی را در محل دفن زباله نیومکزیکو دفن کرده است. این یک افسانه شهری شد، که اغلب به عنوان یک داستان طنز، اما هشدار دهنده تکرار می‌شود. معلوم شد که تا حدی درست بود. یک گروه فیلم‌برداری کانادایی به محل دفن زباله سفر کردند، کپی‌هایی از E.T و همچنین سایر کارتریج‌های دور انداخته آتاری را پیدا کردند. تحلیلگران و اقتصاددانان هنگام ارزیابی به آینده بازی بدبین بودند.

سیستم سرگرمی نینتندو

نینتندو-تاریخچه-بازی‌های-ویدیویی-bazi-psn.ir

NES یک کنسول پرفروش در تاریخچه بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود که از سال 1985 تا 1995 بازی تولید می‌کرد. اولین نسخه‌های منتشر شده Donkey Kong، Donkey Kong Jr. و Popeye بودند. NES همچنین برای گنجاندن لوازم جانبی متعدد با کنسول انقلابی بود و گیم پلی جدید و جذاب را بهبود بخشید. شاید برخی از شما Duck Hunt را به خاطر بیاورید. بازی که در آن باید با تفنگ به اردک‌ها شلیک کنید. “Zapper” نام داشت و به عنوان یک وسیله جانبی در سال 1985 منتشر شد. به بازیکن این امکان را می‌داد تا احساس کند که به طعمه خود روی صفحه نمایش شلیک می‌کند.

در سال 1987، نینتندو The Legend of Zelda را منتشر کرد.

این اولین حضور قهرمان ساکت ما، لینک، است که بدها را می‌کشد و تلاش خود را کامل می‌کند. میاموتو از عشق خود به طبیعت و همچنین ماجراجویی‌هایی که در کودکی انجام می‌داد الهام گرفته است. او تخیل خود را مهار و محبوب‌ترین فرنچایزها را خلق کرد. آیا تصوری از تعداد بازی‌های Zelda دارید؟ The Legend of Zelda: Ocarina of Time تخیل را برمی‌انگیزد، کاری که میاموتو سال‌ها پیش تصمیم به انجام آن گرفت.

SNES و پلی استیشن

Nintendo Entertainment System نینتندو را به معنای واقعی کلمه به عنوان یک نام آشنا در تاریخچه بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. آن‌ها کنسول بعدی خود را با نام Super Nintendo Entertainment System در سال 1990 منتشر کردند. اینجا جایی بود که نینتندو بر بازار بازی‌ها تسلط داشت. SNES شاید نمادین‌ترین سیستم بازی باشد که تا‌کنون منتشر شده است. در حالی که هنوز از کارتریج استفاده می‌کرد، SNES با قابلیت‌های گرافیکی، طراحی بازی و صدا پیشرفت کرد. این پل بین دنیای قدیمی بازی‌های ویدیویی و دوران مدرن بود.

به عنوان مثال، Star Fox نمونه معروف تکامل بازی‌های ویدیویی بود که از گرافیک سه بعدی در یک بازی کنسول خانگی استفاده کرد. نینتندو همچنین با توسعه 3 بازی پرفروش این کنسول، جهان را تحت تأثیر قرار داد: Mario Bros.، Super Mario Bros. 2 و Super Mario Bros. 3. در سوی دیگر، سونی اولین کنسول‌های اصلی مبتنی بر دیسک یعنی پلی‌استیشن را در سال 1994 توسعه داد.

پلی‌استیشن بازی‌هایی مانند Metal Gear Solid، Final Fantasy VIII و Silent Hill را معرفی کرد. این عناوین شامل کات‌سین‌های گسترده و چشمگیر که اغلب شامل دیالوگ‌های ضبط شده بود. بازی‌ها روز به روز به فیلم‌گونه بودن نزدیک‌تر می‌شدند. روایت‌ها می‌توانستند عمیق‌تر و ملموس‌تر باشند. بازی مانند سایلنت هیل هرگز در هیچ سیستمی جز پلی استیشن موفق نبود. اتمسفر، صدا، گرافیک؛ همه آن‌ها در مکان و زمان مناسب به ضربه واکنش می‌دادند. تنوع و قدرت گرافیکی کنسول‌ها در آن زمان تاثیری ماندگار بر بازی گذاشت.

N64 و پلی استیشن 2

پلی-استیشن-2-تاریخچه-بازی‌های-ویدیویی-bazi-psn.ir

دو نسخه بعدی از نینتندو و سونی در طراحی آنقدر انقلابی بودند که هنوز تاثیرات هر دوی آن‌ها را تا به امروز احساس می‌کنیم. در سال 1996، Nintendo 64، (نامگذاری شده برای پردازش 64 بیتی)، با سر و صدای زیادی منتشر شد. همه شخصیت‌های نینتندو مورد علاقه شما اکنون به صورت سه بعدی کاملاً واقعی بودند که یکی از نکات برجسته Super Mario 64 بود. در آن، ماریو باید راه خود را از طریق قلعه پرنسس هلو طی و جهان‌های بسیار متفاوتی را تجربه کند. این تکامل بازی‌های ویدیویی، بازیکنان زیادی را به خود مشغول کرد.

 به همین ترتیب، The Legend of Zelda Ocarina of Time و Donkey Kong 64 شخصیت‌های دوست‌داشتنی زیادی را برای به اشتراک گذاشتن مرحله بازی مدرن به ارمغان آوردند. در کنار پلی استیشن، Nintendo 64 و Sega Saturn چیزی را تشکیل دادند که به عنوان نسل پنجم کنسول شناخته می‌شود. سونی چیزی را منتشر کرد که هنوز هم جز پرفروش‌ترین کنسول‌های تمام دوران است: پلی استیشن 2. PS2 که در سال 2000 منتشر شد، بیش از 150 میلیون دستگاه فروش داشت. تاریخچه بازی‌های ویدیویی نشان می‌دهد این کنسول موفقیت‌هایی مانند Final Fantasy X، Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty و بازی‌های Grand Theft Auto را برای ما به ارمغان آورد.

یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز PS2 سازگاری به عقب است و به گیمرهایی که مجموعه گسترده‌ای از بازی‌های اصلی پلی‌استیشن را دارند، این امکان را می‌دهد تا بتوانند بدون دردسر آن‌ها را روی کنسول‌های جدید PS2 خود بازی کنند. این سنت در حال حاضر نیز ادامه دارد. PS2 بازی‌های کلاسیکی را منتشر کرد که بسیاری از ما آن‌ها را به خوبی به یاد داریم. خوشبختانه ما می‌توانیم به راحتی از فروشگاه سونی به این عناوین دسترسی داشته باشیم.

مایکروسافت

مایکروسافت با تمرکز بیشتر بر روی تکامل بازی‌های ویدیویی، همه را با انتشار اولین کنسول خود، ایکس‌باکس، شگفت‌زده کرد. با موفقیت‌های پرفروشی مانند Halo که در بازی چند نفره انقلابی ایجاد کرد، مایکروسافت نباید از آن غافل شود. آن‌ها با معرفی Xbox LIVE، سرویس بازی آنلاین مبتنی بر اشتراک خود، یک قدم فراتر رفتند. این بدان معناست که می‌توانید به طور منظم با دوستان خود به صورت آنلاین بازی کنید، DLC بخرید و به چیزهای مختلف دسترسی داشته باشید.

Halo 2 توانست رکورد فروش در تاریخچه بازی‌های ویدیویی را  بشکند و مردم را به استفاده از Xbox LIVE وادار کرد تا در نهایت بازی چند نفره اعتیاد آور Halo را به صورت آنلاین در برابر دوستانشان بازی کنند. یک بازی نقش‌آفرینی آنلاین و چندنفره (MMORPG یا MMO) بود که در آن در سرزمین Azeroth از فرنچایز Warcraft زندگی می‌کردید، شخصیت‌های منحصربه‌فرد خود را ارتقا دهید، حملات انجام می‌دادید و غارت می‌کردید. این یک موفقیت بزرگ بود و تبدیل به یک پدیده فرهنگ پاپ شد. کمدی تلویزیونی South Park یک اپیزود کامل در مورد WoW، سلاحی تخیلی به نام «شمشیر حقیقت» ساخت. بلیزارد در نهایت شمشیر حقیقت را به یک آیتم واقعی درون بازی تبدیل کرد. هنر از هنر تقلید می‌کند!

مایکروسافت-تاریخچه-بازی‌های-ویدیوییbazi-psn.ir

Nintendo Wii

در تاریخچه بازی‌های ویدیویی به یک بازی مبتنی بر حرکت بر می‌خوریم. این امر بازیکنان را تشویق می‌کرد که از روی کاناپه بلند شوند و به صورت فیزیکی در ماجراجویی های خود شرکت کنند. The Legend of Zelda: Twilight Princess بازیکنانی را داشت که شمشیرهای خود را با حرکات واقعی بازو تاب می‌دادند و Wii Sports تعداد بی‌شماری از بازی‌های ورزشی را انجام می‌داد. این دوره شروع بازی‌های واقعی با بودجه کلان بود. اکنون میلیون‌ها دلار صرف توسعه و تکامل بازی‌های ویدیویی می‌شود. برخی از آن‌ها به اندازه بودجه تولیدات پرفروش هالیوود هستند. به عنوان مثال، Destiny، یک شوتر اول شخص توسط Bungie، تقریبا نیم میلیارد دلار بودجه داشته است! این امر باعث می‌شود دنیای بازی‌ها حتی بالاتر از حد فرهنگی باشد. پس دیگر یک سرگرمی منزوی نیست. این فرهنگ واقعی پاپ بود، درست در کنار فیلم، موسیقی و تلویزیون.

سخن پایانی

صنعت بازی هیچ نشانه‌ای از توقف نشان نمی‌دهد. در واقع، با توجه به تاریخچه بازی‌های ویدیویی به نظر می‌رسد از زمان پایان سقوط بازی در سال 1985، توسعه دهندگان بازی اشتهای سیری ناپذیری برای تولید کنسول‌ها و بازی‌ها داشته‌اند. حال دیگر ما گزینه‌های بسیار جذاب و دوست‌داشتنی از کنسول‌ها و بازی‌ها برای پرکردن اوقات فراغت خود داریم. از اینکه همراه ما بودید بسیار متشکریم.