bazi-psn.ir

اسم رمز و نام های اولیه کنسول‌های Nintendo

اسم-رمز-کنسول‌های-Nintendo-bazi-psn.ir

اسم رمز کنسول‌های نینتندو

کنسول‌های بازی گاهی اوقات با اسم رمزهای جالبی در زمان تولید خود همراه هستند.در این مقاله سعی داریم اسم رمز کنسول‌های نینتندو را بررسی کنیم.

اسم رمز

اسم رمز (Codename) عبارتی است که از دهه‌ها قبل توسط شرکت‌های گوناگون برای نام‌گذاری پروژه‌های مختلف به‌کار می‌رفته است و هر شرکت هم هدف خاص خود را از انتخاب اسم رمز دارد. از سلاح‌های پیشرفته گرفته تا صنعت بازی.

Nintendo console Codename-bazi-psn.ir

نینتندو

نینتندو یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های صنعت گیم است که در سال ۱۸۸۹ چیزی حدود ۱۲۷ سال پیش در کیوتو، ژاپن تأسیس شد. البته این کمپانی نینتندو کوپایی (Nintendo Koppai) نام داشت که توسط فوساجیرو یامائوچی تاسیس شد.

در آن سال‌ها نینتندو کوپای شرکتی کوچک بود که تمرکز اصلی آن‌ها روی کارت‌های بازیی به نام هانافودا قرار داشت. نینتندو در سال ۱۹۷۷ اولین کنسول بازی ویدیویی خود را با نام Color TV-Game را توزیع کرد.

Nintendo به چه معناست

Nin به معنای واگذار کردن، Ten-dou نیز به معنای بهشت است. به طور کلی، نینتندو معنی «سپردن شانس به بهشت» می‌دهد.

GameCom

اسم رمز کنسول‌های نینتندو در ابتدا بسیار ساده بود. محبوب‌ترین کنسول‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ که مدل ژاپنی آن Famicom ( Family Computer یا کامپیوتر خانوادگی) و مدل غربی هم NES ( Nintendo Entertainment System یا سیستم سرگرمی نینتندو).

اسم رمز مخصوص این کنسول تاریخی، GameCom که از دو کلمه‌ی Game و Computer تشکیل می‌شد.

با پپیشنهاد همسر ماسایوکی یومورا (طراح کنسول) نام آن به Family Computer تغییر دادند تا هم جنبه‌ی خانوادگی بازی‌های آن مشخص شود و هم عبارت کامپیوتر در آن به کار رود که آن روزها عبارتی جذاب محسوب می‌شد.

گیم‌بوی

کنسول دستی گیم‌بوی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نینتندو بود، کنسولی ارزشمند که در زمان خود حدود ۱۲۰ میلیون عدد فروش داشت. این وسیله‌ی جمع‌وجور که در سال ۱۹۸۹ به بازار آمد، اسم رمز این کنسول‌ نینتندو در ابتدا Dot Matrix Game بود که به نوع صفحه‌نمایش آن اشاره داشت.

دو صفحه‌ای بودن کنسول نینتندو

موضوعی که نینتندو بعدها هم از آن برای نام‌گذاری کنسول‌های دستی خود استفاده کرد، از جمله DS که مخفف Dual Screen بود و به دو صفحه‌ای بودن آن مربوط می‌شد یا 3DS که قابلیت‌های سه‌بعدی صفحه‌نمایش آن را اعلام می‌کرد.

هرچند درنهایت نام این کنسول دستی به گیم‌بوی تغییر پیدا کرد، ولی اثرات اسم رمز آن به‌شکل دیگری همراه کنسول باقی ماند و کد محصول گیم‌بوی به‌صورت مخفف همان اسم رمز یعنی DMG-01 در نظر گرفته شد. نکته‌ی جالب دیگر در مورد این کنسول نینتندو به بازخوردهای اولیه‌ی آن بین کارمندان شرکت برمی‌گشت.

نا امیدی کارمندان از پروژه گیم‌بوی

در روزهای اولیه‌ی تولید این محصول، بعضی از کارمندان نینتندو امید زیادی به آن نداشتند و همین موضوع باعث شده بود بین خودشان از عبارت DameGame برای نامیدن این کنسول دستی استفاده کنند.

عبارتی که بخش اول آن یعنی Dame در ژاپنی به‌معنای بیچاره و ناامید است، ولی درنهایت همین کنسول ناامیدکننده  به یکی از موفق‌ترین محصولات دنیای بازی تبدیل شد.

Project Reality

نینتندو 64 یکی دیگر از کنسول‌های دوست‌داشتنی نسل پنجم بود که هرچند آثار به‌شدت جذاب و زیبایی داشت ولی درنهایت کمتر از پلی‌استیشن فروش داشت.

نینتندو اسم رمز Project Reality برای کنسول خود انتخاب کرد. زیرا در آن ایام بحث حرکت از گرافیک دوبعدی به سه‌بعدی بسیار داغ بود و خبر از انقلابی بزرگ در زمینه‌ی گرافیک بازی‌ها می‌داد. نینتندو با این اسم برای کنسول خود نشان داد که قصد دارد محصولی قدرتمند با تصاویر واقع‌گرایانه ارائه کند.

هرچند درنهایت نام نینتندو 64 برای این کنسول انتخاب شد تا به بهترین شکل ممکن خبر از معماری ۶۴ بیتی کنسول دهد، ولی حتی در سخت‌افزار نهایی آن هم بخش‌های مختلفی مثل پردازنده با عبارت Reality همراه بودند.

عنوان Ultra 64 برای بازارهای غربی که قرار بود قدرت کنسول را بیش‌ازپیش به رخ رقبا بکشاند و Famicom 64 که ترکیبی از حس نوستالژیک اولین کنسول نینتندو و معماری ۶۴ بیتی بود، ولی نینتندو سرانجام تصمیم گرفت از عدد ۶۴ و نام شرکت خود درکنار یکدیگر استفاده کند.

Bulky Drive

در سال ۱۹۹۹ برای نینتندو 64 یک قطعه‌ای اضافه‌شونده با نام  DD64 در ژاپن عرضه شد.این قطعه ، اجازه‌ی استفاده از دیسک‌های ۶۴ مگابایتی را به کاربران می‌داد و در مجموع تجربه‌ی خیلی دلچسبی برای نینتندو نبود.

اسم رمز اولیه‌ی آن هم Bulky Drive بود که بعدها به 64DD تغییر پیدا کرد تا هم با نام نینتندو 64 در ارتباط باشد و هم به حافظه‌ی قابل پشتیبانی خود اشاره کند.

Advanced Game Boy

از کنسول‌های محبوب نینتندو Game Boy Advance یا GBA بود که در سال ۲۰۰۱ وارد بازار شد. البته نینتندو قبل از آن هم قصد ارائه‌ی کنسول دستی دیگری را داشت که مدتی با اسم رمز پروژه‌ی آتلانتیس (Project Atlantis) در دست تولید بود، ولی به‌جایی نرسید.

GBA هم در اوایل کار خود اسم دیگری داشت که البته تقریباً مشابه اسم نهایی آن بود به‌همراه تفاوتی کوچک: Advanced Game Boy یا به‌صورت مخفف AGB. ولی درنهایت نینتندو کلمه‌ی «پیشرفته» را از ابتدای این اسم به انتهای آن برد و به GBA رسیدیم.

دلفین

از دیگر کنسول‌های جذاب نسل ششم با شکل و شمایل جالب و رنگ بنفش و البته آثاری باکیفیت که گیم‌کیوب نام داشت، محصولی به‌یادماندنی از نینتندو بود که متأسفانه فروش آن به سطح انتظارات نرسید.

گیم‌کیوب در روزهای اول تولید با عنوان پروژه‌ی دلفین شناخته می‌شد و این اسم نه فقط بین سازندگان آن، بلکه به‌شکل عمومی هم در ماه می سال ۱۹۹۹ در جریان کنفرانس خبری نینتندو اعلام شد.

پردازنده‌ی کنسول هم با نام Gekko (نوعی مارمولک) شناخته می‌شد و در مجموع این‌بار نینتندو به‌سراغ اسامی جالبی برگرفته از حیوانات برای جانشین نینتندو 64 رفته بود.

هرچند درنهایت نام کنسول از دلفین به گیم‌کیوب تغییر کرد (نامی که به شکل مکعب‌مانند آن اشاره داشت) ولی دلفین هم بعدها به‌شکل دیگری به حیات خود ادامه داد، در قالب یک شبیه‌ساز قدرتمند برای اجرای بازی‌های گیم‌کیوب و Wii

اکسیژن

گیم‌بوی مایکرو یکی دیگر از کنسول‌های دستی جالب نینتندو بود که البته این‌بار به‌جای اینکه محصولی کاملاً جدید باشد، همان کارایی GBA را در قالبی متفاوت و کوچک‌تر ارائه می‌داد.

این کنسول جمع‌وجور و بامزه که در سال ۲۰۰۵ روانه‌ی بازار شد، اسم رمز این کنسول‌ نینتندو اکسیژن (و به روایتی دیگر Oxy) شناخته می‌شد؛ همان عنصر مهمی که حیات اکثر موجودات زنده به‌آن وابسته است.

Nitro

کنسول DS که در سال ۲۰۰۴ عرضه شد، و با استقبالی مواجه شد که در جایگاه دومین کنسول پرفروش تاریخ قرار گرفت .

DS از همان روزهای اول تولید هم با همین اسم در دست ساخت قرار داشت، ولی در عین حال اسم رمز دیگری هم در مقطعی برای آن انتخاب شده بود تحت عنوان Nitro.

اسمی که شاید نشان از پیش‌بینی نینتندو بابت موفقیت عظیم کنسول و سرعت بالای آن برای رسیدن به قله‌های افتخار داشت! همین‌طور اسم رمز Iris هم در مقطع کوتاهی بین سازندگان آن به‌کار می‌رفت.

انقلاب

در بین اسامی رمز گوناگون کنسول‌های بازی، بدون شک یکی از بهترین موارد که اشاره‌ای کامل به کنسول مورد نظر می‌کند، به Wii مربوط می‌شود؛ کنسول متفاوت و انقلابی نینتندو که با عرضه در سال ۲۰۰۶ توانست تاریخ این صنعت را به دو بخش قبل و بعد از خود تقسیم کند.

Wii به‌علت کنترلر خاص خود و تکیه بر بازی‌هایی جذاب که درکنار گیمرهای حرفه‌ای برای افراد آماتور هم مناسب بودند، موفقیتی رویایی به‌همراه داشت و نینتندو را یک‌بار دیگر به صدر قله‌های موفقیت رساند.

اسم رمز این کنسول نینتندو انقلاب (Revolution) بود و برخلاف خیلی از اسم رمزها که به‌طور رسمی اعلام نمی‌شوند، این اسم در ابتدای معرفی کنسول همراه آن بود.

ولی بعدها مسئولان نینتندو به این نتیجه رسیدند که چنین اسمی شاید خیلی هم مناسب یک کنسول بازی با هدفی که آن‌ها داشتند نباشد و نام Wii را برای آن انتخاب کردند؛ نامی منحصربه‌فرد که پیش از آن معنای خاصی نداشت، ولی مانند کلمه‌ی We یا «ما» تلفظ می‌شد و به حال و هوای خانوادگی این کنسول اشاره می‌کرد.

اگر در آن دوران اخبار دنیای بازی را دنبال کرده باشید، حتماً به‌یاد دارید که چه هیاهویی در زمان این تغییر نام از Revolution به Wii اتفاق افتاد!

دنیای اینترنت با اسم جدید این کنسول منفجر شده بود و در اکثر سایت‌ها و انجمن‌های گفت‌وگو، بحث‌های زیادی شکل گرفته بود و خیلی‌ها چنین اسمی را مسخره می‌کردند و عبارات طنز یا حتی تصاویر عجیب و نامناسبی برپایه‌ی آن می‌ساختند.

اوضاع به‌حدی رسیده بود که حتی عده‌ای شکست کنسول نینتندو را تنها به خاطر همین اسم پیش‌بینی می‌کردند، ولی مسئولان شرکت نیازی به تغییر آن نمی‌دیدند و درنهایت هم مشخص شد که این کنسول جذاب با همین اسم Wii می‌تواند تاریخ‌ساز شود.

CTR

3DS یکی دیگر از کنسول‌های دستی محبوب نینتندو بوده است که در سال ۲۰۱۱ به‌دست علاقمندان رسید و با بازی‌های متنوع و باکیفیت خود موفقیت زیادی به‌دست آورد.

در مورد اسم رمز این کنسول اطلاعات کاملی وجود ندارد و تنها می‌دانیم که در مقطعی با کد CTR بین سازندگان آن شناخته می‌شده است؛ کدی که عده‌ای آن را مخفف Citrus و بعضی‌ها هم آن را برگرفته از Citra می‌دانند که این عبارت دوم بعدها برای نامیدن شبیه‌ساز 3DS هم به کار رفت.

Project Cafe

نینتندو بعد از موفقیت Wii قصد داشت کنسول بعدی خود را زودتر از رقبا وارد بازار کند و این‌بار هم ایده‌های متفاوتی برای ارائه داشت؛ کنسولی که قرار بود با کنترلر تبلت‌مانند خود حال و هوای دیگری به بازی‌های نینتندو دهد و البته درنهایت موفقیت زیادی به‌دست نیاورد و فاصله‌ای نجومی با Wii داشت.

اولین‌بار با عبارت جالب Project Cafe بود که متوجه تولید کنسول جدید نینتندو شدیم؛ اسمی زیبا که البته علت انتخاب آن دقیقاْ‌ مشخص نبود و شاید نینتندو قصد داشته است شکل و شمایل سینی‌مانند کنترلر خود را با فضای کافی‌شاپ‌ها هماهنگ کند! گذشته از شوخی، ممکن است علت انتخاب این اسم به حال و هوای آن برگردد.

کنسولی که قرار بود هم دوستان و اعضای خانواده را دور هم جمع کند و هم تجربه‌ای مخصوص و متفاوت برای دارنده‌ی کنترلر اصلی فراهم آورد، موضوعی که آن را به محیط کافی‌شاپ شبیه می‌کرد که دوستان درکنار یکدیگر جمع می‌شوند و هرکدام هم نوشیدنی یا خوراکی مخصوص خود را نوش جان می‌کنند.

درنهایت در جریان E3 2011 کنسول به‌طور کامل معرفی و نام Wii U برای آن اعلام شد؛ نامی که ترکیبی از Wii (لذت انجام دورهمی بازی‌ها) و U (تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای دارنده‌ی کنسول) بود .

NX

بعد از ناکامی Wii U، نینتندو به‌سراغ ایده‌ای جذاب برای تولید کنسول جدید خود رفت و محصولی متفاوت که ترکیبی از کنسول‌های دستی و خانگی بود. عرضه کرد.

نینتندو سوییچ با عرضه در اوایل سال ۲۰۱۷ توانست فروش بالایی را تجربه ‌کند. اولین اخبار در مورد این کنسول دو سال پیش از عرضه‌ی آن منتشر و اسم رمز NX برای آن معرفی شد.

کنسولی که ساتورو ایواتا آن را محصولی متفاوت معرفی کرد که قرار است با ویژگی‌های جدید خود نحوه‌ی بازی کردن مردم را تغییر دهد و درنهایت هم با عرضه‌ی NX با نام نهایی سوییچ مشخص شد که نینتندو این‌بار به‌خوبی به اهدافش رسیده و محصولی درجه‌یک تحویل دوست‌داران خود داده است.

 

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*