bazi-psn.ir

تاریخچه بازی های رایانه ای در ایران

بازی های ایرانی

بازی‌های رایانه‌ای

نظریه بازی ها (Game Theory) زیرمجموعه‌ای از علم ریاضیات است که با استفاده از طراحی و تحلیل سناریو، رفتارها و نتایج تصمیم گیری موجوداتی را که حق انتخاب دارند، در تعامل با یکدیگر پیش بینی کند. صنعت ساخت بازی‌های رایانه‌ای ، گسترده ترین و سودآورترین حرفه ها در صنعت سرگرمی است. بازی‌های رایانه‌ای، خلاقیت را شکوفا و هیجان را فورا مهار میکند.شاید برای شما هم جالب باشد که بازی‌های رایانه‌ای چه تاریخچه ای داشته اند و چطور در گذر زمان شکل گرفته اند.

game iran-bazi-psn.ir

سال ۱۹۷۸ کنسول بازی مشابه با مگناوکس اودیسه در ایران منتشر شد. تولیدکننده این کنسول جدید، TV Game، جنرال الکترونیک کیت واقع در تهران بود. هزینه ساخت یک مجموعه TV Game حدود ۳۷ دلار بود. Video Master  و TV Game در ایران مونتاژ می‌شدند. ​

اکتبر سال ۱۹۷۶ کنسول بازیی مشابه کنسول «مگناوکس اودیسه» در ایران منتشر شد. مگناوکس اودیسه اولین کنسول بازی منتشر شده در کشور بود Video Master توسط شرکتی به نام وودرو اینترنشنال در تهران و اصفهان در دسترس بود. امروزه شرکت وودرو اینترنشنال وجود ندارد.

​در دوران پیروزی انقلاب ایران و جنگ ایران و عراق چیز زیادی در زمینه‌های سرگرمی، علوم و فناوری اتفاق نیفتاد.

بحران گروگان‌‌گیری باعث شد تا آمریکا روابط خود را با ایران قطع کند و در نتیجه آن، تمام واردات رسمی متوقف شود. انقلاب ایران اکثر سرگرمی‌ها و حتی برخی ورزش‌ها را غیرقانونی کرد. این شامل بازی‌های کارتی، دستگاه‌های پینبال، شطرنج، بیلیارد، گلف، بولینگ بود. طی ده سال بعد، آن‌ها یکی پس از دیگری به تدریج دوباره قانونی شدند .

هنگامی که جنگ آغاز شد، همه چیز و همه مردم در سراسر کشور برای مبارزه با دشمن فرا خوانده شدند. در طول جنگ تا قبل از آمدن آتاری ۲۶۰۰، هیچ لذتی وجود نداشت. ​

آتاری ۲۶۰۰

در سال 1985 ، آتاری ۲۶۰۰ وارد ایران شد: این اولین کنسول بازی بود که پس از انقلاب به ایران قاچاق شد و قیمت آن حدودا 12هزار تومان یا ۲۰۰ دلار بود

اولین نقدهای بازی های رایانه ای

نوامبر سال ۱۹۸۸، اولین نقدهای بازی های رایانه ای در مجلات کامپیوتری منتشر شد: در ۹۳امین شماره مجله علم الکترونیک و کامپیوتر یک بررسی بازی ویدیویی منتشر شد که بررسی دو بازی آمیگا را پوشش می‌داد. این نقد اولین بررسی بازی منتشر شده در ایران بود.

پس از اتمام جنگ کنسول‌های بازی، کامپیوترهای شخصی، اسباب‌بازی، دستگاه‌های VHS ، فیلم و… وارد ایران شد.

در ژانویه سال ۱۹۸۹، کومودور ۶۴، اسپکتروم، آمیگا ۵۰۰،  PC و دیگر دستگاه‌ها وارد بازار ایران شدند.

میکرو جنیوس در ایران

سال ۱۹۹۲ بود که  میکرو جنیوس، یک کلون از “Famicom“به ایران آمد در دهه ۹۰ تعداد زیادی از کلون‌هایش به بازار آمد. اولین و مهم‌ترین آن‌ها میکرو جنیوس ساخت تایوان بود. پس از میکرو جنیوس، چند کلون‌ بدنام مانند Dendy و Super Semtoni در دسترس قرار گرفتند که هر دو تا سال ۲۰۰۵ به فروش ادامه دادند. در دوره میکرو جنیوس، بازی‌های نینتندو در ایران محبوب شدند. بیشتر از همه کونترا، ماریو، داک هانت، دابل دراگون، Streets of Rage، مگامن و … ​

تریج ‌ها گران و کمیاب بودند. و مردم کارتریج‌های بازی خود را با یکدیگر مبادله می‌کردند (‏درست مانند انتشار پلی استیشن ۴)‏. گیمرها در ایران محبور بودند بیشتر به بازی‌های پکیجی Famiclone های خود کلون‌های ساخته شده از روی Famicom تکیه کنند. ​

استودیوی بازی هونافا

دسامبر سال ۱۹۹۶،  Tank Hunter منتشر شد اواسط دهه ۹۰ بود که ما شاهد اولین تلاش‌ها برای ساخت بازی‌های داخلی بودیم.استودیوی بازی هونافا تاسیس شد که چند بازی را برای موسسات دولتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد کنترل مواد مخدر ایران توسعه داد.

سیداف، توسعه‌دهنده موتور بازی در هونافا میگوید : هونافا اولین شرکت واقعی بازی ایران بود که بیش از ۵ سال فعال بود و چندین بازی تمام‌شده و منتشر شده را توسعه داد.

هونافا دارای هر دو تیم تولید و R&D بود. تیم تولید مشغول توسعه پروژه‌های فعلی خود بود، چرا که تیم R&D  برای موتور بازی و تکنولوژی ۳ بعدی تحقیق می‌کرد. ​

بازی شکارچی تانک

شکارچی تانک اولین عرضه آن‌ها بود. یک بازی ۲ بعدی بی‌پایان برای MS – DOS بود که در آن مردی با RPG تانک‌های دشمن را نابود می‌کرد. این بازی به شهدای ایرانی و قهرمانان جنگ ایران و عراق اختصاص داشت. ​

بازی علی‌بابا

علی‌بابا مدتی پس از شکارچی تانک منتشر شد و توسط رامین ظفرعزیزی توسعه یافت. علی‌بابا یک سایداسکرولر دو بعدی مانند Prince of Persia بود که برای MS –  DOS منتشر شد. ​

بازی Devil’s Death

در مِی سال ۱۹۹۸، Devil’s Death منتشر شد. یک بازی دهه نودی که توسط استودیو هونافا برای مرکز کنترل مواد مخدر ایران ساخته ‌شد تا پیام‌های ضد مواد مخدر آن‌ها را ترویج دهد. این بازی در سبک top down shooter بود که در آن بازیکن کامیون‌های قاچاقچیان را نابود می‌کرد.

نشریه بازی رایانه

آوریل سال پ ۲۰۰۱، نشریه «بازی رایانه» اولین شماره خود را منتشر کرد. بازی رایانه اولین مجله ایرانی بود که به‌طور کامل به بازی‌های ویدیویی اختصاص داشت. این مجله اولین‌بار در آوریل ۲۰۰۱ با استفاده از مجوز مجله دیگری به نام تبرستان منتشر شد. پس از انتشار ۴ شماره، مجوز تبرستان توسط دولت ضبط شد و چاپ بازی رایانه به مدت تقریبا ۴ سال متوقف شد. در آغاز سال ۲۰۰۵، بازی رایانه با استفاده از مجوز یک مجله دیگر به نام اتلا نشر خود را از سر گرفت و تا سال ۲۰۱۴ ادامه یافت. در آگوست ۲۰۱۴، بازی رایانه به دلیل مشکلات اقتصادی برای همیشه تعطیل شد. ​

سپتامبر سال ۲۰۰۵، دنیای بازی تاسیس شد و در سپتامبر ۲۰۱۴ نیز  پس از انتشار ۱۷۶ مجله، به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شد.

مجله‌ی بازینما

مجله‌ی بازینما اولین شماره خود را در سال ۲۰۰۵ منتشر کردو  هنوزهم مشغول به کار است، اما در سپتامبر سال ۲۰۱۹ به شکل دیجیتالی درآمد. ​

بازی پایان معصومیت

۴ اکتبر سال ۲۰۰۵، پایان معصومیت (Quest of Persia: The End of Innocence) منتشر شد نخستین بازی سه‌بعدی ایران بود که توسط هنرهای پویا توسعه یافت. اولین بازی ایرانی بود که پس از دهه ۹۰ میلادی منتشر شد.

تبیان

در سال ۲۰۰۶، تبیان شروع به سرمایه گذاری و ساخت چند بازی‌های ویدیویی کرد و در طول ۸ سال فعالیت، حدود ۲۵ بازی( نجات بندر، مقاومت، افسانه نوروز و کوهنورد) را ساخت.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

آوریل سال  ۲۰۰۷ بود که  بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تاسیس شد . بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ایران معروف به IRCG، در سال ۲۰۰۸ شروع به سرمایه‌گذاری روی برخی از بازی‌های ویدیویی مستقل مانند(گرشاسپ ، گرز ، ثریت) کرد. ​

مسابقات جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هر ساله اقدام به برگزاری مسابقات بازی هایی رایانه ای بین گیمران ایرانی میکند. برای شرکت در مسابقات حدودا اوایل تیر ماه ثبت نام انجام میشود.

bazi iran-bazi-psn.ir

می سال ۲۰۰۷ اولین جشنواره رسانه‌های دیجیتال راه‌اندازی شد که میزبان بازی‌های رایانه‌ای در ایران بود. یکی از نخستین بازی‌هایی که در این جشنواره شرکت کرد، «پایان معصومیت» بود. ​

بازی آسمان دژ

در ژوئن سال ۲۰۱۰ ، آسمان دژ منتشر شد: آسمان دژ از اولین بازی‌های رایانه‌ای بود که IRCG بودجه آن را تامین کرد. اولین بازی استراتژیک MMO مبتنی بر مرورگر بود که در ایران توسعه یافت.

بازی Everything Can Draw

جولای سال ۲۰۱۰، بازی Everything Can Draw اولین بازی ویدیویی ایرانی در نمایشگاه بازی توکیو ظاهر شد. تهیه‌کننده‌ آن، مهدی بهرامی، در سال ۲۰۱۷ تغییراتی در بازی داد و آن را با نام «انگاره» در استیم منتشر کرد. ​

بازی انتقام

سپتامبر سال ۲۰۱۰ بود که اولین بازی ویدیویی تمام موشن ایران (انتقام ) منتشر شد. ‏انتقام اولین تیراندازی اول شخص مانند Mad Dog McCree بود.

بازی گرشاسب

در اکتبر سال ۲۰۱۰، گران ‌قیمت‌ترین بازی ویدیویی تاریخ ایران ‏توسط استودیو فن افزار با سرمایه‌گذاری IRCG با نام گرشاسب ساخته شد. بودجه مشترک گرشاسپ ۱ و ۲ در آن زمان حدود ۵۰۰,۰۰۰ دلار آمریکا بود. گرشاسپ ۱ اولین بازی ویدیویی است که در ایران محبوبیت پیدا کرد و گیمرها شروع به بازی آن کردند. گرشاسپ ۲ به دلیل عدم توافق در قرارداد و کمبود بودجه هرگز منتشر نشد.

ژانویه سال ۲۰۱۱، اولین بازی ایرانی بود که در جشنواره بازی‌های مستقل شرکت کرد BO توسط مهدی بهرامی توسعه داده شده، که از بازی‌های تقدیر شده در IGF سال ۲۰۱۱ بود. بهرامی دو بازی دیگر را برای IGF به نام‌های فرش و انگاره فرستاد. هر دوی آن‌ها در برخی از بخش‌ها نامزد شدند. ​

کافه بازار

فوریه  سال ۲۰۱۱، کافه بازار تاسیس شد یک فروشگاه آنلاین برای برنامه‌ها و بازی‌های تلفن همراه شروع به کار کرد. بعدها با حدود ۴۰ میلیون کاربر به مهم‌ترین فروشگاه برای برنامه‌ها و بازی‌های اندروید تبدیل شد. ​

انستیتو اولین مدرسه بازی ویدیویی

در آگوست ۲۰۱۱ اولین مدرسه بازی ویدیویی را با نام انستیتو  (IRCG) ملی بازی سازی در ایران تاسیس کرد. یک سال بعد IRCG اولین مرکز رشد بازی ویدیویی را نیز تاسیس کرد. هم مرکز رشد و هم انستیتو ملی در سال ۲۰۱۹ به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شدند.

سال 2014، عصر طلایی بازی‌های موبایلی که بیشتر توسعه دهندگان بازی شروع به ساخت بازی‌های اندروید کردند و توسعه بازی PC را متوقف کردند. تبیان سرمایه‌گذاری روی بودجه بازی‌های ویدیویی را متوقف کرد و کارکنان IRCG  تغییر کردند. مدیران جدید IRCG روش سرمایه‌گذاری خود در بازی‌های رایانه‌ای را تغییر دادند و در نهایت نمایشگاه بازی تهران را که در سال ۲۰۱۱ آغاز شده بود، تعطیل کرد. ​

در سال TGF ، ۲۰۱۴ یک بخش بازی موبایل برای اولین‌بار اضافه شد. در سال‌های بعدی جشنواره بازی تهران، مشارکت بازی‌های پلتفرم رایانه‌های شخصی کم‌تر و کم‌تر شد و بازی‌های موبایل بر بازار و جشنواره‌های بازی غلبه کردند. خروس جنگی و فروت کرفت، دو بازی اول تلفن همراه بودند که فراگیر و محبوب شدند. ​

اولین جشنواره بازی تهران

می سال ۲۰۱۱ اولین جشنواره بازی تهران به نام جشنواره بازی تهران یا TGF راه‌اندازی شد TGF تا سال ۲۰۱۸ به کار خود ادامه داد. هشت جشنواره برگزار شد، اما در سال ۲۰۱۹، IRCG  به دلیل مشکلات اقتصادی، TGF را تعطیل کرد. ​

بازی پروانه

سپتامبر ۲۰۱۴، پروانه منتشر شد. یک بازی ویدئویی بود که با بودجه ۷۰۰۰۰۰ دلار توسط Bearded Bird ساخته شد. با وجود این که پروانه رکورد گران ‌قیمت‌‌ترین بازی ویدیویی ایران شکست بزرگی رقم زد. این بازی اصلا به فروش خوبی نرسید و توسعه دهنده بازی همان سال تعطیل شد.

۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴، مجله دنیای بازی پس از انتشار ۱۷۴ شماره، متوقف شد. اوایل این سال، بازی رایانه نیز به دلیل مشکلات اقتصادی متوقف شد.

بازی موتوری

آگوست سال ۲۰۱۵، موتوری ساخته Glim Games در سال ۲۰۱۵ در کافه بازار منتشر شد، به سرعت فراگیر شد. با ۱.۶ میلیون کاربر فعال داخلی، موتوری در عرض چند ماه تمام رکوردهای فروش، دانلود، و کاربر فعال را شکست. توسعه بازی موبایل ایران پس از موتوری وارد عصر جدیدی شد. ​

Clash of Clans

آوریل ۲۰۱۶، Clash of Clans در کافه بازار منتشر شد. این بازی اولین بازی بزرگ غرب بود که به‌طور رسمی در ایران منتشر شد. Clash Royale بعدا توسط همان شرکت منتشر شد. ​

اولین همایش بین‌المللی بازی‌های ویدیویی در ایران

۱۶ جولای ۲۰۱۷ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همایش بازی تهران را برگزار کرد. این اولین همایش بین‌المللی بازی‌های ویدیویی با مشارکت گیم کانکشن فرانسه بود. سال بعد نیز ادامه یافت اما در سال ۲۰۱۹ به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شد.

آوریل ۲۰۱۹، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مرکز رشد بازی، انستیتو ملی و TGC را تعطیل کرد. در آغاز سال ۲۰۱۹ مدیر IRCG اعلام کرد که امسال هیچ TGF و TGC وجود نخواهد داشت. چند هفته بعد انستیتو ملی بازی سازی پس از ۷ سال تعطیل شد. مرکز رشد بازی سازی نیز بسته شد. همه این موارد به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات مالی ایران اتفاق افتاد. IRCG نمی‌توانست هزینه ادامه رویدادها و موسسات فرعی را تامین کند. اواخر سال،  IRCG با عقد قراردادی با دانشگاه شهید بهشتی در تهران، انستیتو ملی را بازگشایی نمود. ​

و در اواخر سال 2020 شاهد عرضه کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس بودیم.

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*