bazi-psn.ir

آموزش مراحل بازی سازی

بازی سازی

بازی‌ها یکی از مهم‌ترین گزینه‌های حوزه‌ی سرگرمی است امروزه بازی‌ها بر روی تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، کنسول‌های بازی قابل اجرا هستند .صنعت بازی سازی یکی از بزرگترین و پولسازترین صنایع دنیا ست که درآمد آن حدودا با درآمد صنعت نفت یکسان است. امروزه در همه جای دنیا (حتی ایران) استودیوهای بازی سازی بزرگی در حال کار می باشند، این استودیوها با سرمایه های بسیار زیاد راه اندازی شده اند تا توانایی این را داشته باشند بازی هایی را که به اصطلاح AAA می نامیم تولید و منتشر کنند.

بازی سازی هنر ایجاد بازی‌هاست. این روند شامل تولید مفهوم بازی، طراحی، ساخت، تست و انتشار یک بازی می‌باشد. به طور کلی، هر کسی که یک بازی را می‌سازد بازی ساز نامیده می‌شود. بازی ساز یا توسعه دهنده‌ی بازی می‌تواند یک برنامه‌نویس، یک طراح هنری، یک طراح صدا و یا بسیاری نقش‌های دیگر در این صنعت باشد.

game maker-bazi-psn.ir

چگونه بازی ساز شویم؟

قطعا تمام کسانی که در صنعت بازی سازی مشغول به کار هستند آرزوی کار کردن در استودیوهای بزرگ دنیا را دارند. اما بر خلاف تصور بسیار تبدیل شدن به یک بازی ساز یا به اصطلاح Game maker اصلا کار ساده ای نیست.

اگر بخواهیم در زمینه ای موفق شویم باید علاقه و تلاش فراوانی داشته باشیم. علاقه به تنهایی به شما کمک می کند انگیزه و پشتکار قوی ای را بدست بیاورید و روز به روز در این زمینه موفق تر از قبل عمل کنید.

رمز موفقیت در صنعت بازی سازی

بازی سازی را می‌توان با یک استودیوی توسعه‌ی بازی بزرگ و یا توسط یک نفر انجام داد. بازی ساز مستقل، تمامی وظایف ساخت بازی را به تنهایی انجام می‌دهد.بازی ساز مستقل باید دانش خوبی در هر یک از زمینه‌های ساخت بازی باشد.به گروه‌های کوچک ساخت بازی که وابسته به نهاد یا کمپانی شناخته شده‌ای نیستند، گروه‌های مستقل یا به اصطلاح ایندی (indie) و به بازی آن‌ها بازی مستقل (indie game) گفته می‌شود.

مهم ترین و ضروری ترین راز برای موفق شدن در این صنعت تشکیل یک تیم قوی می باشد. دنبال کردن این صنعت به تنهایی بسیار دشوار است. باید تجربه کسب کنید، آموزش ببینید، امکانات مناسب را داشته باشید.

شروع کار بازی سازی

  • برای شروع کار با افراد با تجربه در این رشته مشورت بگیرید و سعی کنید ارتباط خود را با این افراد حفظ کنید
  • اگر شما کار را شروع کردید و تیم خود را تشکیل دادید وقت آن است با انجام پروژه های واقعی تجربه کسب کنید.
  • اعضای تیمی باید نسبت به وظیفه خود متعهد و بامهارت باشند.
  • از هر پروژه تجربه کسب کنید.
  • در این مرحله وقت آن رسیده که از خود خلاقیت و نوآوری نشان دهید.
  • سعی کنید با توجه به امکانات و علمی که بدست آورده اید بهترین کار ممکن را منتشر کنید تا بتوانید نظر گیمیرها و فعالات ابن صنعت را به سوی خود جلب کنید.
  • برای بهتر دیده شدن و تبلیغات بهتر و گسترده تر حامی مالی پیدا کنید.

تیم بازی سازی

در پروژه های کوچک ممکن است همه این کار ها توسط یک نفر هم انجام شود. بیایید در تقسیم بندی وظایف دقیق تر شویم و ببینیم وظیفه هر کس در تیم چه می باشد.

1. طراح بازی در صنعت بازی سازی

وظیفه یک طراح بازی (Game designer) طراحی قوانین، مکانیک ها و سیستم های بازی می باشد. یک طراح بازی قالب کلی و اصلی یک بازی را تعیین می کند.

در نهایت برای تبدیل شدن به یک طراح بازی دو چیز لازم است: ۱. یادگیری تئوری طراحی بازی ۲. بهبود دانش عمومی خودتان.

شما احتمالا ایده‌ای در مورد بازی‌سازی در ذهنتان دارید و می‌خواهید هر جور که شده آن را پیاده کنید. مشکلی ندارد که بخواهید تک‌نفره بازیتان را بسازید و در تجربه اول به‌سراغ کار تیمی نروید. البته بازی‌سازی تک‌نفره کاری بسیار دشوار، هزینه‌بر و وقت‌گیر است اما اگر روی ایده خودتان پافشاری دارید، به سراغ تیم نروید، زیرا تیم نیازمند انعطاف و پذیرا بودن ایده‌های متفاوت است.

بنابراین مهم ترین و کلیدی ترین وظیفه در یک تیم بازی سازی را طراح بازی دارد که در ایران به این بخش توجه نمی شود که همین موضوع باعث آسیب دیدن کل پروژه می شود.

سطح دانش طراح بازی

مقدماتی ترین نیاز یک طراح بازی حرفه ای توانایی خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی است، زیرا تمام منابع، ویدیوها، کتاب های خوب برای یادگیری بازی سازی به زبان انگلیسی هستند. پس برای اولین کار به دنبال تقویت زبان انگلیسی خود باشید.

وظایف طراح بازی

طراح بازی علاوه بر ایده دادن یا بررسی باید سعی کند یک بازی را راه اندازی کند، از نمونه اولیه گرفته تا نسخه نهایی کار.طراحان حرفه ای بازی درک دقیقی از بازی دارند و تمام ایده و تفکرات جدیدی که برای ساخت بازی جدید به ذهن آن ها خطور می کند را سامان می دهند.

GDD 

اولین کار طراح بازی تبدیل یک ایده خام به چیزی که قابل فهم بقیه هم باشد.که به صورت یک متن که توصیف کلی از ایده بازی است در می آورند و با استفاده از آن میزان تکنولوژی لازم، سرمایه، هزینه و… را از زمان شروع پروژه تا پایان آن تعیین می کنند.این سند گسترش پیدا کرده و جزئیات بیشتری را در بر می گیرد و با نام GDD شناخته می شود.این متن شامل تمام جزئیات بازی ست و مرجعی کامل برای اعضای تیم بازی سازی است چیزی مانند یک کاتالوگ.

پس کلی وظیفه یک طراح بازی توسعه GDD و مسئولیت حفظ اسناد و مدارک به روز شده را دارد.

مدرک طراح بازی

یک بازی ساز خوب باید اطلاعات وسیعی از تمام زمینه ها داشته و در یک یا دو موضوع هم دانش عمیقی داشته باشد. این موضوع به این معنا نیست اگر شما به دانشگاه نرفته اید نمی توانید بازی ساز خوبی شوید، بلکه به این معناست که برای تبدیل شدن به یک بازی ساز خوب باید دانشی قابل مقایسه با دروس و مطالب ارائه شده در یک دانشگاه داشته باشید!

بخش های طراحی بازی در تیم

  • Combat designer:طراحی و تنظیم مبارزات در یک بازی 
  • System designer: طراحی سیستم های بازی و حفظ یکپارپگی آن ها 
  • Level designer: طراحی مراحل بازی 
  • Creative director: هماهنگی بخش های قبلی , تصمیم گیری نهایی

2. نویسنده در صنعت بازی سازی

معمولا بازی های ویدیویی نیاز به یک داستان قوی دارند تا بازی را جذاب تر کند، متخصصان این بخش وظیفه دارند داستانی منسجم، دیالوگ های منطقی و … را برای بازی ارائه دهند.

بهترین موضوع برای بازی سازی چیست؟

شما می‌توانید از هر موضوعی بازی بسازید و این به توانایی و علایق خودتان بستگی دارد. تاریخ، هنر، ریاضیات، هندسه، ادبیات و… میتوانند موضوع بازی شما باشند. به طور کلی سعی کنید با ساخت بازی، ارزش خلق کنید. پس روی موضوعات مهم‌تر، کاربردی‌تر، جذاب‌تر و ترند کار کنید.

یکی از جدیدترین موضوعاتی که طرفدار زیادی هم پیدا کرده است، بازی کسب و کارهاست. برای آشنایی با چنین مفهوم جدید و جذابی که محور فعالیت بسیاری از کسب و کارهای تجاری است، مطالعه ی مقالات مرتبط با گیمیفیکیشن را در برنامه خود قرار دهید.

3. برنامه نویس در صنعت بازی سازی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازی سازی ، قسمت فنی و برنامه‌نویسی است. برنامه نویس باعث جان گرفتن بازی میشود . تمام کارها، حرکات، صداها و… در یک بازی که رخ می دهند توسط برنامه نویس ها برنامه ریزی و کنترل می شوند در واقع طراحی‌های شما روی کدها سوار می‌شوند و زیربنای هر بازی از کدها تشکیل شده است. در برنامه‌نویسی بازی اولین قدمی که باید بردارید، انتخاب نوع موتور بازی سازی یا محیطی است که شما در آن برنامه‌نویسی می‌کنید.

موتور بازی‌سازی

یک موتور بازی سازی نرم‌افزاری است که مجموعه‌ای از امکانات و ویژگی‌های مورد نیاز برای ساخت یک بازی به صورت سریع و کارآمد را فراهم می‌کند. 

یونیتی (Unity با زبان  سی‌شارپ و جاوا اسکریپت)

آنریل (Unreal با زبان سی‌پلاس‌پلاس)

پیکسی جی‌اس (Pixi.Js با زبان جاوا اسکریپت) 

گیم میکر استودیو (Game maker Studio).

زبان های برنامه نویسی بازی سازی

یکی دیگر از مواردی که در برنامه‌نویسی بازی باید به آن توجه کنید، زبان برنامه‌نویسی است. جاوا اسکریپت، سی‌‌پلاس‌پلاس (C++) و سی‌شارپ امروزه بیشترین زبان‌های مورد استفاده در دنیای بازی هستند. انتخاب زبان برنامه نویسی بیشتر به خود فرد و موتوری که برای ساخت بازی انتخاب کرده است، برمی‌گردد.

کدنویسی برای بازی سازی

قطعا به کدنویسی نیاز پیدا خواهید کرد زیرا این مهارت می تواند به طرز چشم گیری روند کار و پیشرفت شما را بهبود ببخشد.

4. هنرمند در صنعت بازی سازی

بازی های ویدیویی علاوه بر تکنولوژی استفاده شده در آن ها یک اثر هنری هم محسوب می شوند، به همین دلیل برای خلق یک بازی ماندگار به هنرمندان و گرافیست های ماهری نیاز است.

بخش های هنرمند بازی در تیم

  • UI artist:طراحی منوها، HUD، Inventory و مواردی که نیاز به اینترفیس دارند.
  • Texture Artist:بافتی که بر روی مدل ها و آبجکت های داخل بازی قرار می گیرد
  • Environmental Artist:طراحی جهان و محیط های بازی
  • Concept Artist:طرح های مفهومی داخل بازی
  • Art director:هماهنگی بخش های مختلف

بهترین نرم‌افزارهایی بازی سازی

فتوشاپ و اسکچ دو تا از بهترین نرم‌افزارهایی هستند که می‌توانید با آن‌ها کار کنید. برای آرت سه بعدی می‌توانید از تری‌دی‌مکس، مایا و بلندر (Blender) استفاده کنید.

 5. صداگذاری و موسیقی بازی

صداگذاری و موسیقی بازی می‌تواند حس و حال بازی را شکل بدهد و در ذهن‌ها ماندگار شود. خود صداگذاری بازی شامل چند بخش موسیقی متن، گویندگی، صداگذاری کاراکترها و صداهای بازی نظیر صدای گرفتن سکه، پرش و افتادن می‌شود. برای انجام هرکدام از آن‌ها بهتر است به‌طور کلی، کار با صداها را بلد باشید و بتوانید آن‌ها را ضبط و ترکیب کنید.

مهم‌ترین اصل در موسیقی بازی این است که صدا و موسیقی با حس و حال بازی و دنیای آن هماهنگ باشد. در تولید صداها می‌توانید از سازهای طبیعی و ضبط صدای خودتان استفاده کنید و و با نرم‌افزارهای آهنگ‌سازی آن‌ها را ترکیب کرده و صدا بسازید.

نرم افزار های موسیقی متن بازی

برای موسیقی متن بازی می‌توانید از نرم‌افزارهای لاجیک پرو (Logic Pro)، ایبلتون لایو (Ableton live)، اف‌ال استودیو (FL Studio)، ریپر (Reaper) یا آداسیتی (Audacity) و برای صداهای بازی از بی‌اف‌اکس‌آر (Bfxr)، چپتون(Chiptone) یا لشی اس‌اف‌میکر(Leshy SFMaker) استفاده کنید. من به شخصه، معمولا برای صداسازی از ایبلتون استفاده کرده‌ام که شاید در ابتدا کار با آن پیچیده به‌نظر برسد اما با تمرین و تلاش در آن موفق خواهید شد.

 همچنین می‌توانید صدا و موسیقی‌ آماده را از سایت‌ و پلتفرم‌های مختلف دانلود کنید و زحمت ساخت آن را به خود ندهید. ساندکلاد (SoundCloud) و بن‌ساند (BenSound) از جمله پلتفرم‌هایی هستند که صداهای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.

6. تهیه کننده در صنعت بازی سازی

بیشترین فشار و سختی پروژه بر عهده تهیه کننده است متخصصین این بخش کارهای مختلفی را برای ساخت بازی باید انجام دهند.

وظایف تهیه کننده در صنعت بازی سازی

  • تعیین و استخدام افراد متخصص برای تشکیل تیم
  • تنظیم قرارداد ها با اعضای تیم و…
  • بررسی طراحی بازی
  • برای ریزی برای پروژه

این وظایف با توجه به بزرگی پروژه می توانند کمتر یا زیادتر شوند.

7. تستر در صنعت بازی سازی

بعد از ساخت یک نمونه اولیه از بازی کار متخصصان این بخش شروع می شود. تسترها وظیفه دارند از دید یک گیمر و مشتری بازی را انجام دهند و مشکلات یا حتی باگ های موجود را به متخصصان آن بخش تذکر دهند.

 انتشار و بازار عرضه بازی

بخش پردردسر بازی سازی انتشار و عرضه بازی ست. باید دنبال ناشری برای بازی خود باشید یا شما می‌خواهید در بخش بازار عرضه بازی فعالیت کنید.

نرم‌افزار  انتشار و بازار عرضه بازی

نرم‌افزار بازار، گوگل پلی، استیم، اوریجین (Origin)، GOG، itch.io، Game jolt، Armor Games، Github پلتفرم‌هایی هستند که برای انتشار می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

محیط‌ های عرضه بازی

اگر می‌خواهید پلیرها و بازخوردهایی برای بازی خود داشته باشید با محیط‌های عرضه بازی آشنا شوید

  • شبکه‌های مجازی: 

این روزها که شبکه‌های مجازی بخش جدانشدنی زندگی ما شده‌اند، انتشار بازی‌ها کار ساده‌تری است.شما می‌توانید با انتشار بازی حتی روی صفحه شخصی خودتان در توییتر، اینستاگرام  و فیسبوک بازخورد بگیرید. می‌توانید از شبکه‌های دیگری نظیر ردیت (Reddit) نیز استفاده کنید. البته اگر شما بخواهید خودتان آن را به‌تنهایی منتشر کنید باید زمان زیادی صرف یادگیری مهارت‌های مارکتینگ کنید.

  • ناشران بازی:

 افرادی هستند که به‌طور تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند. اگر بودجه کافی ندارید، می‌توانید آن را به شرکت یا ناشر بدهید تا بازی شما را انتشار دهند و بازاریابی کنند. البته برای این کار لازم است حداقل استاندارهای ساخت بازی را رعایت کرده باشید و بازی شما در سطحی متوسط قرار بگیرد. همچنین شما باید سندهایی را مربوط به انتشار آماده کنید.

  • ارتباطات: 

یکی دیگر از راه‌های انتشار ارتباط با افرادی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. می‌توانید صفحات اجتماعی این افراد را در اینترنت پیدا کنید یا به آن‌ها ایمیل بزنید. برای پیدا کردن ایمیل آن‌ها می‌توانید از لینکدین، توییتر یا گوگل استفاده کنید. همچنین با مطالعه مجله‌ها و اخبار نیز می‌توانید سایت یا ایمیل‌های افراد را پیدا کنید. با شرکت‌ کردن در دورهمی یا کنفرانس‌های مربوط به توسعه، نرم‌افزار یا بازی‌سازی می‌توانید با افراد مختلف ارتباط گرفته و در ساخت و انتشار بازی خود از آن‌ها کمک بگیرید.

  • گیم‌جم‌ها، کنفرانس و فستیوال‌ها: 

می‌توانید بازی‌های خود را در فستیوال‌های اینترنتی شرکت دهید یا در گیم‌جم حضور یابید و بازی بسازید. خیلی از بازی‌های بزرگ امروز، بازی‌هایی بوده‌اند که در گیم‌جم ساخته شده‌اند یا برای یک فستیوال بوده‌اند.

Game Jam

Game Jam برای شروع بسیار ارزشمند و مفید است. Game Jam رویدادی­‌ست که در آن توسعه­‌دهندگان بازی سعی می­‌کنند طی یک دوره کوتاه مدت ( ۴۸ ساعته) یک بازی را تکمیل کنند. این رویداد در سراسر جهان همزمان انجام می­‌گیرد

  • یوتیوبرها و استریمرها: 

شاید ایده عجیبی به‌نظر برسد اما امروزه خیلی از بازی‌سازها برای بازاریابی و تبلیغ بازی خودشان از یوتیوبرها و استریمرها کمک می‌گیرند. برای ارتباط گرفتن با آن‌ها می‌توانید به آن‌ها ایمیل بزنید یا در فضاهای مجازی بازی خود را به آن‌ها نمایش دهید.

چطور در صنعت بازی سازی شناخته شویم؟

 اولین پروژه خود را درست کنید، سخت کار کنید و برای خود نمونه کار خوب درست کنید، بهترین راه برای شناخته شدن از طریق اینترنت است، می توانید نمونه کار ها و توانایی های خود را به نمایش بگذارید، خلاق باشید، بزرگان این رشته را دنبال کنید از آن ها الگو بگیرید …

قاعده اصلی بازی سازی

به عنوان یک قاعده کلی شما باید خیلی بازی کنید. هر بازی که می­‌توانید را بازی کنید و به یاد داشته باشید که باید نگاهی منتقدانه به بازی­‌ها داشته باشید. بازی­‌ها را تشریح کنید و سعی کنید، درک کنید که چطور کار می­‌کنند، آنها را بشکنید و تجزیه و تحلیل کنید. یک روش خوب برای این کار مطالعه مطالب موجود در اینترنت در رابطه با ارزیابی، بحث و انتقاد  در مورد بازی‌­های منتشر شده است. در این بررسی­‌ها به شما گفته می­‌شود که بازی­ مورد نظر چطور ساخته شده­ یا اینکه توسعه­‌دهندگان با چه مشکلاتی روبرو شده‌­اند و این موارد بسیار به شما کمک می­‌کند.

نتیجه

بازی‌سازی کار آسانی نیست. برای موفقیت چیزی به‌جز تلاش و کوشش زیاد نیست. برای ورود به صنعت بازی سازی باید علایق خود را تشخیص دهید و با توجه به آن ها تعیین کنید که دوست دارید در کدام بخش از این صنعت کار کنید و پس از آن شروع به مطالعه کرده و با افراد متخصص و با تجربه مشورت کنید و دائما در ارتباط باشید تا مسیر درست را به شما نشان دهند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*